این عارضه معمولا در پسر بچه های ۲ تا ۱۰ ساله شایع می باشد که می تواند علل مختلفی داشته باشد.

شهروند ۱۲۲۶ پنجشنبه ۲۳ اپریل ۲۰۰۹





عبور باید کرد

و هم نورد افقهای دور باید شد

و گاه در رگ یک حرف خیمه باید زد.

عبور باید کرد

و گاه از سر یک شاخه توت باید خورد.


سهراب سپهری


علت لکنت زبان در کودکان


این عارضه معمولا در پسر بچه های ۲ تا ۱۰ ساله شایع می باشد که می تواند علل مختلفی داشته باشد.

۱ـ اختلالات ساختمانی مربوط به طرز قرار گرفتن فک، زبان و یا شکل دهان

۲ـ ممکن است نوعی تیک باشد. به طوری که یک کلمه یا یک جمله به طور غیر ارادی مرتب تکرار شود که به عارضه Tourette’s Syndrome معروف می باشد.

۳ـ فشارهای عصبی و ناراحتی های روحی و روانی

بیشتر محققان معتقدند که این عارضه بیشتر به خاطر اختلالات روحی و روانی می باشد تا جسمی، زیرا این مشکل زمانی تشدید می شود که کودک تحت فشارهای عصبی قرار می گیرد، احساس ناامنی می کند، تحت سلطه بزرگترها قرار می گیرد، یا از عهده ی برآوردن توقع بیش از حد درس و مدرسه برنمی آید.

معمولا اینگونه کودکان را تحت مراقبت گفتار درمانی قرار می دهند. صحبت کردن از مهمترین وسایل ارتباطی به شمار می آید. از طریق گفت و گو با یکدیگر، کودکان می توانند افکار و عواطفشان را با دیگران در میان بگذارند و نیازهای مادی و معنوی شان را برطرف نمایند. بنابراین، کودکان اگر نتوانند از این طریق ارتباط برقرار کنند، اعتماد به نفس نخواهند داشت، لذا استعدادهایشان شکفته نخواهد شد.


درمان لکنت زبان

از زمان ارسطو تاکنون، مطالعات زیادی بر روی علل لکنت زبان و رفع آن صورت گرفته شده است. چگونگی برطرف کردن این اختلال همواره فکر انسان را به خود مشغول داشته است.

آمار و ارقام نشان داده است که این عارضه در کودکانی که در شهرهای صنعتی زندگی می کنند بیشتر دیده می شود تا در شهرهای آرام و ساکت حاشیه ای. لکنت زبان در بین کودکانی که مجبور به صحبت به زبان دوم می باشند، زیادتر از بچه هایی است که تنها به زبان مادری خود حرف می زنند. علاوه بر گفتار درمانی، روان درمانی، و رفتار درمانی نیز برای اینگونه کودکان پیشنهاد شده است. همکاری پدر و مادران در به وجود آوردن محیطی آرام و دور از تنش حائز اهمیت است، لذا فشار و اصرار نابجای آنان برای پیشرفت تحصیلی و آموختن چند زبان در آن واحد کمکی به لکنت زبان فرزندان شان می کند.


درمانهای همیوپاتی


همانطور که می دانیم، در این روش کل بیمار در نظر گرفته می شود و نوعی پزشکی کل نگر Holistic Medicine تلقی می شود. هر بیمار از لحاظ جسمی، روحی، روانی و همه صفات ارثی و عادات اکتسابی، مورد بررسی دقیق و کامل قرار گرفته می شود تا ریشه و علت ناراحتی او کشف شود.

مواد دارویی طی مراحلی به نام Potentization از موادی خام موجود در طبیعت ساخته می شوند. این مواد طبیعی را که منشا گیاهی، حیوانی و معدنی دارند، ابتدا با آب مخلوط کرده، سپس هزاران بار رقیق کرده بین هر رقیق کردن آن را ارتعاش می دهند تا ماهیت درمانی آن کامل گردد. پس هیچگونه ماده افزودنی شیمیایی در آنها به کار نرفته، لذا عارضه جانبی ندارند.

برای رفع عارضه لکنت زبان چندین رمدی همیوپاتی وجود دارد که برحسب فردیت و کلیت بیمار تجویز می گردد که از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. شایان ذکر است که برای یافتن رمدی مناسب باید با همیوپات خبره و مجرب مشورت شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.


رایج ترین رمدیها در درمان لکنت زبان


Belladonna: هنگامی تجویز می شود که علت اصلی لکنت زبان به خاطر اختلالات اندامهای گویایی باشد. در این حالت مشکل تکلم به خاطر ضعف و لرزش زبان است. فرد عصبی است و مردمک چشم او بیش از اندازه باز است.

Bovista: برای کودکانی مفید است که هنگام خواندن کتاب قادر به تلفظ بعضی از کلمات یا حروف نمی باشند.

CannabisSat: برای کسانی تجویز می شود که کلا صحبت کردن برایشان مشکل است. آنهایی که به طور عادی نمی توانند حرف بزنند، کلمات را جا می اندازند، یا بعضی از کلمات را مرتب تکرار می کنند و گاهی اصلا لال می شوند.

Cicuta: بیمارانی که نیاز به این ماده دارند، معمولا چند کلمه اول را به راحتی بازگو می کنند، اما بعد دچار مشکل می شوند. لرزش ایجاد شده، سر آنها به عقب خم می شود و حالتی مثل سکسکه به آنها دست می دهد، سعی می کنند حرف بزنند ولی زبان تکان نمی خورد.


Caustjcum: برای افرادی تجویز می شود که قادر به تلفظ صحیح کلمات نمی باشند. بخشها و حروف کلمات را با هم مخلوط می کنند. کلماتی که حروف بی صدای آن زیاد است باعث می شود که زبان و لب را از کار بیندازد.

Hyoscyamus: این افراد سخنان نامربوط از دهانشان بیرون می آید. گاهی قدرت تکلم را از دست می دهند و گاهی پیش خود زمزمه هایی می کنند که آنان را احمق و ساده لوح جلوه می دهد. اندامهای گویایی را نمی توانند کنترل کنند و زبان در لحظاتی فلج می ماند.

Kali-B: هنگامی تجویز می شود که صحبت کردن به کندی بسیار صورت بگیرد. شخص نمی تواند افکارش را جمع کند، فراموش می کند که چه می خواسته بگوید، حتی نام خود را از یاد می برد. خود به خود نمیتواند صحبت کند، اما کلماتی را که دیگری بگوید می تواند تکرار کند. اختلالال صحبت در اینگونه افراد به خاطر اختلالاتی در مغز و نخاع است.

Lachesis: اختلال گفتاری به خاطر بیش فعالی ذهن است. تلفظ اشتباه می شود و روزها می گذرد و قادر به گفتن بعضی از کلمات نمی باشد.

Spigelia: اولین بخش کلمه اول را مرتب تکرار می کند.

Stramonium: برای گفتن اولین کلمه انرژی زیادی را باید صرف کند که برایش مدتی طول می کشد. فقط حروف بی صدا و تک صدایی را می تواند به زبان بیاورد. هیچ کلمه معنی داری از دهانش بیرون نمی آید. خودش این را می داند ولی کنترلی بر روی آن ندارد. این عدم کفایت او را مضطرب و شرمگین می کند. چون احمق به نظر می رسد و برای فهماندن منظورش باید به اشیا اشاره کند. زبانش به لرزش می افتد و با حرکات ناموزون همراه است. این دارو مخصوصا برای کودکانی که در حال دندان درآوردن می باشند مفید است.

لازم به یادآوری است که برای درمان بیماریهای مزمن، بهتر است از خوددرمانی پرهیز کرده و با یک پزشک همیوپات باتجربه مشورت شود تا بهترین نتیجه به دست آید. مقدار دارو و زمان تکرار دارو حتما باید توسط پزشک تجویز گردد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد همیوپاتی و برای یافتن همیوپات در نزدیکی خود می توانید به سایت اینترنتی Canadian Society of homeopaths مراجعه فرمایید.

 

 


سهیلا تولایی ـ متخصص همیوپاتی

عضو انجمن همیوپاتی کانادا