پژوهشگران فنلاندی با مطالعه حدود ۲۵ هزار نفر مرد و ۲۶ هزار نفر زن ۲۵ تا ۷۴ ساله که به مدت ۱۸ سال به طور انجامیده دریافتند که کلسترول بالای خون در افراد کمتر از ۵۴ سال امکان بروز بیماری پارکینسون را تا ۸۶ درصد افزایش می دهد.


شهروند ۱۱۸۳

مراحل اولیه تحقیقات پزشکی برای تولید داروی جدید بیماری قند که به AVE0010 نام گرفته و توسط لابراتوار داروسازی Sanofi-Aventis بررسی می شود نتایج امیدوارکننده ای به بار آورده است. نتایج این بررسی که در یک کنفرانس علمی در سانفرانسیسکو ارائه شد نشانگر آن است که این دارو با عوارض جانبی کمتر ولی با قدرت زیادتری می تواند قند خون را کنترل نماید. در این بررسی اولیه ۵۴۲ بیمار به مدت ۱۳ هفته زیر پوشش قرار گرفته و به آنها داروی تزریقی مورد بحث را به مقدار متفاوت تجویز کرده اند. جالب اینکه مصرف این دارو در عین حال سبب از دست دادن مقدار کمی از وزن بدن می شود که این موضوع در بیماران مبتلا به بیماری قند بسیار مهم و کمکی برای کنترل قند خون است. پژوهشگران فرانسوی وابسته به این لابراتوار داروسازی تصمیم دارند در فاز سوم بررسی، چند و چون اثر این دارو را بر روی بیشتر از ۳۸۰۰ بیمار مبتلا به بیماری قند شروع کنند. امید است که در چند سال آینده خبرهای بهتری از این گروه تحقیقاتی برسد و راه جدیدی برای درمان و کنترل بیماری قند ارائه گردد. به طور کلی ۱۲ درصد مردم به بیماری قند دچار هستند و ۶ درصد آنها از این موضوع بی خبر هستند و وقتی عوارض نامطلوب بیماری مانند صدمه کلیه ها و قلب و چشم ها بروز نمود شخص در می یابد که مدتی است به بیماری قند دچار است و خود از آن خبر نداشته است.


عصاره چای سبز زگیل های آلت تناسلی را درمان می کند

ماده مخصوص Sinecatchins موجود در چای سبز و به صورت پماد می تواند زگیل های موجود بر روی آلت تناسلی و مقعد را درمان کند. یکی از خواص مهم این ماده شیمیایی اثر ضد ویروس آن است. البته این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است که خود در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای مزمن نقش روشنی دارد.

در اینجا واجب است اشاره شود که زگیل های بدن در اثر فعالیت و اجتماع ویروس پاپیلوما (Papilloma Virus) به وجود می آید و عامل موثر سرطان رحم در خانم ها است. حال اگر ماده طبیعی موجود در چای سبز بتواند در درمان زگیل و ریشه کن کردن ویروس مورد بحث نقش داشته باشد چهره بسیاری از بیماریهای خطرناک مانند سرطان رحم عوض خواهد شد.

در یک بررسی جالب بر روی بیشتر از ۵۰۰ نفر که دو تا ۳۰ زگیل بر روی آلت تناسلی آنها وجود داشته، نتیجه درمان آنها به مدت ۱۶ هفته با پمادی که حاوی عصاره Sinecatechins نشان داده که ۵۷ درصد از بیماران به طور موثری درمان شده اند. تنها عارضه جانبی این درمان تحریک ناچیز پوست بدن بوده است. فعلا در بازار پماد عصاره چای سبز به نام Veregen وجود دارد که برای درمان زگیل و خطرات بعدی زگیل موثر می باشد. مقاله علمی این بررسی جالب در همین ماه منتشر خواهد شد.


کلسترول و بیماری پارکینسون

پژوهشگران فنلاندی با مطالعه حدود ۲۵ هزار نفر مرد و ۲۶ هزار نفر زن ۲۵ تا ۷۴ ساله که به مدت ۱۸ سال به طور انجامیده دریافتند که کلسترول بالای خون در افراد کمتر از ۵۴ سال امکان بروز بیماری پارکینسون را تا ۸۶ درصد افزایش می دهد. جالب اینکه این رابطه در افراد مسن تر از ۵۴ سال چشمگیر نبوده و این ممکن است به علل عوامل ناشناخته و یا عملکرد و میزان هورمونهای بدن در این دو گروه سنی کمتر از۵۴ سال و مسن تر از این سن باشد ولی آنچه که مسلم است رابطه کلسترول بالای خون و بروز بیماری خسته کننده پارکینسون است. در این صورت برای پیشگیری این بیماری داشتن کلسترول طبیعی، مخصوصا در افرادی که سابقه فامیلی این بیماری را دارند موضوعی است بسیار مهم.


سوخت و ساز فروکتوز (قند میوه) در بدن زن و مرد متفاوت است

یا قند میوه یا Fructose که به قند ساده معروف است و از آن در شیرین کردن نوشابه ها و غذاها استفاده می شود عملکرد متفاوتی در بدن مرد و زن دارد. مصرف زیاد فروکتوز سبب بالا رفتن تری گلیسیرید خون در مردان جوان می شود و در عین حال موجب اختلالاتی در ترشح و فعالیت انسولین خون شده و میتواند در درازمدت زمینه را برای بروز بیماری قند و بیماریهای قلبی آماده نماید، در حالی که مصرف فروکتوز در خانم ها چنین اثری را ندارد و یا عملکرد آن ناچیز است.

پژوهشگران دانشگاهی در سوئیس که دست به این بررسی جالب زدند معتقدند که طبیعت بدن زن و مرد در متابولیسم بعضی از غذاها نقش متفاوتی را نشان می دهند. در این بررسی گروهی از زن و مرد سالم به مدت۴ هفته زیر پوشش تحقیقات علمی قرار گرفته و به هر گروه دو نوع رژیم غذایی داده شده است. در عین حال به افراد تحت مطالعه مقدار معینی فروکتوز (حدود ۴ گرم در روز) نیز توصیه گردیده و نتایج سوخت و ساز آن به وسیله آزمایش خون و بررسیهای علمی دیگر اندازه گیری شده است. در مردان مصرف فروکتوز باعث بالا رفتن حدود ۵ درصد قند خون و ۷۱ درصد تری گلیسیرید (نوعی چربی) شده در حالی که در زن ها قند خون به میزان ۴ درصد بالا رفته ولی تری گلیسیرید خونشان فقط ۱۶ درصد افزایش یافته است.

این بررسی جالب به وضوح ثابت می کند که متابولیسم یا سوخت و ساز بعضی از غذاها بین زن و مرد متفاوت است و علم پزشکی و علوم وابسته هر روز چنین تفاوت هایی را شناسایی می کند که خود راه را برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها و ناهنجاریها هموار می کند. مهمترین عاملی که در متابولیسم یا سوخت و ساز بعضی از غذاها در بدن زن متفاوت عمل می کند وجود هورمونهای مخصوص است که می تواند به صورت اختصاصی و متفاوت انجام گیرد. حتما عوامل دیگری هم وجود دارند که در آینده شناسایی خواهند شد.


رابطه ویتامین D و بیماری قند در کودکان

بیماری قند نوع یک که مخصوص کودکان و نوجوانان است به علت ژنتیک و بعضی از بیماریهای حاد مانند بیماریهای عفونی و تب شدید و عوامل ناشناخته دیگر ممکن است بروز کند. در این گونه موارد غده پانکراس یا لوزالمعده به کلی از کار افتاده و انسولین ترشح نمی گردد. بالا رفتن ناگهانی قند خون اگر به موقع تشخیص داده نشود و بلافاصله درمان نگردد، موجب خطرات غیرقابل جبرانی می شود.

هنوز دانشمندان و پزشکان متخصص بیماری قند نوع یک نتوانسته اند این بیماری را پیشگیری کرده و آن را درمان کنند. فقط با تزریق انسولین و پیگیری میزان قند خون می توان بیماری را کنترل و با آن زندگی کرد.

این هفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو با بررسی گروه بزرگی از کودکان که در محیطی پرآفتاب زندگی می کنند و از نعمت اشعه خورشید برخوردار هستند دریافتند که این دسته از کودکان به علت داشتن ویتامین D کافی که به وسیله اشعه خورشید و در زیر پوست بدن به وجود می آید خیلی کمتر به بیماری قند دچار می گردند. در آزمایش خون این افراد مقدار کافی ویتامین D در سرم آن ملاحظه شده است که در مقایسه با کودکانی که در محیط کم نور زندگی می کنند قابل توجه است.

به طور کلی این پژوهشگران توصیه می کنند که روزی ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز و آفتاب گرفتن روزانه حدود ۱۰ دقیقه در وسط روز می تواند امکان بروز بیماری قند نوع یک را در کودکان کاهش دهد. این رقم برای بزرگسالان حدود یک هزار واحد بین المللی در روز توصیه شده است. در بزرگسالان عواملی مانند چاقی، پرخوری، نداشتن حرکت بدنی و سابقه فامیلی بیماری قند می تواند بروز این بیماری را بیشتر کند. سندروم متابولیک که علائمی مانند کلسترول بالای خون، چاقی و فشار خون بالا است بروز این بیماری را در آینده نزدیک خبر می دهد.


رژیم غذایی کم نمک برای قلب مفید نیست

گزارش علمی پژوهشگران دانشگاه آلبرت انیشتین درباره رابطه رژیم کم نمک و ضرر و زیان آن بر روی قلب و عروق باعث تعجب سردمداران پزشکی و متخصصان تغذیه شده است. صدها پروژه تحقیقاتی در چند دهه گذشته به وضوح ثابت کرده اند که نمک نقش مهمی در بالا رفتن فشار خون بدن بازی می کند و در نهایت سبب ناهنجاریهای قلب و عروق می شود.

این بار گروهی از پژوهشگران سرشناس با بررسی حدود ۹ هزار نفر در آمریکا که ۶ سال به طور انجامیده ثابت کرده اند که غذای کم نمک و بی نمک نه تنها از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری نمی کند، بلکه امکان بروز آن را افزایش می دهد. این دسته از پژوهشگران اضافه می کنند که میزان مصرف نمک و نیاز کلرورسدیم در اشخاص متفاوت است و این حقیقت برای اولین بار از نظر علمی آشکار می شود و گوشه های تاریک تغذیه و سلامتی را روشن تر می سازد.

نکته تعجب آور این بررسی بزرگ این است که افرادی که رژیم غذایی کم نمک و بی نمک داشته ۸۰ درصد بیشتر در معرض بروز بیماریهای قلبی قرار داشتند در حالی که آن دسته ای که نمک زیادتری در رژیم غذایی روزانه خود منظور می کردند این رقم ۲۵ درصد گزارش گردیده است. این پژوهشگران توصیه می کنند که افراد سالمی که فشار خون ندارند نباید رژیم غذایی کم نمک و بی نمک را انتخاب نمایند.

این نظریه نمی تواند بدون چون و چرا قبول شود، زیرا همین افرادی که سالم هستند اگر در مصرف نمک زیاده روی کنند مسلما درصدی از آنها به عارضه فشار خون بالا دچار خواهند شد و در درازمدت به بیماریهای قلبی مبتلا می شوند. امروز به وضوح پیشگیری بیماریهای قلبی مهمتر از آن است که بیماری تولید شود و بعدا در درمان آن اقدام گردد.

رویهمرفته این بررسی و نتایج آن شاید پیشنهاد می کنند که عامل یا عوامل دیگری وجود دارند که در عملکرد نمک در بدن نقش دارند. تحقیقات آینده می تواند این حقایق ناشناخته را شناسایی نماید. تا آن روز ما باید در هر موردی حتی در مصرف نمک حد تعادل را رعایت کنیم و در مصرف آن زیاده روی نکنیم.


اخبار کوتاه پزشکی

ـ کمبود درازمدت ویتامین D می تواند بروز سکته قلبی را افزایش دهد. در یک بررسی بر روی ۴۵۴ نفر که به سکته قلبی دچار بودند با مقایسه با ۹۰۰ نفر که سالم بودند معلوم شده که افرادی که میزان ویتامین D خونشان کمتر از ۱۵ نانوگرم در میلی متر (Nanograms) است خیلی بیشتر از دیگران در معرض بروز سکته قلبی قرار دارند. رویهمرفته مقدار ویتامین D خون باید بیشتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد.

ـ عارضه درمان نشده التهاب مزمن معده می تواند امکان بروز سرطان معده را افزایش دهد، زیرا در این افراد DNA سلولها صدمه دیده و زمینه را برای تولید سلولهای سرطان آماده می کند. عوامل مهمی سبب التهاب معده می شوند که باکتری HBP یکی از آنهاست. به عبارت دیگر افرادی که به این باکتری آلوده هستند اگر به درستی درمان نشوند امکان ابتلا به این بیماری در آنها بالا خواهد بود.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com