شهروند ـ آرش عزیزی/ سه شنبه، ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱:حضور مریدی در گزارش مجلس مشاهده نشد.

چهارشنبه، ۳۰ نوامبر ۲۰۱۱:

در این روز، مریدی مهمانی که به مجلس دعوت کرده بود معرفی کرد: «بله، افتخار دارم به لستر لوئی از ریچموند هیل که امروز از مجلس بازدید می کنند خوشامد بگویم.»

پنجشنبه، ۱ دسامبر ۲۰۱۱:

«تلاشی دیگر برای حذف انرژی سبز»

تاد اسمیت، نماینده ی محافظه کار «پرنس ادوارد-هاستینگز»، در این روز لایحه ی خصوصی خود به نام «دموکراسی شهری محلی» را به صحن مجلس آورد. این لایحه بخشی از مخالفت حزب محافظه کار با برنامه های دولت لیبرال در جهت ساخت توربین های بادی و تامین انرژی سبز است. این لایحه می خواست کنترل نصب یا عدم نصب توربین های بادی صنعتی را به شهرداری ها و نه دولت استانی بسپارد و این گونه آن ها را تحت فشار ساکنانی بگذارد که از عواقب این توربین ها نگران هستند. لیبرال ها علیه این قانون صحبت کردند و در نهایت با رای علیه آن (به همراه ان دی پی) موفق به شکست آن شدند.

از جمله نماینده هایی که در بحث بر سر این لایحه شرکت کرد، رضا مریدی بود.

مریدی: ممنونم آقای رئیس و به شما به مناسبت انتصاب تان به سمت معاونت رئیس تبریک می گویم. خوشحالم امروز در مجلس به پا خیزم تا در مورد لایحه ی ۱۰، لایحه ی تغییر قانون انرژی ۲۰۰۹ و قانون برنامه ریزی صحبت کنم.

این لایحه در جوهر آن چیزی نیست مگر تلاش دیگری از حزب محافظه کار برای حذف برنامه ی انرژی سبز انتاریو. وقتی در سال ۲۰۰۹ ما انرژی سبز آوردیم…

(شلوغی در مجلس)

معاون رئیس (باس بالکیسون): از اعضای کرسی های اپوزیسیون خواهش می کنم به نماینده اجازه دهند حرفش را بزند. اگر دقت کرده باشید، سخنگویان قبلی طرف شما که صحبت می کردند مجلس خیلی ساکت بود. در ضمن من هم می خواهم بحث را گوش کنم. لطفا ادامه دهید.

مریدی: ممنونم آقای رئیس. از همان سال ۲۰۰۹ که ما قانون انرژی سبز را به مجلس آوردیم و مجلس آن را تصویب کرد، حزب محافظه کار با آن مخالف بوده و از آن موقع هم به مخالفتش ادامه داده. حتی در سال ۲۰۱۱، در همین انتخابات اخیر، قطع این برنامه به یکی از ستون های پلاتفرم شان بدل شد. همه مان داستان ها و بحث هایشان راجع به قطع برنامه های انرژی پاک و انرژی سبز را شنیدیم. پس جای تعجبی نیست. این هم تلاش دیگری از سوی حزب محافظه کار است

 

رضا مریدی

اما، آقای رئیس، به قانون انرژی سبز که نگاه می کنیم می بینیم این دومین ابتکار عمده ی سیاست گذاری دولتی در تاریخ تولید انرژی در این استان از دهه ی ۱۹۵۰ (که انرژی هسته ای آغاز به کار کرد) تاکنون است. می دانیم که از آن زمان انرژی هسته ای یکی از ستون های تولید انرژی در این استان (و نه فقط در این استان که در سراسر جهان) شده است. امروز می دانیم که رآکتورهای کندوی ما (فن آوری رآکتور کانادایی و ساخت انتاریو) در سه قاره ی دنیا برق تولید می کنند. امن و امان هستند، قابل اعتماد هستند و در ضمن ارزان هستند.

قانون انرژی سبز هم به همین شکل انرژی تولید می کند و به یکی از منابع مهم تولید انرژی در این استان در سال های پیش رو بدل خواهد شد. انرژی بادی در طول ۱۸ سال بیش از ۱۰ درصد مجموع انرژی ما در این استان را ارائه می کند و ۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری به ارمغان می آورد. ما در حال ایجاد صنعتی جدید در انتاریو هستم، صنعت انرژی سبز، صنعتی که در گذشته وجود نداشت.

ما داریم از شر کارخانه های زغال سنگ در استان انتاریو خلاص می شویم. قبل از سال ۲۰۰۳، ۲۵ درصد انرژی ما از سوزاندن زغال سنگ می آمد. اکنون مصرف زغال سنگ به تنها ۳ درصد کاهش یافته. پس داریم در این زمینه پیشرفت می کنیم.

من از تک تک اعضای این مجلس می خواهم با این لایحه مخالفت کنند چون این علیه منافع استان در زمینه ی تولید انرژی است. با تشکر بسیار، آقای رئیس.

***

سپس در مرحله ی رای، مریدی به همراه سایر نمایندگان لیبرال و نمایندگان نیودموکرات به لایحه رای منفی داد. لایحه با رای ۳۲ به ۴۵ شکست خورد.

نکته ی حاشیه ای: در غیاب رئیس، باس بالکیسون، نماینده ی لیبرال اسکاربورو-روژ ریور، که یکی از معاون های او است در جایگاه ریاست مجلس حضور داشت. با این که رئیس اصلی معمولا مریدی را به عنوان نماینده ی ریچموند هیل می شناسد، بالکیسون در ابتدا به اشتباه هم حزبی خود را نماینده ی «تورن هیل» خواند که مریدی او را اصلاح کرد و گفت از ریچموند هیل است.

نکته ی حاشیه ای ۲: چنان که می بینید از مجموع ۱۰۷ نماینده تنها ۷۷ نفر در مجلس حضور داشتند که نشان از نرخ معمولا بالای غیبت در مجلس دارد.

 

دوشنبه، ۵ دسامبر:

مریدی در این روز در بخش سئوال های شفاهی از وزیر مهاجرت دولت خود، چارلز سوزا، در مورد خدمات مهاجرت سئوال کرد.

رضا مریدی: سئوال من از وزیر شهروندی و مهاجرت است. آقای وزیر، حوزه ی من، ریچموند هیل، خانه ی تازه واردان بسیاری است. وقتی مهاجران به استان ما می رسند بسیاری شان از خدمات اسکان (settelment) در محل خود استفاده می کنند تا ثبات و شغل پیدا کنند. «انجمن خدمات محلی کاتولیک منطقه ی یورک» یکی از این نهادها است که به ریچموند هیل خدمت می کند.

خدمات اسکان بخصوص در این زمان عدم ثبات اقتصادی که احتیاج داریم همه در بهترین وضع خود باشند مهم است. به همین علت تازه واردان در حوزه ی انتخاباتی من نگرانی های خود را در مورد کاهش یک جانبه ی بودجه ی انجمن های اسکان تازه واردان انتاریو که دولت فدرال اعلام کرد، ابراز کرده اند. آقای وزیر، این کاهش بودجه چه تاثیری بر احیای اقتصادی انتاریو خواهد گذاشت؟

چارلز سوزا: از سئوال تان ممنونم. موافقم: ادغام موفق مهاجران در بازار کار انتاریو امری اقتصادی است. همین است که ما نگران کاهش بیشتر بودجه توسط دولت فدرال هستیم.

بسیاری تازه واردان متکی به آژانس های اسکان یابی هستند که به آن ها کمک می کنند مهارت هایشان را به کار بگیرند. من با ارائه کنندگان خدمات دیدار کرده ام و آن ها از نگرانی عمیق شان در مورد این که قطع بودجه های امسال چه تاثیری بر مصرف کنندگان شان می گذارد با من گفته اند. خوشحالم که داوطلبان و رهبران محلی از جنوب میسیساگا را، خانم کارن دافی، بنیانگذار و مدیر عامل آژانس «ولنس دایرکت» و آقای وینستون مه یر، بنیانگذار و رئیس «کامیونیتی دور» که امروز با ما هستند معرفی کنم. ممنونم که امروز در کوئینز پارک به ما پیوستید.

بسیاری آژانس های مشابه آن ها نگرانند که این قطع بودجه ها باعث کاهش دسترسی خدمات به تازه واردان می شود یا حتی بدتر از آن باعث تعطیل شدن این آژانس ها. برای ما بخصوص مهم است که به سخت کوشی خود ادامه دهیم تا اطمینان کسب کنیم تمام شهروندان و تازه واردان فرصت مشارکت کامل در اقتصادمان را دارند.

رئیس (دیو لواک): صحبت تکمیلی؟

مریدی: من هم در حوزه ی خودم نگرانی های مشابهی شنیده ام. پارسال که محافظه کاران فدرال بودجه ی انتاریو را ۴۴ میلیون کاهش دادند، خدمات اسکان یابی بدون شک ضربه خورد. اکنون به نظر می رسد دولت فدرال مصمم است همین اشتباه را برای بار دوم تکرار کند.

انتاریو تنها استانی است که امسال دارند بودجه اش را کاهش می دهند. ما در ضمن تنها استانی هستیم که توافقنامه مهاجرتی با دولت فدرال نداریم. سئوال من از وزیر این است: چه کاری در گفتگو با دولت فدرال برای رسیدن به توافقنامه ای جدید انجام می شود؟

سوزا: نماینده نکته ی مهمی را مطرح می کند: انتاریو تنها استانی است که توافقنامه ای با دولت فدرال درباره ی مهاجرت ندارد. ما در ضمن تنها استانی هستیم که امسال بودجه مان را هدف گرفته اند. و با این همه انتاریو امسال مهاجرینی بیشتر از مجموع بقیه مهاجرین کشور (به غیر از کبک) را می پذیرد.

آقای رئیس، روز جمعه من افتخار داشتم با آقای جیسون کنی، وزیر مهاجرت و شهروندی، صحبت کنم. جلسه ی خوبی داشتیم. از مسائلی که در موردش صحبت شد من اشاره کردم که دولتش می بایست سر میز برگردد و در مورد توافقنامه ی جدیدی با انتاریو مذاکره کند. در ضمن از دولت فدرال خواسته ام این قطع یکجانبه ی بودجه را لغو کند.

من از دولت فدرال می خواهم سیاست را کنار بگذارد و مشغول مذاکره با انتاریو بر سر توافقنامه ای جدید شود که نیازهای تازه واردان را اول از همه قرار می دهد و از تمام نمایندگان این مجلس می خواهم در کنار هم و در جهت بهترین منافع انتاریو و تازه واردان انتاریو ایستادگی کنند.