نیکی، ۵۲ ساله، زنی موفق و کارآمد است؛ در معاینه ی سالانه اش ناگهان متوجه می شود که فشار خونش بالا رفته است. او به جای استفاده از  …
شماره ۱۲۲۰ ـ پنجشنبه ۱۲ مارچ ۲۰۰۹

من به مهمانی دنیا رفتم:
من به دشت اندوه
من به باغ عرفان
من به ایوان چراغانی دانش رفتم.
سهراب سپهری

نیکی، ۵۲ ساله، زنی موفق و کارآمد است؛ در معاینه ی سالانه اش ناگهان متوجه می شود که فشار خونش بالا رفته است. او به جای استفاده از داروهای شیمیایی رایج ترجیح می دهد که از طریق پزشکی طبیعی بدن خود را تنظیم نماید. توسط دوستش به یک پزشک همیوپات معرفی می شود. او هیچ تجربه و دانشی از همیوپاتی ندارد. همین قدر می داند که روشی است طبیعی و موثر. از آنجایی که میگرن دوستش بدین وسیله درمان شده، اعتماد می کند، و خود را در اختیار پزشک همیوپات قرار می دهد.
نیکی با رویی گشاده، و خاطری آسوده، سئوالات معمولی همیوپات را در مورد شیوه زندگی، تغذیه و عادتهایش پاسخ می دهد، اما همین که سئوالاتی مربوط به شخصیت، ترسها، و تاریخچه زندگی اش پرسیده شد، گشاده رویی اش کم و کمتر شد و عقب نشینی را ترجیح داد و هنگامی که از چگونگی رابطه اش با پدر و مادرش و دیگر اعضای خانواده پرسیده شد، از کوره در رفت و گفت: “آخر، این سئوالات چه ربطی به فشار خون بنده دارد؟”
همیوپات آمرانه جواب داد، خیلی خوشحالم که این سئوال را پرسیدید. تفاوت پزشکی رایج با همیوپاتی در همین است. دکتر خانواده برای پایین آوردن فشار خون شما دارویی شیمیایی تجویز کرده، که تنها روی فشار خون اثر دارد و تا زمانی که این دارو مصرف شود، فشار خون پایین است و همین که قطع شود دوباره فشار بالا می رود. در واقع درمانی صورت نگرفته فقط برروی آن درپوش گذاشته شده است.
متاسفانه، پزشکی رایج نسبت به فردیت و شخصیت بیمار بیگانه است و هر دارو را فقط برای یکی از علائم بیماری تجویز می کند. یک دارو برای فشار خون، یکی برای چربی، دیگری برای قند، یکی برای تیروئید و یکی برای ضد افسردگی و بی خوابی و اگر در این بین سرما خوردید، آنتی بیوتیک هم اضافه می شود. در صورتی که در پزشکی همیوپاتی که نوعی “کلی نگری” است همه این علائم، یک تصویر کلی را نشان می دهند که با یک داروی مشخص و مناسب همگی آن علائم درمان می گردد، حتی سرماخوردگی شما.
داروی شیمیایی که برای فشار خون نیکی تجویز شده است، همان دارویی است که تقریبا به تمام افرادی داده می شود که فشار خون بالایی دارند. در صورتی که در فلسفه همیوپاتی رمدیی که برای نیکی تجویز خواهد شد، داروی منحصر به فردی است که بستگی به شیوه زندگی، وراثت و محیط شخصی او دارد که متفاوت با درمان شخص دیگری با افزایش فشار خون است. در واقع، همیوپاتی به بدن کمک می کند تا بتواند خودش را درمان کند. یعنی درست برخلاف پزشکی رایج که برعکس سیستم بدن عمل می کنند. به علاوه عوارض جانبی اینگونه داروها، عاقبت منجر به بروز بیماریهای جدیدی می شود و مصرف روزانه داروهای شیمیایی، به مرور زمان باعث انواع بیماریهای مزمن دیگر خواهد شد.
پس همیوپاتی علائمی فراتر از علائم ظاهری را در نظر می گیرد، کل بیمار را می سنجد و همه ی واکنش های او را در برابر محرکهای مختلف اعم از کاری، خانوادگی و عاطفی زیر ذره بین می برد.
این روش درمانی، اعتقاد دارد که بدن دارای مکانیسمی است که به طور طبیعی سلامتی و تندرستی بدن را تامین می نماید، به طوری که شدت و مدت استرسهای به وجود آمده در بدن را تنظیم می نماید. این مکانیسم تنظیم کننده را به اصطلاح “Vital Force” یا “نیروی حیاتی” گویند، همان نیرویی که در لحظه مرگ ما را ترک می کند. لذا، علائم بیماری همان عکس العمل نیروی حیاتی برای تنظیم دوباره بدن می باشد. پس بدین وسیله ما متوجه می شویم که بدنمان سعی در تنظیم و ترمیم خود دارد. مثال ساده آن لرزیدن هنگام سرما، عرق کردن در گرما، و افزایش فشار خون هنگام عصبانیت است.
کلی نگری، اساسی ترین اصل فلسفه همیوپاتی است. بدین معنی که علائم ظاهری یا علائم بیماری جدای از روح و روان او نمی باشد، بلکه واکنش کل بدن اوست برای تحمل استرس وارد آمده. پس فشار خون غیرطبیعی نمایانگر عدم تعادل در کل فرد است، در طیفی گسترده تر یعنی در سه سطح، روح و جسم و جان.
در حالی که پزشکی رایج برای همه مبتلایان به فشار خون، یک نوع داروی مشخص را تجویز می کند، داروهای همیوپاتی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و برای هر کس منحصر به فرد می باشد، زیرا کلیت هر شخص با دیگری متفاوت است، لذا به دارویی متفاوت نیاز دارد. پس نه تنها کلیت، بلکه فردیت بیمار از اهمیت به سزایی برخوردار است. داروهای همیوپاتی مانند کانالی ست که بر نیروی حیاتی اثر کرده تا خود بتواند خودش را تنظیم کند و به سلامتی و تعادل بازگردد. بیماران پس از درمان با همیوپاتی، اذعان دارند که هیچگاه این چنین احساس خوشی نداشته اند.

عارضه فشار خون چیست؟

افزایش فشار خون یا Hypertension گاهی با سردرد، سرگیجه، تهوع، تنگی نفس و یا اختلال بینایی همراه می باشد، ولی بیشتر مواقع هیچگونه علامتی ندارد و آن را “بیماری ساکت” یا “Silent Killer” نامیده اند که اگر درمان نگردد شخص دچار بیماری قلبی، سکته، بیماری های کلیوی و غیره می شود و گاهی میتواند منجر به مرگ شود.
فشار خون در واقع نیرویی است که خون بر دیواره سرخرگها وارد می آورد که شامل دو عدد است: سیستولیک (Systolic) و دایستولیک (Diastolic)
عدد سیستولیک نمایاگر مقدار فشاری است که قلب خون را پمپ می کند و دایستولیک مقدار فشاری است که قلب در هر ضربان پر و خالی می کند. شخصی که به طور مثال سیستولیک او ۱۲۰ و دایستولیک ۸۰ می باشد دارای فشار خون ۸۰/۱۲۰ می باشد.



علل فشار خون

رایج ترین علل فشار خون شامل: چاقی، مشروبات الکلی دخانیات، تغذیه نامناسب، مصرف نمک بیش از حد، ارث، سن، بعضی از بیماریها مثل دیابت و بالاخره استرسهای عاطفی می باشد.
شایان ذکر است که بعضی از داروهای شیمیایی باعث افزایش فشار خون می گردند مانند: استروئیدها، قرصهای جلوگیری از حاملگی، داروهای ضد تورم و ضد حساسیت ها.
از طرف دیگر، شیوه زندگی صحیح باعث بهبود این عارضه می گردد؛ ورزش، تغذیه، مخصوصا یوگا و مراقبه. نقش همیوپاتی برای متعادل نگاه داشتن فشار خون و همچنین تنظیم سلامتی جسمی و روحی از مهمترین و موثرترین راههای درمانی است.

درمان افزایش فشار خون از طریق همیوپاتی

نیکی پس از یک ماه درمان از طریق همیوپاتی دوباره به مطب پزشک همیوپاتی بازگشت. او گزارش داد که شبها بهتر و زودتر به خواب می رود، خوابی راحت و عمیق. هنگامی که اوضاع کاری بر وفق مراد پیش نمی رود، کمتر دچار تنش، استرس و کج خلقی می گردد. به طور کلی احساس انرژی بیشتری می نماید. گر گرفتگی و عرقهای ناشی از یائسگی به کلی از میان رفته اند.
Lachesis : رمدیی است که برای نیکی در نظر گرفته شد. چنین بیمارانی تحمل پوشیدن لباس تنگ را ندارند. مخصوصا لباسهای یقه بسته و کمر تنگ. معمولا ناراحتی قلبی ارثی دارند و اختلالات زمان یائسگی شان شدید است.

Plumbum : برای مرد جوانی تجویز شد که نظم و ترتیب زندگی روزانه برایش خیلی مهم بود به طوری که هیچگونه تغییری را نمی توانست بپذیرد، افسرده حال بود ترجیح می داد تنها باشد. بیشتر اوقات یبوست داشت. ترس عجیبی از گربه داشت! و سردردهایش از نوع فشاری و بسیار ناراحت کننده بود. پس از ۶ ماه درمان به روش همیوپاتی سردرد، افسردگی، یبوست و افزایش فشار خون او برطرف گردید.

Baryta Carbonica: برای بیماری موثر واقع گشت که بسیار خجالتی، ساکت و آرام بود. او در حال مصرف داروهای شیمیایی نیز بود. غدد لنفاوی گردن او در ناحیه گوش و گلویش با اندک سرماخوردگی بزرگ می شد. بعد از هر وعده غذا معده اش دردناک و سنگین می شد. پس از دو ماه مصرف این رمدی، احساس شادی، سرحالی و سرزندگی کرد. معده دردش برطرف گشت و غده های متورم گردن او تحلیل رفت. پس از ۴ ماه توانست مقدار داروی شیمیایی اش را کاهش دهد و یک ماه بعد، آن را به کلی قطع کرد و فشار خونش تنظیم شده بود. اکنون ۲ سال از آن زمان می گذرد و فشار خونش هنوز طبیعی است.

Crataegus: برای بیماری قلبی تجویز شد که دچار افزایش فشار خون شده بود. قلب او بزرگتر از حد طبیعی بود. ضربان قلب نامنظم و در سینه احساس درد می کرد. شبها خوابش نمی برد. پس از ۸ ماه مصرف این رمدی همه ی ناراحتی های او برطرف گشت. قلب درد و تپش قلب از بین رفت و طبق آزمایشهای پزشکی معلوم شد که اندازه قلبش نیز به حد طبیعی بازگشته است و شبها به راحتی می خوابید.
برای رفع افزایش فشار خون، به روش همیوپاتی، رمدیهای مختلفی وجود دارد که هر کدام متناسب با ویژگی های خاص هر بیمار به دقت تجویز می گردد. برای یافتن رمدی مناسب خود با یک همیوپات مجرب تماس بگیرید تا با در نظر گرفتن کل شرایط شما، رمدی منحصر به فرد شما را تجویز نماید تا به سلامتی و تندرستی قطعی، به طور مداوم و ملایم دست یابید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش درمانی و یافتن همیوپات در نزدیکی خود به سایت اینترنتی www.csh.com
Canadian Society of homeopaths مراجعه فرمایید.


سهیلا تولایی ـ متخصص همیوپاتی
عضو انجمن همیوپاتی کانادا