شماره ۱۲۱۷
بلوبری Blueberry از خانواده توت ها و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدانهای با کیفیت بالا است و در حقیقت از این نظر درصدر جدول قرار دارد و از بروز بسیاری از بیماریهای مزمن مخصوصا پیری زودرس جلوگیری می کند.

این هفته گزارش علمی جالبی به چاپ رسیده و نشانگر این است که چنانچه بلوبری به همراه شیر خورده شود، به علت گرایش مخصوص بعضی از ترکیبات این میوه به پروتئین شیر، خواص آنتی اکسیدانهای موجود در میوه بلوبری از بین می رود. در یک بررسی علمی به گروهی از داوطلبان برای مدتی مقدار ۲۰۰ گرم بلوبری و ۲۰۰ میلی لیتر شیر و به دسته دیگر ۲۰۰ گرم بلوبری و ۲۰۰ میلی لیتر آب داده اند. مقدار آنتی اکسیدان موجود در خون این افراد قبل و بعد
از رژیم مورد بحث اندازه گیری شده و معلوم گردیده که خوردن بلوبری با شیر سبب از بین رفتن آنتی اکسیدانهای موجود در این میوه مخصوصا
Polyphenol می شود. این تحقیق علمی ثابت می کند که بهترین روش مصرف میوه هایی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند یک ساعت قبل از خوردن غذایی که حاوی مقداری پروتئین است و یا دو ساعت بعد از صرف غذا می باشد. با این حساب تمام دسرهای ماست و میوه که در بازار وجود دارند تقریبا ارزش و اهمیت غذایی از نظر آنتی اکسیدانها را از دست داده اند.


در طب سنتی دنیا، مخصوصا ایران مخلوط کردن بعضی از غذاها جایز نیست، زیرا ممکن است عکس العمل هایی در بدن انجام گیرد و مشکلاتی در هضم و جذب مواد غذایی به وجود آید. طب مدرن در سالهای اخیر در این مورد بررسیهای وسیعی به عمل آورده و به فعالیت های خود در این زمینه ادامه می دهد و تا به حال بسیاری از به قول معروف حکمت هایی که در آثار اطبا در قرون گذشته در مورد تغذیه و سلامتی به جا مانده تائید شده و روشن گردیده که در حقیقت پلی است بین طب سنتی و طب مدرن.


رابطه بیماریهای غده تیروئید و بیماری سلیاک


بیماری سلیاک (Celiac Disease) نوعی بیماری دستگاه گوارش است که بدن انسان قادر نخواهد بود پروتئین گندم را هضم و جذب نماید که در نتیجه درد و ناهنجاریهایی در دستگاه گوارش به وجود می آید.

مطالعات اخیر نشان می دهد که بیماری غده تیروئید مانند کم کاری و پر کاری آن اکثرا با بیماری سلیاک همراه است و این دو بیماری به هر دلیلی با همدیگر در بدن تظاهر می کنند.


در کم کاری غده تیروئید به علت کاهش ترشح هورمونهای این غده که نقشی مهم در متابولیسم بدن دارند، عوارضی مانند خستگی، حساسیت، خشکی پوست، احساس سردی دست و پا و افزایش وزن بدن به وجود می آید. در تیروئید پرکار عوارضی مانند عرق کردن، حساسیت در برابر گرما و عصبانیت و غیره بروز می کند.

پژوهشگران سوئدی با مطالعه ۱۴ هزار نفر که به بیماری سلیاک دچار بودند و با مقایسه با ۶۸ هزار نفر از افراد سالم معلوم ساختند که امکان بروز تیروئید کم کار در آنها چهار برابر دیگران است و این رقم برای تیروئید پرکار سه برابر است. به عبارت دیگر این بررسی جالب به وضوح ثابت می کند که بیماری تیروئید و بیماری سلیاک دارای عوامل مشترکی هستند و یکی پس از دیگری در بدن بروز می کنند. مسلما در این میان ژن مشترکی هم وجود دارد که نه تنها بروز این دو بیماری را افزایش می دهد، بلکه سبب همزمانی و پیشرفت آنها می شود. این یافته ی جدید به ما می آموزد که در موقع ابتلا به یکی از این بیماریها باید از عوامل شناخته شده بروز بیماری دیگر دوری نمود و با مراجعه به پزشک متخصص در پیشگیری آن اقدام کرد.


زیاده روی در مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ و بروز سرطان سینه


پژوهشگران دانشگاه Lund در سوئد اعلان کردند که زیاده روی در مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ امکان بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. در یک بررسی جالب علمی توسط این دانشمندان حدود دوازده هزار نفر زن میانسال شرکت کرده اند که به مدت دو سال مرتبا پیگیری شده و در مورد تغذیه و روش زندگی آنها مطالعات دقیقی به عمل آمده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که خانم هایی که مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۶ در رژیم غذایی روزانه آنها منظور گردیده خیلی بیشتر از آن دسته ای که در مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ زیاده روی نکرده اند، به سرطان سینه دچار شده اند. این پژوهشگران همچنین اظهار نموده اند که افرادی که به خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۶ هستند مانند غذاهای حیوانی و چربیهای اشباع شده و غیره کمتر به خوردن سبزی و میوه و غذاهای مفید گرایش نشان می دهند و این خود امکان بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.

متاسفانه در حال حاضر کپسول های امگا ۶ در داروخانه ها و فروشگاههایی که به اصطلاح غذاهایی طبیعی به فروش می رسانند در دسترس مردم قرار دارد و حتی افرادی که خود را متخصص تغذیه یا دست اندرکار درمان طبیعی می دانند مصرف امگا ۶ را توصیه می کنند و سبب بروز دردسرهای غیرقابل جبرانی می شوند. مقدار مصرف امگا ۶ مردم آمریکای شمالی خیلی بیشتر از مقداری است که توصیه شده است. به عبارت دیگر رژیم غذایی مردم آمریکای شمالی حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۶ است و نیازی نیست که شخص با خرید کپسول های امگا ۶ کمبود آن را جبران کند و در ضمن باید بین مقدار امگا ۳ و امگا ۶ رژیم غذایی یک نوع موازنه مخصوص باشد. در اکثر نقاط دنیا مردم به اندازه کافی امگا ۳ به همراه رژیم غذایی دریافتن نمی کنند در حالی که بیش از مقدار لازم و توصیه شده اسیدهای چرب امگا ۶ مصرف می کنند که ازدیاد و بروز بعضی از بیماریها و همانطوری که این بار گزارش گردیده سرطان سینه به خاطر زیاده روی مصرف آن خواهد بود.


نقش ویتامین D در جلوگیری و کنترل فشار خون بالا


در یک بررسی مداوم بر روی حدود ۱۵۰۰ نفر از پرستاران آمریکایی معلوم گردیده که ویتامین D علاوه بر سلامتی و بهزیستی استخوانهای بدن، بیماریهای قلبی، بیماری پارکینسون و غیره می تواند نقش مهمی در جلوگیری و کنترل فشار خون بالا داشته باشد که خود سبب پیشگیری بروز عوارض ناگوار فشار خون بالا مانند بیماریهای قلبی و کلیوی و غیره میشود.

در این بررسی معلوم گردید که خانم هایی که به اندازه لازم و کافی ویتامین D دریافت نمی کردند ۶۶ درصد بیشتر از دیگران در معرض بروز فشار خون بالا بودند. به طور کلی دو سوم خانم های مورد مطالعه از بدو شرکت در این بررسی به اندازه کافی ویتامین D به وسیله رژیم غذایی و نور خورشید دریافت نمی کردند که رقمی است بالا. کمبود درازمدت این ویتامین در نهایت می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد و زمینه را برای بروز بیماریهای مختلف، مخصوصا فشار خون بالا آماده نماید.

به طور کلی آمار موجود نشان می دهد که حدود ۲۴ درصد بیمارانی که به عارضه فشار خون بالا دچار می شوند کمبود ویتامین D دارند و این درصد بالا نه تنها در بزرگسالان، بلکه در جوانان نیز دیده می شود. روزی حداقل ۱۵دقیقه آفتاب گرفتن می تواند نیمی از ویتامین D بدن را در زیر پوست به وجود آورد و بقیه آن باید به همراه رژیم غذایی به بدن برسد. اگر به هر دلیلی این مقدار نمی تواند به بدن برسد می توان از ویتامین مصنوعی استفاده کرد که به هیچ عنوان نباید خودسرانه و بدون مشورت پزشک و یا متخصص تغذیه انجام گیرد چون هر بار که درباره ویتامین D صحبتی به میان می آید تاکید می گردد که ویتامین D ویتامینی است محلول در چربی و زیاده روی در مصرف آن نه تنها باعث سلامتی و بهزیستی نخواهد شد، بلکه عوارض پیچیده و غیرقابل جبرانی را در بدن به وجود می آورد.





 

اخبار کوتاه پزشکی


ـ غذاهای پرچرب باعث عارضه فراموشی می شوند، زیرا در بدن رادیکال های آزاد را به وجود می آورند که سبب صدمه به سلولهای بدن شده و باعث بیماریهای مزمنی مانند سرطان، پیری زودرس، بیماری قند و غیره می شود. افرادی که بیماری قند دارند خیلی بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری آلزایمرز قرار دارند.

ـ ویتامین E می تواند از التهاب ماهیچه های بدن کاسته و در نتیجه دردهای مربوط به التهاب بدن را تخفیف دهد. اخیرا ثابت شده که التهاب مزمن بدن می تواند بروز و پیشرفت بسیاری از سرطانها مانند سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ را تسهیل کند.

ـ پژوهشگران ژاپنی طی بررسی علمی دریافتند که نوشیدن قهوه می تواند امکان بروز سرطانهای حفره دهان را کاهش دهد. قبلا گزارش شده بود که نوشیدن قهوه های کافئین دار از بروز سرطانهای سینه و لوزالمعده و کبد جلوگیری می کند. در این بررسی جالب بیشتر از ۳۸ هزار نفر شرکت داشته اند.





* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com