شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹
فیتوکمیکال موجود در بادمجان به نام Solasodine Glycoside یا BECS با قدرتی غیرقابل تصور نوعی سرطان پوست را درمان می کند. این خبر مهم پزشکی را پژوهشگران انگلیسی و استرالیایی منتشر کرده اند که بار دیگر رابطه ی غذاهای گیاهی را در درمان سرطان و بیماری های مزمن مطرح می کند. این دانشمندان باخبر شده بودند که در طب سنتی کشور استرالیا، کشاورزان سرطان چشم را که در حیوانات آن منطقه زیاد دیده می شود و یکی از علل اصلی آن اشعه خورشید و کمبود ازون هوا است، به وسیله ی بادمجان درمان می کنند. به همین منظور مطالعات وسیعی در این زمینه آغاز گردید و آنها موفق شدند ماده شیمیایی ذکر شده در بالا را در بادمجان شناسایی و به دست آورند. این ماده مهم سبب از بین بردن سلولهای سرطانی می شود و از رشد مجدد آن جلوگیری می کند.
پژوهشگران مورد بحث توانستند با استفاده از BECS سرطان پوست بیشتر از ۸۰ هزار نفر را به صورتی درمان کنند که بیماران نیاز به جراحی نداشته باشند. البته قابل ذکر است که دانشمندان استرالیایی سال ها است که به وسیله فیتوکمیکال یا مواد شیمیایی موجود در گیاهان
سرطان پوست را درمان می کنند و این بار با شناسایی
BECS این عمل راحت تر انجام می گیرد. جالب اینجا است که این ماده طبیعی در موقع درمان سرطان فقط سلول های سرطانی را از بین می برد و هیچ صدمه ای به سلول های سالم بدن وارد نمی آورد.

در حال حاضر پماد BECS در انگلستان و استرالیا برای پیشگیری از سرطان پوست و ضایعات به دلیل اشعه آفتاب در دسترس مردم قرار دارد.
دانشمندان پروژه ی تحقیقاتی اشاره شده در بالا گزارش می کنند که درمان سرطان پوست به وسیله ی این ماده شیمیایی قطعی بوده و رشد سلولهای سرطانی به کلی متوقف می گردد. هر ساله فقط در آمریکا حدود یک میلیون نفر به سرطان پوست دچار می شوند که نوعی از آن خطرناک بوده و برخی دیگر به راحتی درمان می شوند.

هپاتیت کبد و قهوه

قهوه یکی از پرفروش ترین و معروف ترین نوشابه ی بزرگسالان آمریکای شمالی است. قبلا گزارش شده بود که قهوه و ترکیبات موجود در آن نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی کبد دارند. اخیرا بررسی علمی جدیدی ثابت کرده که افرادی که به بیماری هپاتیتC دچار هستند می توانند با نوشیدن قهوه حرکت بیماری را کند کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. در این بررسی ثابت شده افرادی که به بیماری هپاتیت C دچار هستند و روزی حدود سه فنجان قهوه مصرف می کنند، ۵۳ درصد کمتر از دیگران به عوارض ناهنجار این بیماری که به تدریج ظاهر می شوند دچار می گردند. در این بررسی همچنین معلوم گردیده که اثرات چای سیاه و چای سبز بر روی این بیماری خیلی کمتر از قهوه می باشد.
در حال حاضر بیشتر از سه میلیون نفر در آمریکا به هپاتیت C مزمن دچار هستند و اکثر آنها نمی دانند که به ویروس هپاتیت آلوده می باشند و موقعی متوجه می شوند که کبد آنها دچار ناهنجاریهای غیرقابل جبرانی گردیده است.
سازمان جهانی بهداشت می گوید که هر ساله در دنیا بین ۳ تا ۴ میلیون نفر به این بیماری دچار می شوند و ۷۰ درصد این بیماری کهنه و مزمن خواهد شد که قادر است به سیروز یا سفت و چوبی شدن کبد منجر شود و در نهایت سرطان کبد را به وجود آورد.
قهوه حاوی مقدار قابل توجهی از ترکیبات بیواکتیو (Bioactive) مخصوصاً پلی فنول ها است که در سلامتی بدن موثر می باشند. ده ها بررسی جالب در چند سال گذشته در مورد مصرف قهوه و پیشگیری بیماری های آلزایمرز، پارکینسون، بیماری قند، سرطان های کبد و سینه و غیره انجام گرفته و به وضوح ثابت کرده اند که این نوشابه ی سهم مهمی در بهزیستی و سلامتی مردم دنیا داشته و برعکس عقیده بسیاری از مردم که معتقدند این نوشیدنی اعتیاد می آورد و زیانبار است چنین نخواهد بود. تنها ضرر قهوه و غذاهایی که حاوی مقداری کافئین هستند، از دست دادن املاح بدن مخصوصا کلسیم است که اگر در مصرف آن زیاده روی شود و از رژیم غذایی موازنه شده ای پیروی نگردد، ممکن است سبب پوکی استخوان گردد.

اثر پیشگیرانه ی براکلی قوی تر از اثر واکسن رحم است

چند سالی است که برای پیشگیری از بروز سرطان رحم از واکسن مخصوصی که از ویروس HPV درست شده استفاده می شود. اخیراً نتایج اولیه واکسن مورد بحث بر روی گروه های زیادی از دختران و خانم های جوان که این واکسن را دریافت کرده اند زیاد رضایتبخش نبوده و عده ای از پزشکان و دست اندرکاران بهداشت عمومی معتقدند که برای پیشگیری این بیماری باید از روش های دیگری استفاده کرد.
چندین پروژه ی تحقیقاتی بر روی عصاره ی براکلی و درمان و پیشگیری بسیاری از سرطان ها نتایج بسیار جالبی به بار آورده و مخصوصاً در مورد سرطان رحم این نتایج چشمگیر و امیدوارکننده بوده است. سرطان رحم سرطانی است که کند پیشرفت می کند و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان آن را درمان نمود. ویروس HPV یکی از علل اصلی این بیماری است و بعضی از مطالعات علمی ثابت نموده که I3C موجود در براکلی می تواند در پیشگیری و درمان سرطان رحم و حتی سرطان سینه نقش داشته باشد. این ماده شیمیایی در تنظیم و کنترل هورمون استروژن در بدن زنان موثر بوده و در نتیجه از بروز این سرطانها جلوگیری می کند. بررسی های علمی بر روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان در این مورد نتایج غیرقابل انتظاری به بار آورده. زنان بارداری که در موقع حاملگی براکلی در رژیم غذایی خود منظور می دارند دخترانشان خیلی کمتر به سرطان های رحم و سینه دچار می شوند.
در حال حاضر مراکز پزشکی چند کشور دنیا با همراهی کمپانی های داروسازی در تدارک تهیه دارو از عصاره ی براکلی هستند تا بهتر و راحت تر در پیشگیری و درمان سرطانها استفاده نمایند. در براکلی علاوه بر I3C مواد دیگر ضد سرطان نیز وجود دارند که نقش هر یک از آنها در بررسی های علمی جداگانه معلوم و مشخص شده است و امید آن می رود که دانشمندان در آینده نه چندان دور از عصاره ی گیاهان خوراکی داروی دردهایی را که تا به حال بی درمان مانده اند، تهیه نمایند.

بهتر است باور کنید

در موقع سوختن پوست بدن به وسیله ی حرارت بالا و یا آتش در صورتی که دسترسی فوری به کمک های اولیه و پزشک ندارید، می توانید سیب زمینی را برش داده و روی پوست آسیب دیده بگذارید، درد فورا تسکین می یابد و هر قدر برش سیب زمینی نازک تر باشد اثر آن موثرتر خواهد بود. نباید فراموش کرد که این کار فقط در مواردی که سوختگی کوچک است کاربرد دارد در غیر این صورت باید فورا به درمانگاه و پزشک مراجعه کرد.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com