شهروند ۱۱۵۵ ـ پنجشنبه ۶ دسامبر ۲۰۰۷
زندگی مجذور آینه است
زندگی گل به “توان” ابدیت،
زندگی “ضرب” زمین در ضربان دل ما،
زندگی “هندسه” ساده و یکسان نفسهاست.
سهراب سپهری

زندگی “ماری” جوان پر از نشیب و فراز است. او تازه وارد دبیرستان شده، سنی ندارد شاید ۱۴ یا ۱۵ ساله است. از دوران طفولیت تا به حال از اختلالات گوارشی رنج می برده، روز به روز مشکلش بیشتر شده است. داروهای شیمیایی درد او را دوا نمی کنند. از اول عمر تا به حال از مطب این دکتر متخصص به آن یکی و از این آزمایشگاه به آن رفته، آنتی بیوتیکی نیست که به او خورانده نشده باشد. قدم بعدی برای او، آندوسکپی و جراحی است تا بتوانند از لوله ی گوارش او نمونه برداری کنند تا بلکه بتوانند میکربی بیابند و آنتی بیوتیک یا ضد قارچ جدیدی را روی این بیمار جوان امتحان کنند.
دکترها به (Irritable Bowl Syndrome)IBS مشکوکند؛ روده اش حساس است. هیچکس علت و چگونگی بروز IBS را نمی داند. پس احتمال می دهند که علت آن استرس یا افسردگی باشد. در واقع میلیونها نفر از این عارضه رنج می برند و از سی سال اخیر به این طرف، روز به روز بر تعداد اینگونه بیماران افزوده شده است. علائم آن شامل دل درد، نفخ شکم، ورم معده، اسهال و گاهی یبوست است. این علائم در بعضی شدیدتر و در بعضی دیگر خفیف تر است. بعضی از محققان معتقدند که در عارضه IBS ماهیچه ها و عصبهای مربوط به روده بیش از حد حساسند و می دانیم که دستگاه گوارشی پس از مغز و نخاع دومین سیستم بدن از نظر تراکم عصبی به شمار می آید.
بعضی از بیماران، از عنوان کردن این علائم شرم دارند و سعی در خوددرمانی می کنند و تغذیه شان را مورد بررسی قرار می دهند. پزشکی رایج هم در درمان این عارضه به بن بست رسیده و برای کنترل این علائم داروهایی از قبیل قرصهای ضدالتهاب، ضد افسردگی، ضد اسهال، ضد اسپاسم و یا ملین و نظایر آن تجویز می کنند. هر یک از این داروهای شیمیایی، به نوبه ی خود عوارض جانبی مخصوص به خود را حاصل کرده و فقط علائم را سرپوش گذاشته ریشه بیماری را نادیده می گیرند.

اخیرا دانشمندان زیست شناسی تحقیقاتی بر روی چگونگی رابطه جسم و روان در بیماریهای گوارشی انجام داده اند و افکار کسانی نظیر دالای لاما (Dalai Loma) را در معالجه بیماریهای مزمن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند. از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون، مراقبه (Relaxation & Meditation) را برای رفع استرس در IBS و بیماریهای جدی تر از آن مثل Colitis (کلیت) و Crohn’s تجویز می کنند، اما بسیاری از مردم قادر نیستند که به تنهایی توسط مراقبه به آرامش و سلامتی برسند و بیماریهای مزمن را از خود دور سازند. پس به یک پزشک مجرب احتیاج دارند، پزشکی که کلیت انسان را در نظر بگیرد، نه تنها جسم بلکه روح و روان را مورد بررسی قرار دهد. همیوپاتی با در نظر گرفتن کلیت و فردیت انسان، بهترین و موثرترین روش درمانی است. یک پزشک همیوپات، علاوه بر تعیین یک داروی طبیعی مناسب، تغذیه و محیط سالم را برای بیماران تجویز می کند.
ماری جوان را بالاخره به مطب همیوپاتی ارجاع می دهند. او دختر جوانی است که در یک روز خنک پاییزی، لباس نازکی پوشیده و گونه هایش گل انداخته و از باد خنکی که از پنجره می وزد لذت می برد. او به همراه مادرش توضیح می دهد که چگونه دل درد شدید و دل پیچه های هولناک، حالت تهوع و اسهال مزمن، او را از درس و زندگی ساقط کرده اند. به خاطر این اسهال دائمی، نمی تواند به راحتی و با فراغ بال با دوستانش به گردش برود و این او را افسرده می کند. با بروز هر دل درد شدیدا عرق میکند، عرق سردی که تمام بدن او را خیس می کند. در این حالت مادرش را در کنارش می خواهد تا او را در این حمله ها همراهی کند. این دردها ماهی یک بار به سراغش می آمد، اما اکنون بیشتر شده و سه بار در هفته زندگی را بر هم ریخته است.
علاوه بر اینها، شبها ماری دچار اضطراب و دلهره می شود، از دزد می ترسد، هر صدایی که می شنود با خود می اندیشد: “نکند دزد آمده.” پس تلویزیون را روشن می گذارد تا بتواند به خواب برود. او وسواس دارد و دوست دارد که همه چیز در حد کمال باشد. تمایل به رهبری دوستانش دارد. اجتماعی و خوش برخورد است. به عقیده دیگران نسبت به خود بسیار اهمیت می دهد.
داروی همیوپاتی که برای او انتخاب شد Pulsatilla 200c می باشد. پس از ۱۰ روز، مادر او گزارش داد که ماری تبدیل به دختری با نشاط شده است. اضطراب شبانه او برطرف شده است. در این مدت تنها یک بار دچار دل پیچه شدید و سرگیجه شده ولی قابل تحمل بوده است. پس از یک ماه ماری خود اقرار کرد که بسیار شاداب بوده است و هیچگونه اثری از اسهال و عرق شدید و اضطراب در این مدت وجود نداشته و دچار کلافگی نگشته است. پس از چند ماه مراقبت به طریقه همیوپاتی او یک بار دیگر دچار اختلالات گوارشی شد که با پریود او همزمان بود، بنابر این دارو برای یک بار دیگر تکرار شد که به سرعت به بهبودی دست یافت. از آن زمان تاکنون حدود یکسال می گذرد و او کاملا از IBS نجات یافته است و دگر از افسردگی اثری نیست.
به طور کلی، نفخ، اسید معده، سوءهاضمه، یبوست، اسهال مزمن، حالت تهوع و سرگیجه از علائمی هستند که برای بعضی از ما مشکلاتی زودگذر و موقتی به حساب می آیند، اما برای بعضی دیگر از ما این مشکلات جدی ترند و به صورت مزمن درآمده اند ولی به هر حال جای شکرش باقی است که اینها بیماریهایی نیستند که آدم را بکشد و در واقع نوعی مکانیسم دفاعی بدن به حساب می آیند که مثل چراغ قرمز هشدار می دهند و طلب کمک می کنند. هنگامی که این علامت ها حاد و زودگذر باشند، معنی و مفهوم آن این است که بدن سعی در درمان خود دارد، اما اگر این علائم مداوم و همیشگی شد بدین معنی است که بدن به کمک احتیاج دارد و به خودی خود نمی تواند بیماری را برطرف کند، زیرا با مکانیسم دفاعی بدن ضعیف شده و یا عوامل بیماری زا بیش از حد معمول قویترند.
یکی از راههای موثر، بی خطر و خالی از هرگونه عارضه جانبی برای کمک به بدن همیوپاتی است. همیوپاتی نگرشی است که کلیت و فردیت انسان را در نظر می گیرد و از طریق مشابه درمانی، مکانیسم دفاعی بدن را تحریک کرده تا بدن بتواند خودش را درمان نماید. مشابه درمانی روشی ست که به جای جنگ و سرکوبی علائم بیماری به آنها احترام می گذارد، چرا که علائم بیماری، چراغ راه همیوپات هستند برای یافتن داروی مناسب. داروی مناسب، دارویی است که تمامیت فرد را شامل می شود. مثلا اگر ده بیمار به کلینیک همیوپاتی مراجعه کرده و همه از سرگیجه و حالت تهوع شکایت داشته باشند ممکن است با ده داروی متفاوت که برای هر کس منحصر به فرد است درمان شوند. بدین معنی که داروی مناسب هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و با شرایط زندگی، خانوادگی، کاری و محیطی و ژنتیکی از شخصی به شخص دیگر تفاوت می کند، زیرا واکنش های روحی و روانی هر کس نسبت به محرکهای خارجی و داخلی فرق دارد.

به طور مثال اگر از اختلالات گوارشی رنج می بریم به این دلیل است که سیستم گوارشی بدن ما سعی در برطرف کردن آن اختلالات دارد و اگر ما دچار معده درد یا نفخ شده ایم به خاطر این است که بدن در حال تلاش برای دفع مواد حساسیت زا، مسموم کننده، خوردن و نوشیدن زیاد از حد، استرس و یا هرگونه عامل ناشناخته دیگر است، لذا استفاده از داروهای ضد درد، ضد استرس، ضد اسید، ضد نفخ و غیره دردی را دوا نکرده، بلکه فقط اختلال را پنهان می کند که در طول زمان با ادامه این داروها مشکل جدی تر خواهد شد.
فرض کنید شخصی دچار یبوست شده است. اگر این عارضه با خوردن سبزی و میوه و تغذیه مناسب برطرف نشود طولانی و مزمن شده و فرد را دچار ناراحتی دائمی می کند. احساس سنگینی، بی اشتهایی و بی حرکتی به شخص دست می دهد و طراوت و شادابی از او دور می شود. با خوردن قرصهای ملین و انواع Laxative ها گرچه لوله روده باز شده و مدفوع خارج می شود، ولی مشکل اصلی حل نشده، طبق قانون نیوتون هر عملی را عکس العملی است. با باز کردن غیرطبیعی لوله، بدن سعی در بستن آن می کند. بنابر این بیمار هر بار مجبور به استفاده از ملینهای قوی و قویتر می شود، اما روش مشابه درمانی و داروهای همیوپاتی مناسب، سعی در بستن لوله گوارش می کنند (طبق قانون مشابه درمانی) و بدن (طبق قوانین فیزیکی) سعی در باز کردن آن می کند. بنابراین مشکل یبوست به راحتی و به طور طبیعی حل می شود. بدین ترتیب، همیوپاتی، لوله گوارش را تحریک کرده تا خود، خودش را تنظیم کند و به داروهای شیمیایی و بازدارنده نیاز نباشد تا سیستم دفاعی بدن به طور طبیعی و خودکار قوی شود.
به همین ترتیب همیوپاتی می تواند به کل بدن از جمله دستگاه گوارشی و سیستم دفاعی نظم ببخشد و آن را به تعادل و سلامت بازگرداند تا انواع حساسیتهای غذایی، حالتهای سرگیجه و نفخ زا را برطرف نموده و سالها درد و رنج را خاتمه دهد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت Canadian Society of Homeopaths مراجعه فرمایید.

سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی است.