پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلان نمودند که افرادی که هر روز تخم مرغ می خورند بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری قند نوع دو قرار دارند. در یک بررسی بزرگ بر روی بیشتر از ۵۷ هزار نفر در آمریکا معلوم گردید افرادی که هر روز یک عدد تخم مرغ مصرف می کنند بین ۵۸ تا ۷۷ درصد بیشتر از افرادی که تخم مرغ نمی خورند به بیماری قند دچار می شوند.

نتایج این بررسی علمی که در ژورنال Diabetes Care به چاپ رسیده باید در آینده دقیق تر تجزیه و تحلیل شود که چرا و چگونه مصرف دنباله دار تخم مرغ می تواند میزان بروز بیماری قند را افزایش دهد، ولی در حال حاضر توصیه می شود که به خاطر این یافته جدید نباید به کلی از خوردن تخم مرغ خودداری نمود، بلکه در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد زیرا تخم مرغ یکی از غذاهای کامل، ارزان و قابل دسترسی همگان است و به طور کلی نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارد.

در بررسی های آزمایشگاهی و بر روی موش ها ثابت شده که کلسترول زیاد رژیم غذایی می تواند میزان قند خون را بالا برده و در درازمدت سبب بیماری قند شود. در ضمن مصرف زیاد غذایی مثل تخم مرغ که حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسترول است می تواند منجر به چاقی شده که خود زمینه را برای بروز بیماری قند آماده می نماید.


نقش انگور یاقوتی در کنترل فشار خون و کلسترول بالا


باز هم خبرهای خوش و جالبی از ارزش های بی نظیر غذایی و دارویی انگور یاقوتی داریم. این بار دانشمندان دانشگاهی در اسپانیا طی بررسی علمی دامنه داری ثابت کرده اند که مصرف انگور یاقوتی می تواند در کنترل فشار خون و کلسترول بالا نقش غیرقابل تصوری داشته باشد. عصاره پوست و هسته انگور یاقوتی که پس از تهیه شراب دور ریخته می شوند حاوی مقدار زیادی از فیتوکمیکال و آنتی اکسیدانهای بسیار قوی می باشند که در بهزیستی و سلامتی بدن نقش مهمی دارند.

در یک بررسی علمی پژوهشگران مورد بحث عصاره هسته و پوست انگور را به همراه رژیم غذایی معمولی به ۳۶ نفر از افرادی که سیگار نمی کشیدند دادند. این بررسی به مدت ۱۶ هفته به طول انجامید و نتایج آن باعث تعجب دست اندرکاران این پروژه تحقیقاتی و دنیای پزشکی گردید.

میزان فشار خون این افراد پس از ۱۶ هفته رژیم غذایی هسته و پوست انگور یاقوتی پنج درصد کاهش یافته و این رقم برای کلسترول خون حدود ۱۴ درصد بوده است که مسلما این تغییرات مهم می تواند در بهزیستی و سلامتی بدن، مخصوصا قلب و عروق نقشی مسلم داشته باشد.

علاوه بر آنتی اکسیدانهای موجود در هسته و پوست انگور فیبر آن نیز از نظر کیفیت و کمیت ارزش خاصی دارد و به این معجون ارزش فوق العاده ای می دهد.

خواص آنتی اکسیدانی میوه های خوش رنگ و پررنگ بیشتر از میوه های کم رنگ است. در این صورت در موقع تهیه غذا و خرید سبزی و میوه باید به این موضوع توجه مخصوص نمود تا از همه مواهبی که طبیعت تدارک دیده استفاده کرد.


کلسترول را بهتر بشناسیم


درباره کلسترول مخصوصاً بدیهای آن بسیار گفته و نوشته ایم و این کار ادامه خواهد یافت، مخصوصا تا زمانی که کارتل های داروسازی با داروهای پایین آورنده کلسترول خون می توانند هر ساله مبلغ کلانی به جیب های خود واریز کنند. در اینجا به طور اختصار به عملکرد کلسترول در بدن اشاره می شود.

ـ کلسترول نقش قاطع و مهمی در ساختمان سلولها و بافت های بدن دارد و بدون کلسترول در ساختمان سلولها و عروق بدن خلل به وجود خواهد آمد و در نهایت منجر به عوارض و بیماریهایی می شود.

ـ کلسترول در ساختمان و ترکیبات هورمونهای جنسی مانند تستوسترون، استروژن، آندروژن و پروژسترون وجود دارد. در ضمن در ترکیبات هورمونهایی که در تخفیف و جلوگیری استرس و عوارض آن فعالیت دارند، دیده می شود.

ـ پوشش خارجی تارهای عصبی، حاوی مقدار زیادی کلسترول است که در سلامتی و بهزیستی مغز و اعصاب موثر است و عدم وجود کلسترول وقفه چشمگیری در فعالیتهای مغز به وجود می آورد.

ـ مواد صفراوی ترشح شده از کبد که در کیسه صفرا جمع آوری می شود حاوی مقداری کلسترول است. نمک های صفراوی نقش مهمی در هضم غدا در روده کوچک دارند که در کنار کلسترول موجود در صفرا عملکرد غیرقابل انکاری دارند.

ـ ویتامین D ، یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن، بدون همکاری و همراهی کلسترول قادر نخواهد بود وظایف خودش را انجام دهد. ویتامین D در بهزیستی و سلامتی سیستم ایمنی بدن، ترشح، انسولین و سوخت و ساز آن در بدن و همچنین سوخت و ساز املاح نقش دارد. اخیرا ثابت شده که ویتامین D در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها مانند MS ، بیماری قند و سرطان نقش دارد و کلسترول یکی از نزدیک ترین عواملی است که در بهتر به ثمر رسیدن این ویتامین موثر است.

ـ سروتونین مغز که در خلق و خوی و بهزیستی و سلامتی بدن نقش دارد نیاز به کلسترول داشته و بدون وجود کلسترول قادر به انجام وظایف خود نمی باشد.

با توضیح فقط چند نکته مهم در مورد نقش کلسترول در بدن و رابطه آن با فعالیتهای دیگر به همراه هورمونها و آنزیم ها و غیره می توان قبول کرد که کلسترول آنقدرها هم بد نیست. کودکان و نوجوانان برای ترمیم رشد بدن به مقدار لازم و کافی کلسترول نیازمند هستند زیرا پوشش خارجی سلولهای بدن حاوی مقدار زیادی کلسترول است و بدون وجود آن مشکلاتی در تکثیر سلولهای سالم به وجود خواهد آمد. در میانسالی و سالهای بالاتر به علل مختلف کلسترول خون در درصدی از مردم بالا می رود. این دسته از افراد نباید در مصرف کلسترول زیاده روی کنند و در عین حال نباید به طور کلی از خوردن غذاهایی که حاوی کلسترول هستند دوری نمایند زیرا اختلالاتی در بدن بروز خواهد کرد.

 

 

تشخیص بیماری قند با بزاق دهان


پژوهشگران پیش بینی می کنند که به زودی آزمایش بزاق دهان جانشین آزمایش خون جهت تشخیص و کنترل قند خون خواهد شد و همین راحتی و در دسترس بودن این آزمایش ساده می تواند نقشی مهم در کیفیت زندگی و طول عمر بیمار داشته باشد.

برای اولین بار محققان آمریکایی و هندی پروتئین هایی را در بزاق انسان شناسایی کرده اند که در بزاق افراد مبتلا به بیماری قند نوع دو وجود دارد. این پژوهشگران سعی دارند روش ساده ای ارائه دهند که به درستی بتوان وجود بیماری قند را در شخص تشخیص داده و حتی میزان گلوگز را در بدن بیمار اندازه گرفت. در گزارشی که اخیرا در این مورد در ژورنال Proteome به چاپ رسیده نشان می دهد که این گروه تحقیقاتی موفق به شناسایی ۶۵ نوع پروتئین در بزاق دهان شده اند که میزان آن در افراد بیمار دو برابر افراد سالم است و هر کدام از این پروتئین ها مشخصاتی از چند و چون بیماری قند را در بدن نشان می دهد.

رویهمرفته دردسرهایی که در موقع خون گرفتن و عوامل مربوط به آن برای بیمار مبتلا به بیماری قند به وجود می آید، بسیاری از بیماران را وا می دارد تا آزمایش خون را به تعویق بیندازند که در نتیجه باعث پیشرفت بیماری و غیرقابل کنترل شدن آن می شود. به همین جهت آزمایش بزاق دهان که بدون هیچ دردسر و مشکلی انجام می گیرد بیمار را یاری می دهد تا در کنترل قند خون دقت نموده و به زندگی طبیعی خود ادامه دهد و مهمتر از همه از بروز عوارض خطرناک جانبی بیماری قند که مهمترین آن بیماری قلب و عروق است، جلوگیری نماید.

در حال حاضر حدود ۱۲ درصد مردم دنیا به بیماری قند نوع دو دچار هستند و تقریبا ۵۰ درصد از آنها این حقیقت را نمی دانند. با آزمایش ساده شخص سالم هم میتواند در مراحل مختلف زندگی میزان قند خون را اندازه گیری کرده و به موقع در جلوگیری و کنترل بیماری قند اقدام نماید.


بهتر است باور کنید


عارضه اگزما که در حقیقت نوعی آلرژی است عوامل مختلفی دارد. در این میان تغذیه نقش مهمی دارد. می گویند زینت آلاتی که در آن مقداری از فلز نیکل به کار رفته مانند گوشواره، دستبند، گردن بند و بند ساعت و غیره نیز می تواند در عده ای سبب بروز و پیشرفت اگزما شود.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com