انواع توت ها (Mulberries) در طب سنتی چینی ها مقام مخصوصی دارند و علاوه بر ارزش غذایی مانند املاح و ویتامین ها و آنتی اکسیدانها و غیره، در سلامتی گلبولهای قرمز و سفید خون نقش موثری دارند و در درمان سرگیجه، پیری زودرس، بی خوابی و جلوگیری از سفید شدن موی سر به کار می روند. در این میان شاه توت و توت های تیره رنگ از هر نظر بهتر از توت سفید هستند و کمیت و کیفیت غذایی و دارویی آنها بالاتر است.

در طب سنتی از میوه، برگ، پوست ریشه و شاخه درخت توت برای درمان بیماریهای مختلف استفاده می شود:

ـ میوه توت علاوه بر فروکتوز (مواد قندی) حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین های B، C ، اسیدهای لینولئیک و استاریک است که در بهزیستی و سلامتی بدن نقش مهمی دارند. ترکیبات موجود در توت می تواند از عوارضی مانند بی خوابی، درد مفاصل و سرگیجه جلوگیری نماید. در ضمن توت بهترین ملین طبیعی بوده و در درمان یبوست موثر است.

ـ برگ درخت توت علاوه بر نقش مهم آن در صنعت ابریشم سازی و تغذیه کرم ابریشم بهترین دارو است برای درمان سردرد، تب، عفونت های دهان و گلو، سرفه و چشم درد.

ـ پوست ریشه درخت توت را برای درمان سرفه های مزمن، ناهنجاریهای دستگاه تنفس و کم خونی استفاده می کنند. در ضمن پوست ریشه توت ادرارآور است و در فعالیت کلیه ها نقش دارد. در طب سنتی کشورهای اروپایی از عصاره ی پوست ریشه درخت توت برای از بین بردن کرم کدو استفاده می شود.

ـ عصاره شاخه درخت توت، مخصوصاً شاخه های جوان به علت دارا بودن مقدار متنوعی از مواد شیمیایی موثرترین دارو است برای درمان درد مفاصل (Arthritis). بررسیهای علمی بر روی این عصاره معلوم نموده که این عصاره سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.


پاک کردن پوست بدن به وسیله برس سبب رفع خستگی می شود


پوست بدن انسان که سطح اندامهای بدن را می پوشاند از نظر اندازه و مقدار وسیع ترین بافت پوششی را به وجود می آورد و یکی از مهمترین طریق سم زدایی بدن است زیرا توسط آن عرق و نتایج بعضی از سوخت و سازهای بدن به بیرون ریخته می شود.

اخیراً ثابت شده که افرادی که به عارضه خستگی بی مورد یا Chronic Fatigue دچار هستند و یا به بیماری فیبرومایالژیا مبتلا می باشند با پاک کردن پوست بدن با برس می توانند شدت بیماری را کاهش داده و در درمان آن موثر باشند. در یک بررسی علمی ثابت شده که پوست بدن یک انسان میانسال در روز حدود ۲ پاوند یا حدود یک کیلو مواد زائد را از بدن خارج می سازد که اگر تمیز نشوند روزنه های موجود در پوست گرفته شده و تنفس بافت پوست بدن به سختی انجام می گیرد و در نهایت عوارض زیادی را به وجود می آورد. متاسفانه پوست اکثر مردم حتی آنهایی که هر روز حمام می کنند و به ظاهر پوست خودشان را تمیز می کنند به وسیله سلولهای مرده پوست پوشانیده شده و اگر چه به چشم نمی خورد ولی سوراخهای موجود در پوست را پر کرده و به همین جهت پوست بدن نمی تواند تنفس و مواد زائد را از بدن خارج کند. برس زدن پوست خشک بدن (به غیر از صورت و نقاطی که زخم یا جراحت دارند) روشی است سالم و موثر برای سلامتی پوست بدن و رفع خستگی زیرا با باز شدن روزنه های موجود در پوست و شروع سم زدایی بدن شخص احساس نوعی آرامش می کند. بافتهای پوست بدن به طور مرتب هر چند روزی یک بار از بین می روند و جایشان را سلولهای جدید می گیرند. حال اگر این لایه های بافت های مرده روی هم انباشته شوند مسلما مشکلاتی را به وجود می آورند و تنها راه تمیز کردن آنها برس کشیدن پوست بدن است. بررسی علمی ثابت کرده که برس کشیدن پوست بدن سبب تقویت فعالیت غدد لنفاوی بدن گردیده و سلامتی حاصل می شود، زیرا سیستم لنفاوی بدن نه تنها مواد غذایی جذب شده از جدار روده را به تمام اندامهای بدن می رساند، بلکه در سم زدائی بدن نقش دارد. در حال حاضر ورزش مرتب و مناسب و ماساژ بدن می تواند در حرکت مواد موجود در سیستم لنفاوی بدن موثر باشد، ولی تجربه اخیر برس کشیدن پوست نیز قادر است در فعالیت این سیستم مهم بدن کمک نماید و در سلامتی و بهزیستی بدن نقش داشته باشد.

پژوهشگران معتقدند که برس کشیدن پوست بدن و فعالیت سیستم لنفاوی و تمیز شدن بافت های پوششی بدن می تواند نقشی در چگونگی عملکرد و فعالیت و سلامتی دستگاه گوارش داشته باشد و در سم زدائی آن، مخصوصا روده بزرگ موثر باشد.

اگر عادت کنید که هر روز قبل از حمام کردن پوست خود را برس بکشید، بعد از مدتی کوتاه متوجه خواهید شد که نه تنها پوست شادابی دارید، بلکه نوعی آرامش لذت بخش را تجربه خواهید کرد. افرادی که در این زمینه تجربه دارند توصیه می کنند که برس باید از قسمت پاها شروع شده و به طرف بالای بدن یا قلب ادامه یابد. به عبارت دیگر برس کشیدن پوست بدن باید به موازات غدد لنفاوی و در نهایت به طرف قلب انجام گیرد.


یافته جدید در مورد بیماری آلزایمرز


پژوهشگران دانشگاه Yale طی بررسی دنباله داری دریافتند که نوعی پروتئین به نام Prions سبب فعالیت ماده ای در بدن می شود که در افرادی که آمادگی مبتلا شدن به بیماری آلزایمرز را دارند و یا به آن دچار هستند ناهنجاریهای مغزی به وجود می آورد. این ماده که Amyloid – Beta Peptide نام دارد در از بین بردن سلولهای مغزی مهم است و حال اگر ماده دیگری مانند پروتئین Prions بتواند آن را فعال تر کند بیماری به سرعت پیشرفت می کند.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی صدها هزار نفر از افراد سالم و بیمار مبتلا به بیماری آلزایمرز را بررسی و ثابت کرده اند که این دو ماده ذکر شده در بالا وقتی به هم بپیوندند باعث صدمه سلولهای مغزی می شوند و فراموشی کامل و یا بیماری آلزایمرز را به وجود می آورند. Prions اصولا بی ضرر بوده و در بدن همه وجود دارد ولی در بدن افرادی که آمادگی ابتلا به آلزایمرز را دارند و یا به آن دچار هستند تغییر روش داده و با ماده دیگری (A-BP) همکاری می نماید و منجر به نابودی سلولهای مغزی می گردد.


خاصیت ضد ویروس روغن نارگیل


روغن خالص نارگیل بهترین و قوی ترین عامل از بین بردن انواع مختلف ویروس است. کمتر غذایی چنین خاصیت مهم را دارد و می تواند در مبارزه با عفونت های ویروسی موثر باشد. در بررسیهای علمی در این زمینه معلوم گردیده که اسیدهای چرب MCFA موجود در روغن نارگیل قادر است به راحتی سبب از بین بردن ویروس های آنفلوآنزا، هپاتیت کبد، منونوکلئوز، سرخک، ایدز و Herpes شود. روغن نارگیل بر روی بعضی از باکتریهای بیماری زا مانندHBP که سبب عفونت معده شده و در نهایت ممکن است سرطان معده را به وجود آورد، عفونت های دستگاه ادراری، قارچ ها و همچنین انگل های روده ای اثر گذاشته و آنها را از بین می برد. مهمترین اسیدهای چرب MCFA موجود در روغن نارگیل که نقش مهم در از بین بردن عوامل عفونت زای ویروسی، میکربی و قارچی را دارند عبارتند از اسید کاپریک، اسید کاپریلیک، و اسید لااوریک (Lauric) که تقریبا ۶۰ درصد اسیدهای چرب موجود در نارگیل را تشکیل می دهند. این اسیدها در همه غذاها دیده نمی شوند و روغن نارگیل و شیر مادر از آن دسته از غذاهایی هستند که از این نظر درصدر جدول قرار دارند که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش انکارناپذیر دارند.

خاصیت ضد ویروسی و ضد میکربی روغن نارگیل به این صورت عمل می کند که به راحتی توسط غشاء خارجی ویروسها و باکتریها که از نوعی اسید چرب درست شده و شباهت زیادی به اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل دارد جذب شده و از هم پاشیده می شود و DNA آن که در حقیقت مرکز فعالیت و اختصاصات درونی ویروس ها و میکربها است به راحتی از بین می رود.

دانشمندان و پژوهشگران با استفاده از اینگونه اسیدهای چرب و با به کار بردن آنها در مبارزه با عوامل عفونت زا می توانند روش سالم و طبیعی مبارزه با بیماریهای خطرناک عفونی را پیگیری و تجربه نمایند و از آن برای پیشگیری و درمان بیماریها استفاده کنند. به عبارت ساده تر ویروس ها و باکتریها به علت پوشش اسیدهای چرب مخصوص که شباهت کاملی با اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل دارند، به آنها نزدیک شده و گرفتار می شوند و از بین می روند.


بهتر است باور کنید


برای تامین انرژی در بدن باید مواد چربی و پروتئینی و قند و نشاسته به نسبت معینی به همراه رژیم غذایی منظور گردند. غذای سلولهای مغز و اعصاب را گلوگز یا قند و شکر معمولی تشکیل می دهد که باید به هر طریقی به بدن برسند. دوری کامل از مواد قندی سبب اختلالاتی در اعمال مغز و اعصاب می گردد که فراموشی و سردرگمی یکی از آنها است.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com