حدود ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به عارضه یا بیماری  Arthritis یا درد مفاصل مبتلا هستند که عوامل زیادی از جمله سابقه فامیلی نقش مهمی در بروز و پیشرفت آن دارد.
شهروند ۱۲۴۷ پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۹

بیماری پوستی Psoriasis و سکته های قلبی و مغزی
گروهی از پژوهشگران دانشگاه میامی گزارش کردند افرادی که به بیماری پوستی سوریازیس دچار هستند بیشتر از دیگران در معرض بروز سکته قلبی قرار دارند. در یک بررسی علمی بر روی ۳۲۳۶ نفر بیمار مبتلا به سوریازیس و ۲۵۰۰ نفر از افراد سالم معلوم گردید که امکان بروز سکته قلبی در بیماران ۷۸ درصد بیشتر از افراد سالم است و این رقم برای سکته مغزی ۷۰ درصد گزارش شده است. در ضمن نتایج این بررسی نشان می دهد که ۹۸ درصد از بیماران به نوعی ناهنجاری عروقی مانند گرفتگی و غیره دچار هستند. رویهمرفته رقم مرگ و میر بیماران مبتلا به بیماری جلدی سوریازیس ۸۶ درصد بالاتر از افرادی است که چنین عارضه ای را ندارند. به عبارت دیگر در طول مدت ۲۰ سال پیگیری ۶/۱۹ درصد بیماران مبتلا به سوریازیس فوت نموده اند در حالی که این رقم در افراد سالم کمتر از ۱۰ درصد بوده است.
یکی از دلایل مهم رابطه مرگ و میر به علت سکته های قلبی و مغزی در بیماران مبتلا به سوریازیس شدت التهاب بدن در بیماران است که سبب صدمه قلب و عروق می شود. پژوهشگران انگلیسی هم چندی قبل نتایج بررسی خود را بر روی بیماری پوستی سوریازیس و سکته های قلبی و مغزی انتشار داده بودند که حاکی بر وجود چنین رابطه ای بود، ولی شدت آن کمتر از مطالعه اخیر گزارش شده است.
در حال حاضر حدود ۳ درصد مردم دنیا به بیماریهای پوستی سوریازیس دچار هستند و فقط در آمریکا بیشتر از ۷ میلیون نفر از این بیماری رنج می برند. بنابر یافته های جدید ذکر شده در بالا افرادی که به بیماری پوستی سوریازیس دچار هستند باید مراقب باشند که به بیماری قلب و عروق دچار نشوند.


درمان طبیعی درد مفاصل، نقرس
حدود ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به عارضه یا بیماری Arthritis یا درد مفاصل مبتلا هستند که عوامل زیادی از جمله سابقه فامیلی نقش مهمی در بروز و پیشرفت آن دارد. در ضمن درصد بالایی از مردم دنیا نیز به عارضه نقرس دچار هستند که سبب التهاب مفاصل، مخصوصا پاها می شود که همراه است با درد شدید که گاهی تحمل آن مشکل است.
طبق بررسیهای علمی اخیر بعضی از غذاها می توانند در تسکین دردهای مفاصل به علت این دو بیماری نقش داشته و حتی در درمان آنها مهم باشند که اختصارا به آنها اشاره می شود.
برای پیشگیری و درمان درد مفاصل و التهاب بدن باید از رژیم غذایی کم پروتئین استفاده کرد و از غذاهایی که سبب بروز و پیشرفت التهاب می شوند دوری کرد. این دسته از غذاها عبارتند از لبنیات، محصولات گندم، قهوه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، دانه های روغنی مخصوصا بادام زمینی، جگر و قلوه.
داشتن وزن ایده آل و دوری از مصرف الکل و سیگار نیز می تواند در به ثمر رسیدن درمان این عوارض موثر باشد.
در بسیاری از مراکز پزشکی دنیا از سرکه سیب یا Apple Cider Vineger برای درمان التهاب و درد مفاصل استفاده می شود (نوشیدن مخلوط یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب که می تواند تا سه بار در روز تکرار شود). سرکه سیب نه تنها در کم کردن التهاب بدن نقش دارد بلکه در پایین آوردن اسید اوریک خون که عامل موثر بیماری نقرس است، موثر می باشد.
زردچوبه ادویه ای است که در پیشگیری درمان التهاب مفاصل و تسکین دردهای آن شناخته شده است. مخلوط یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه در یک لیوان آب و مصرف آن در طی روز به وضوح درد مفاصل را تسکین می دهد. مصرف زردچوبه به همراه غذاها به همین صورت موثر خواهد بود ولی به طور کلی مصرف آن نباید بیشتر از نصف قاشق چایخوی در روز باشد.
فلفل قرمز یا Cayenne که به Capsicum معروف است می تواند به صورت ضماد مخلوط با کمی آب بر روی مفاصل دردهای مورد بحث را تسکین دهد. در ضمن اضافه کردن مقداری فلفل قرمز و یا سیاه به رژیم غذایی روزانه هم در پیشگیری و درمان التهاب بدن موثر خواهد بود.
شیره یا ملاس (Molasses) یکی از داروهای موثر درد مفاصل است که در طب سنتی بسیاری از کشورهای دنیا از آن استفاده می شود. ملاس حاوی مقدار زیادی آهن است که در درمان و پیشگیری عارضه کم خونی نیز به کار می رود. برای درمان درد مفاصل روزی یک قاشق غذاخوری ملاس به همراه یک لیوان آب در موقع ناشتا توصیه می شود.
و بالاخره اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان التهاب و درد مفاصل دارند. ماهی پرچرب، دانه های روغنی و دانه کتان حاوی مقدار قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که باید به همراه رژیم غذایی روزانه به بدن برسند.

مواد موجود در پنبه دانه از بروز سرطان مغز جلوگیری می کند

یکی از کشنده ترین و خطرناک ترین نوع سرطان مغز Glloblastoma است که درمان قاطعی ندارد. اخیرا دانشمندان دانشگاه آلاباما با استفاده از نوعی مواد شیمیایی موجود در پنبه دانه که به At-101 نام گرفته توانستند قدرت درمانی آن را بر روی ۵۶ بیمار مبتلا به سرطان مغز گلیوبلاس توما تجربه نمایند. این عده از بیماران قبلا به وسیله جراحی و شیمی درمانی و رادیوترابی درمان شده بودند ولی متاسفانه این درمانها موثر واقع نشده و غدد سرطانی دوباره رشد نموده بودند. باید اضافه نمود که میانگین طول عمر این دسته از بیماران بیشتر از چند ماهی نخواهد بود زیرا این نوع غده سرطانی به شدت رشد می نماید و سبب مرگ بیمار می شود.
در این بررسی اکثر بیماران خیلی طولانی تر از زمانی که پیش بینی می شود زنده مانده و رشد تومورهای مغز آنها یا متوقف گردیده و یا حرکت آنها کندتر شده که خبریست بسیار مهم. محققان این بررسی مهم نتایج کارشان را در یک کنفرانس علمی در آمریکا ارائه نمودند که نظر بسیاری از پژوهشگران دنیا را به خود جلب نموده است. فقط در آمریکا هر ساله بیشتر از ۱۸ هزار نفر به این نوع سرطان دچار می شوند.

بهتر است باور کنید

پرتقال منبع طبیعی ویتامین C بوده و کیفیت فیبر آن (سفیدی اسنفجی شکل بین پوست و لایه داخلی پرتقال) بی نظیر می باشد. بافت پوست پرتقال و ترکیبات موجود در آن علاوه بر زیبایی و عطر خوش آن بهترین و مناسب ترین جام سربسته و محفوظی است که آب پرتقال و ویتامین C موجود در آن را مدتها سالم و بی خبر نگه می دارد. می گویند پرتقال غذایی است ضد سرطان، بهترین دوست قلب و عروق و پیشگیری کننده التهاب بدن مانند درد مفاصل، پس اگر با خوردن روزی یک عدد سیب دکتر به سراغ شما نخواهد آمد، مطمئن باشید که با خوردن روزی یک عدد پرتقال هیچ بیماری به سراغ شما نمی آید.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.