در بین کشورهای دنیا، هند پایین ترین رقم بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز را به خود اختصاص داده و با وجود فقر و وجود بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای عفونی و سوءتغذیه و غیره فقط حدود یک درصد از سالمندان آن به بیماری آلزایمرز دچار هستند، در حالی که این رقم در آمریکا بیشتر از ده درصد می باشد. در چند دهه گذشته دانشمندان و پژوهشگران، هند را بهترین و مناسب ترین محیط تحقیقات علمی برای یافتن علل و یا عواملی که در کاهش بروز این بیماری نقش دارند دانسته و مشغول بررسیهای پزشکی هستند. اخیرا گروهی از این پژوهشگران گزارش کرده اند که ادویه زردچوبه که در درمان سرطان و توقف رشد سلولهای سرطانی نقش داشته می تواند در پیشگیری بیماری آلزایمرز هم موثر باشد.

ماده شیمیایی فعال و پرقدرت Curcumin بهترین داروی التهاب بافت های بدن است و هزاران سال است که این ماده موجود در زردچوبه نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی مردم چین و هند داشته و برای درمان بسیاری از بیماریها و عوارضی مانند ناهنجاریهای دوره پریود خانمها، عوارض دوره یائسگی، درمان درد مفاصل و ماهیچه ها، دندان درد و غیره استفاده شده و خواهد شد. دانشمندان ایتالیایی معتقدند که زردچوبه سلولهای مغز را وادار می کند که با استفاده از آ
نتی اکسیدانی مهم، مغز را در برابر رادیکالهای آزاد حفظ نماید و نگذارد ناهنجاریهایی مانند بیماری آلزایمرز به وجود آید.


مصرف سرانه سالیانه ادویه زردچوبه در هند از همه دنیا بالاتر است و این ادویه نه تنها در تمام غذاهای هندی وجود دارد، بلکه به عنوان دارو نیز مورد استفاده زیادی دارد و به هر طریقی وارد بدن می شود. ممکن است عوامل ناشناخته دیگری هم در کشور هند وجود داشته باشند که سبب کمبود بروز بیماری آلزایمرز می شوند ولی مسلما زردچوبه یکی از عوامل شناخته شده آن است.


سلینیوم: سم زدای طبیعی جیوه بدن


خوردن بعضی از غذاها، مخصوصا غذاهای دریایی که به جیوه آلوده هستند می تواند سبب مسمومیت تدریجی بدن شده و مشکلات پیچیده ای را به وجود آورد. جلوگیری از مسمومیت غذایی جیوه و تمیز کردن بدن از این جهت کار آسانی نخواهد بود. اخیرا پژوهشگران طی مطالعه جالب دریافتند که سلینیوم که از املاح معدنی ضروری بدن است می تواند منجر به سم زدایی جیوه بدن شده و بدن را تمیز نماید. سلینیوم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهم دارد و مصرف زیاد آن مسمومیت مخصوصی را به وجود می آورد. با وجودی که این ماده در مقدار مخصوصی سمی است، ولی اگر به درستی مصرف شود، باز می تواند سم زدایی ماده دیگری را در بدن انجام دهد.

سلینیوم با همکاری نوعی پروتئین سبب به وجود آمدن آنزیمی در بدن می شود که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود سمومی را که به هر طریقی وارد بدن شده اند از بین می برد و همین خاصیت اختصاصی سلینیوم است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در عملکرد بسیاری از اعضاء بدن مخصوصا غده تیروئید موثر خواهد بود.

مقدار مورد نیاز سلینیوم بدن حدود ۵۰ میکروگرم در روز است و در مواردی پزشک معالج می تواند مقدار آن را تا ۴۰۰ میکروگرم افزایش دهد. کمبود سلینیوم در بدن عوارض و بیماریهایی مانند سرطان، بیماریهای قلبی، خستگی بی مورد، تاخیر در رشد بدن، بالا رفتن کلسترول خون، ناهنجاریهای سیستم ایمنی بدن و همچنین کبد و کلیه ها را به وجود می آورد. مصرف زیاد آن می تواند موجب درد مفاصل، حساسیت، ناهنجاریهای کبد و کلیه، بروز بیماری قند نوع دو، یرقان (زردی) و شکستگی ناخن ها و نوعی مسمومیت شود.

بهترین منبع سلینیوم غذاهایی دریایی هستند. در ضمن فندق برزیلی یکی از غذاهای گیاهی است که بالاترین رقم سلینیوم را دارا می باشد. یک اونس از فندق برزیلی حاوی ۵۵۰ میکروگرم سلینیوم است. به همین جهت خوردن زیاد آن مسمومیت خاصی را به وجود می آورد.


بهتر است باور کنید


یافته ها و مدارک باقیمانده از بشر چند هزار سال قبل به صورت نقاشی و کنده کاری بر روی دیوار غارها نمایانگر حدود دانستنی های مردم آن زمان و چند و چون زندگی آنها است. نشانه هایی در این مورد که یکهزار سال قدمت دارند و مربوط به دوره King David هستند نشانگر آنند که مردم از کشمش گردن بندهایی درست می کردند و آن را به خود می آویختند، زیرا معتقد بودند که کشمش میوه ایست مقدس و خوردن و داشتن آن سبب پیشگیری بسیاری از ناهنجاریها می شود.

پزشکان آن دوره کشمش یا مویز را تقویت کننده حافظه می دانستند و امروز این غذای بسیار جالب علاوه بر خواص بی شمارش به علت داشتن پتاسیم می تواند در پایین آوردن فشار خون بالا مهم باشد و پوست و هسته آن در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com