طب سنتی کشورهای دنیا نشانگر نقش موثر سیر در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها است. اگر بشر سیر را نمی شناخت و در تغذیه و درمان بیماریها از آن استفاده نمی کرد، بسیاری از عوارض و بیماریهای عفونی، قلب و عروق، بیماری قند و سرطان آمار و ارقام دیگری را در دنیا به خود اختصاص می دادند و بیماریهای مورد بحث کشتار بیشتری داشتند. طب مدرن پس از دهها سال تحقیقات پیگیر درباره سیر و عملکرد آن در درمان و پیشگیری بیماریها مهر تصدیق بر ادعای طب سنتی می زند و معتقد است که:

۱ـ سیر بهترین دوست قلب و عروق است، زیرا بیشتر از ۲۵۰ مقاله ی علمی و مستند ثابت کرده اند که سیر سبب کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون می شود و از به هم چسبیدن Platelet ها در عروق به علت خاصیت ضد انعقادی آن جلوگیری می کند که در جمع از بروز بیماریهای قلب و عروق مخصوصاً سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می نماید.

۲ـ سیر قدرت ضد باکتری و ضد انگل دارد و می تواند عفونت های قارچی را نیز از بین ببرد. قدرت آنتی بیوتیکی سیر در درمان بسیاری از بیماریها ثابت گردیده و در جنگ های جهانی از سیر برای ضدعفونی کردن زخم و جراحات و درمان عفونت های مزمن استفاده شده است.

۳ـ ترکیبات سیر قادر به پیشگیری و درمان بسیاری از سرطانها می باشد. در سال ۲۰۰۰ ژورنال معروف Nutrition آمریکا شماره ای را به پژوهش های دانشمندان بر روی سیر و اثرات آن در درمان سرطانها اختصاص داد که در حقیقت مجموعه علمی نفیسی است. مثلا ثابت گردیده که افرادی که مرتبا سیر در رژیم غذایی خود منظور میدارند ۵۰ درصد کمتر به سرطان معده دچار می شوند. این رقم برای پیشگیری سرطان روده بزرگ ۳۳ درصد گزارش شده. جالب اینکه در یک بررسی علمی ثابت گردیده که پختن گوشت به همراه سیر می تواند قدرت سرطانزایی گوشت را به طور چشمگیری کاهش دهد و اثر حرارت بالا را در تهیه غذاهای گوشتی خنثی نماید.


۴ـ قدرت کاهش فشار خون ترکیبات سیر غیرقابل انکار است. سیر سبب انبساط و آرامش بافت های عروق شده و از انقباض آنها جلوگیری می کند که در نهایت خون راحت تر و آسان تر از عروق می گذرد و به تمام سلولهای بدن می رسد.

به طور خلاصه باید گفت که سیر به صورت طبیعی و تازه آن نه به صورت پودر و کپسول و عصاره مصنوعی می تواند نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی بدن بازی کند. یکی از خواص سیر به خاطر ماده الیسین آن است که سبب بوی سیر می شود. در این صورت نباید به خاطر بوی سیر از آن دوری کرد و آن را از رژیم غذایی حذف نمود.

خواص سیر بیش از آنهایی است که در بالا ذکر شده. طبق مدارک طب سنتی این ماده غذایی می تواند عوارض بیماریهای پوستی، ریوی و دردهای مفاصل را درمان نموده و در درمان بیماریهای گوش مخصوصا عفونت آن موثر باشد. مسلماً طب مدرن به تدریج نسخه های طب سنتی را درباره سیر مطالعه و بررسی خواهد کرد و فوائد دیگر آن را روشن خواهد نمود.


غذاهای ادرارآور


بعضی از بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و کلیوی برای دفع آب موجود در بدن نیاز به مصرف داروهای ادرارآور دارند. این داروها در تقلیل فشار خون نقش مهم دارند و اگر به موقع در دفع آب بدن بیماران مورد بحث اقدام نگردد، تورم اعضاء بدن افزایش یافته و در نهایت موجب مرگ بیمار می شود. در ضمن عده ای از مردم به علت بیماریهای دیگر مانند ورم و سرطان پروستات و بیماری قند به عارضه تکرر ادرار دچار می شوند. در این صورت دانستن طبیعت بعضی از غذاهای ادرارآور می تواند به هر دو دسته از این بیماران کمک نماید. به همین منظور در این قسمت به عوامل و غذاهایی که ادرارآور شناخته شده اند، اشاره می گردد.

با وجودی که در بعضی از بیماران از دست دادن آب و مایعات غیرطبیعی انباشته در بدن امری است ضروری ولی باید اشاره نمود که داروها و غذاهای ادرارآور سبب دفع بعضی از املاح و ویتامین ها از بدن می شوند که مهمترین آن پتاسیم است. این افراد باید به وسیله غذاهای طبیعی و یا املاح و ویتامین های مصنوعی نیاز بدن خود را تامین نمایند.

اصولاً نمک و حتی شکر موجود در رژیم غذایی سبب جمع آوری آب در بافتهای بدن می شوند. در ضمن کمبود پروتئین رژیم غذایی مخصوصاً اسیدهای امینه ضروری و برخی از ویتامین ها در جمع شدن آب در بدن کمک می کنند. بهترین غذاهای ادرارآور عبارتند از:

ـ چای سبز : چای سبز یکی از بهترین غذاهای ادرارآور است و این غذا یا دارو در طب سنتی چین برای درمان بسیاری از بیماریهایی که سبب جمع شدن آب در بدن می شوند نقش مهمی داشته و دارد.

ـ میوه کرن بری: تحقیقات علمی مستند ثابت کرده که میوه و آب کرن بری می تواند به راحتی آب اضافی بدن را دفع نموده و ورم اعضاء بدن را کاهش دهد.

ـ سرکه سیب: سرکه سیب یا Apple Cider حاوی موادی است که در تقویت کلیه ها و بهزیستی و سلامتی آنها نقش دارد و قادر است در دفع آب بدن موثر باشد و در ضمن به علت طبیعت و ترکیبات این میوه مقداری پتاسیم به بدن می رساند و از بروز عارضه کمبود پتاسیم جلوگیری می کند.

ـ گل قاصد: گل قاصد یا Dandelion یکی از ادرارآورهای طبیعی است که در طب سنتی کشورهای دنیا به خوبی شناخته شده است و مصرف آن به صورت چای نه تنها عوارض جانبی ندارد، بلکه سبب آرامش شخص شده و آب اضافه بدن را دفع می نماید.

ـ گزنه: گزنه یا Nettle به خاطر ترکیبات مخصوص خود موجب تمیز شدن کلیه ها شده و در تقویت آنها برای دفع آب بدن کمک می کند.

ـ رازیانه: رازیانه یا Fennel که نوعی ادویه است یکی از گیاهان دارویی است که نقش مهم در بهزیستی و سلامتی بدن، مخصوصا کلیه ها دارد و در طب سنتی از آن برای دفع آب بدن استفاده می شود.

ـ مارچوبه: مارچوبه یا آسپاراگوس حاوی ماده شیمیایی است که در تقویت و تمیز کردن کلیه ها نقش مهم دارد و در افرادی که به عارضه جمع شدن آب بدن دچار هستند عملکرد چشمگیری دارد.

در ضمن انواع کلم ها، لبو، هویج، کاهو، گوجه فرنگی، سیر و پیاز و تربچه از غذاهایی هستند که درباره نقش آنها در تقویت و تمیز کردن کلیه ها مطالعات زیادی شده و قادرند به راحتی سبب دفع آب بدن شوند. البته چای معمولی و قهوه هم ادرارآور هستند و مقدار زیادی از آب بدن را دفع می کنند.

غذاهای مورد بحث در موقع PMS یا پریود خانمها که گاهی به تورم یا جمع شدن آب بدن دچار می شوند و همچنین در خانمهای باردار که به علت جمع شدن آب اضافی وزن بدنشان افزایش می یابد می توانند کار داروهای ادرارآور را انجام دهند. مزیت غذاهای ادرارآور از داروهای ادرارآور به خاطر املاح و ویتامین های موجود در آنها است که از کمبود املاح و ویتامین ها در موقع از دست دادن آب بدن تا حدودی جلوگیری می کنند.


بهتر است باور کنید


می گویند جمعیت زنبور عسل در دنیا، مخصوصا در آمریکای شمالی به شدت رو به کاهش است. طبق نظریه پژوهشگران این موضوع به دو عامل مهم بستگی دارد: اول اینکه دستکاری ژنتیکی گیاهانی که زنبور عسل از گلهای آنها تغذیه می کند سبب کاهش میزان زادوولد زنبور عسل می شود و در ثانی عقیده بر این است که فرکانس های میلیونها تلفن همراه(سل فون) در فضا باعث سرگردانی و گمراهی زنبور عسل شده و درصدی از آنها به کندوی عسل بازنمی گردند و از بین می روند. ممکن است عوامل ناشناخته دیگری هم وجود داشته باشند که در آینده معلوم خواهند شد.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com