مردم درمان بیماری های پوست و لطافت و زیبایی آن را در پمادها و داروهای شیمیایی جستجو می کنند، در صورتی که طبیعت غذاهایی را برای زیبایی و لطافت و سلامتی پوست در اختیارمان گذارده که درباره ی آنها کمتر صحبت می شود. در اینجا به چند نوع از این مواد غذایی که نقش مهمی در سلامتی پوست بدن دارند، اشاره می کنیم. امید است که مورد توجه قرار گیرد.

۱ـ تخم شربتی

تخم شربتی خواص بسیاری دارد که از همه مهمتر خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنست که دارای کیفیتی بی نظیر می باشد. این دسته از اسیدهای چرب برای بدن ضروری هستند و بدن قادر به ساختن آنها نیست. به همین جهت باید به همراه رژیم غذایی به بدن برسند.  افرادی که از خشکی پوست و ناهنجاری های گردش خون، بیماری های قلبی، خستگی بی مورد و افسردگی رنج می برند تخم شربتی می تواند برای آنها کمک موثری باشد. به خاطر اینکه ترکیبات تخم شربتی خاصیت هیدروفیلیک دارند و به سرعت می توانند در پوست جذب شده و سبب لطافت و زیبایی و جوانی پوست شوند. تخم شربتی را می توان به همراه غذا مانند سریال و سالاد و غیره مصرف کرد.

۲ـ بادام

بادام حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که اثرات نامطلوب اشعه خورشید بر پوست بدن را خنثی می کند. علاوه بر این ترکیبات موجود در بادام به خاطر پروتئین با کیفیت بالا و انواع مختلف املاح و ویتامین ها به طور کلی برای سلامتی بدن و بهزیستی پوست بسیار موثر می باشد.

۳ـ گل قاصدک

بهترین غذا و دارو برای تمیز کردن کبد و سم زدایی آن گل قاصدک است.  سلامتی و بهزیستی کبد با لطافت و زیبایی پوست بدن رابطه مستقیم دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی از املاح مانند روی و مس و ویتامین های C وA وB است که برای لطافت و زیبایی و سلامتی پوست بدن مهم اند. Dandelions یا گل قاصدک را می توان به همراه سالاد مصرف کرد یا از چای آن استفاده نمود.

۴ـ خیار

خیار حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین است که سیلیکا و ویتامین C آن دارای کیفیت بالا می باشد و در سلامتی بافت های پیوندی بدن نقشی مهم دارند. از خیار می توان برای ترمیم ناهنجاری های پوست بدن به علت آفتابزدگی و عوامل دیگر استفاده کرد. ترکیبات موجود در خیار قادرند از بروز و پیشرفت شکستگی ها و چروک پوست صورت جلوگیری نمایند و به پوست نوعی لطافت و شادابی بدهند.

۵ـ زردچوبه

این ادویه قدیمی و بسیار جالب خواص بی شماری دارد و اخیراً مطالعات زیادی بر روی آن در رابطه با درمان سرطان ها به عمل آمده است. زردچوبه به علت داشتن پلی فنول و آنتی اکسیدان معروف کورکومینوئید که از همه ی آنتی اکسیدان های شناخته شده قوی تر است، می تواند التهاب پوست بدن را تخفیف دهد و در درمان بیماری های پوستی موثر باشد. زردچوبه به پوست نوعی کشش و انعطاف می دهد و در از بین بردن عوامل عفونت زای پوست نقش مهم دارد که در نتیجه موجب نوعی لطافت و شادابی پوست می شود.

 

ویتامین D بروز سرطان روده بزرگ را تقلیل می دهد

هر روز از پژوهشگران مراکز پزشکی شناخته شده در دنیا خبر جدیدی درباره ی فوائد ویتامین D به گوش می رسد. این بار مقاله ای در ژورنال تغذیه اروپا به چاپ رسیده که نشانگر نقش جدید ویتامین D است. در یک بررسی علمی معلوم گردیده که ویتامین D کافی که ممکن است از طریق نور آفتاب و یا بعضی از غذاها به بدن برسد می تواند میزان بروز سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. بررسی های علمی در سراسر دنیا شاهد این موضوع است که درصد بالایی از مردم به هر دلیلی کمبود ویتامین D دارند و دانشمندان در نظر دارند میزان توصیه شده آن را افزایش دهند تا ناهنجاری های مختلف در بدن بروز نکند. در این صفحه مرتباً درباره ی خواص جدید ویتامین D مطالبی به اطلاع خوانندگان عزیز رسیده به همین جهت از تکرار آن خودداری می گردد.

هنوز چگونگی عملکرد ویتامین D در پیشگیری سرطان روده بزرگ به وضوح روشن نیست ولی به نظر می رسد که کمبود ویتامین D در بدن و آنهم برای مدت طولانی سبب صدمه DNA سلول های بافت روده بزرگ می شود که در کنار رادیکال های آزاد انجام می گیرد. گروهی معتقدند که کمبود ویتامین D سبب افزایش نوعی پروتئین به نام بتا کاتوشین در بافت های جدار داخلی روده بزرگ می شود که در نهایت ناهنجاری هایی در  DNA به وجود آورده، زمینه را برای بروز سرطان آماده می نماید.

 

رابطه بیماری قند و بیماری آلزایمر

آمار جدید نشان می دهد که حدود ۲۴ میلیون نفر در دنیا به بیماری خسته کننده فراموشی یا آلزایمر دچار هستند و این رقم هرروز رو به افزایش است. اخیراً این نظریه قدرت گرفته که عوارض و بیماری های دیگری ممکن است شدت بروز بیماری آلزایمر را سبب گردند که بیماری قند مهمترین آنها است. مقاله ی جدیدی که در ژورنال علمی نورولوژی به چاپ رسیده ثابت می کند که بیماری قند نوع دو نقش مهم و چشمگیری در بروز و پیشرفت عارضه فراموشی دارد که در نهایت به بیماری آلزایمر ختم می شود.

روش زندگی سالم و تغذیه مناسب در تمام طول زندگی می تواند از بروز بیماری قند جلوگیری کند. به عبارت دیگر بیماری قند مانند بسیاری از بیماری های مزمن قابل پیشگیری است ولی متأسفانه عدم اطلاعات کافی و پیروی از روش زندگی ناسالم مانند نداشتن فعالیت های بدنی، زیادی وزن، مصرف الکل و پرخوری و غیره به تدریج بدن شخص را به سویی می کشاند که برگشتی وجود نخواهد داشت. دانشمندان ژاپنی که مقاله مورد بحث را به چاپ رسانیده اند اضافه می نمایند که اپیدمی و همه گیری بیماری قند در حال حاضر به صورتی است که نوعی اضطراب و نگرانی در سردمداران بهداشت عمومی دنیا مانند سازمان جهانی بهداشت به وجود آورده زیرا اگر این بیماری کنترل نگردد و به همین صورت میزان بروز آن ادامه یابد مسلماً پیشگیری و درمان بیماری های دیگر که با بیماری قند رابطه دارند بسیار مشکل خواهد شد. در این مطالعه ی علمی بیشتر از یکهزار نفر مسن تر از ۶۰ سال که قند خونشان بالاتر از حد طبیعی بود به مدت ۱۱ سال پیگیری شدند. پس از اتمام دوره ی تحقیق معلوم گردید که تعداد ۲۳۲ نفر و یا به عبارت دیگر حدود ۲۳ درصد به عارضه فراموشی دچار گردیده اند.

با توجه به میزان قند خون این افراد در ابتدای بررسی، پژوهشگران نتیجه گیری کردند که بیماری فراموشی در بیماران مبتلا به بیماری قند دو برابر افراد معمولی است. بهترین توصیه در این مورد داشتن وزن سالم، فعالیت های بدنی، دوری از مصرف غذاهای از پیش تهیه شده، رژیم غذایی سالم و موازنه شده و کنترل قند خون و مشورت با پزشک متخصص است.

 

آمار سخن می گوید

حدود ۲۵ میلیون نفر از آمریکایی ها در طول عمرشان به زخم دستگاه گوارش دچار می شوند. به عبارت دیگر هرساله بین ۵۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و در عین حال هر ساله بیشتر از یک میلیون نفر به خاطر این بیماری در بیمارستان ها بستری می گردند. یکی از علل عمده زخم دستگاه گوارش وجود عامل عفونت زای HBP است. طبق آمار موجود حدود ۵۰درصد جمعیت دنیا به باکتری مورد بحث آلوده می باشند.   

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com