دانشمندان دانشگاه اورگان گزارش کرده اند که کلروفیل موجود در سبزیجات رژیم غذایی مانع جذب بسیاری از سموم مانند آفلاتوکسین، سرطانزای قوی که به صورت کپک بر
شهروند ۱۲۶۷ ـ پنجشنبه ۴ فوریه ۲۰۱۰

دانشمندان دانشگاه اورگان گزارش کرده اند که کلروفیل موجود در سبزیجات رژیم غذایی مانع جذب بسیاری از سموم مانند آفلاتوکسین، سرطانزای قوی که به صورت کپک بر روی غذاهای گیاهی مانند بادام زمینی و غلات و حبوبات رشد می کند، می شود و در نهایت از بروز ناهنجاریها، مخصوصاً سرطان جلوگیری می کند.
در یک بررسی علمی گروهی از داوطلبان با مصرف مقداری آفلاتوکسین و کلروفیل نشان دادند که مواد سمی آفلاتوکسین در بدن جذب نگردیده و عملکرد آن توسط کلروفیل خنثی می شود.
غذای بسیاری از کشورهای در حال رشد آلوده به مقداری آفلاتوکسین است که مصرف آن در درازمدت سبب ازدیاد بروز سرطان کبد می گردد. در بعضی از کشورهای آفریقایی و قسمتی از کشور چین درصد بالایی از مردم با تغذیه غذاهای آلوده به آفلاتوکسین بیشتر از دیگران به سرطان کبد دچار می شوند و در نهایت به مرگ و میر زودرس مبتلا می گردند.

تقریباً تمام گیاهان سبز دارای مقدار زیادی کلروفیل یا رنگ سبز موجود در بافت های گیاهی هستند. این ماده ی شیمیایی علاوه بر خنثی کردن بعضی از سموم که به همراه رژیم غذایی وارد بدن می شوند و جلوگیری از بروز سرطان، قادر است کبد و روده ی بزرگ و دستگاه گردش خون را تمیز کند.
افرادی که به خام خوری عادت دارند به خوبی می دانند که یکی از علل مهم سالم ماندن آنها نقش کلروفیل رژیم غذایی آنها است. کرفس، پیازچه، اسفناج، براکلی و غیره حاوی مقدار قابل توجهی کلروفیل خوراکی هستند.

رژیم غذایی مدیترانه از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند

چند سالی است که دانشمندان به اهمیت رژیم غذایی مدیترانه در سلامتی و بهزیستی پی برده اند و هر روز نتایج جدیدتری در این مورد انتشار می یابد. این رژیم که از ترکیب سبزی و میوه، دانه های روغنی، زیتون و گوجه فرنگی و محصولات آن و همچنین لبنیات درست شده در تقلیل بروز بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، بیماری قند و غیره نقش دارد. این بار پژوهشگران چند دانشگاه در آمریکا طی مطالعه ی دامنه داری بر روی گروه بزرگی از بیمارانی که به بیماری های قلبی دچار بودند و برای مدتی از رژیم غذایی مدیترانه پیروی کرده اند، دریافتند که این رژیم تا ۵۰درصد بروز سکته های قلبی و مغزی را کاهش می دهد و در نتیجه مانع مرگ و میر زودرس بیماران می شود. این گروه بزرگ با گروه دیگری از بیماران که چنین رژیم غذایی را پیروی نمی کردند، مقایسه شده اند.
این رژیم غذایی بسیاری از عوامل بروز و پیشرفت بیماری های قلب و عروق را کنترل و عملکرد آنها را خنثی می نماید. به عبارت دیگر رژیم غذایی مدیترانه سبب کاهش فشار خون بالا، تنظیم قند خون، تقلیل استرس و کاهش وزن بدن می شود که هر یک به تنهایی و در کنار همدیگر در سلامت قلب و عروق نقش انکارناپذیر دارند.
حال اگر روش زندگی سالم و رژیم غذایی مخصوص قادر است ۵۰ درصد از بروز سکته های قلبی و مغزی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی بکاهد، تصور کنید که اگر افراد سالم از بدو طفولیت و نوجوانی از چنین روش زندگی و عادت غذایی پیروی نمایند چه زندگی سالم و ایده آلی خواهند داشت.

هر چه از دارچین بگوییم کم گفته ایم

در چند دهه ی اخیر ادویه ی دارچین به رژیم غذایی مردم دنیا، مخصوصا آمریکای شمالی راه یافته و بسیاری از غذاهای از پیش تهیه شده حاوی مقداری دارچین هستند، زیرا این ادویه طعم و مزه ی مطبوعی به غذا داده و کیفیت و ارزش غذایی آن مقام مخصوصی به غذاهای دیگر می دهد. دارچین هیچوقت فاسد نمی شود، ارزان است و ارزش های غذایی و دارویی مختلفی دارد. عده ی زیادی از مردم به مصرف چای دارچین، استفاده از پودر دارچین در غذاها و یا خوردن عصاره و کپسول دارچین عادت دارند. دو نوع دارچین وجود دارد. اولی که رنگ آن قهوه ای تیره است بیشتر در چین و کره مورد مصرف دارد. نوع دیگر که رنگ روشن تری دارد و به دارچین Zeylanicum معروف است مصرف کمتری دارد. از دارچین و پودر دارچین در کنترل قند خون، تقویت دستگاه گوارش و غیره استفاده می گردد. از نظر تغذیه مطالعات زیادی درباره ی دارچین به عمل آمده است. مثلاً تجویز حدود یک گرم از پودر دارچین در روز می تواند ۱۸ تا ۲۹ درصد از میزان قند خون کم نماید. در عین حال همین مقدار می تواند تا حدود ۲۷ درصد از کلسترول بد خون بکاهد که رویهمرفته رقمی است بزرگ. مطالعات علمی در پاکستان و هلند نشان می دهند که دارچین می تواند تا ۱۴ روز پس از آخرین مصرف در بدن و بر روی قند خون موثر باشد.
حداقل ۵۲ پروژه ی تحقیقاتی در سراسر دنیا بر روی دارچین و اثرات آن در کنترل قند خون به عمل آمده و همگی نشانگر این حقیقت هستند که دارچین نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز قند خون و ترشح انسولین در بدن دارد و در کشورهایی که به هر طریقی مردم آن از دارچین استفاده می نمایند میزان بروز بیماری قند کمتر است.
در اینجا باید اشاره شود که افرادی که به بیماری قند دچار هستند و داروهای خوراکی و انسولین استفاده می کنند نباید در خوردن دارچین زیاده روی کنند و در ضمن موضوع را با پزشک خانواده در میان بگذارند زیرا مصرف زیاد دارچین به صورت عصاره و کپسول و پودر و غیره ممکن است سبب پایین آمدن سریع و شدید قند خون شود و در کنار داروهای دیگر عوارض جانبی خطرناکی را به وجود آورد.
مقدار دارچین توصیه شده در روز حدود یک گرم (نصف قاشق چایخوری) می باشد و این مقدار نباید از روزی ۳ گرم تجاوز نماید.
بهترین روش مصرف دارچین استفاده از چوب دارچین به صورت دم کرده و همراه چای است. در حال حاضر چای دارچین هم وجود دارد که حاوی مقدار قابل توجهی دارچین می باشد.

نظری دیگر بر مقاله ی اینترنتی عصاره سیر و لیموترش

از روزی که شهروند نوزدهم شهریور ۱۳۸۸ نقدی را درباره ی خبر اینترنتی عصاره ی سیر و لیموترش به چاپ رسانیده، ما چندین فکس و نامه و ایمیل و تلفن از خوانندگان شهروند داشته ایم که در این مورد توضیح بیشتری خواسته اند. اخیراً خواننده ی عزیزی از زنجان تماس گرفته و متن کوتاهی به آلمانی در مورد نقش عصاره سیر و لیموترش در پایین آوردن کلسترول به ما ارسال داشته اند. پس از ترجمه ی این متن توسط یک نفر از علاقمندان شهروند معلوم گردید که این متن توسط خانمی که به شغل گیاه درمانی و ماساژتراپی در آلمان اشتغال دارد، تهیه و پخش شده است که متأسفانه مأخذ و رفرانس از نظر تحقیقات علمی در آن ذکر نگردیده. به عبارت دیگر پس از چند ماه پیگیری هنوز ما نتوانسته ایم مدرکی علمی درباره ی این معجون که چرا ۳۰ حبه سیر و پنج عدد لیموترش با پوست و هسته را باید باهم مخلوط کرد و حرارت داد و چه کسی و گروهی در این مورد تحقیق کرده اند، به دست آوریم. با وجودی که در خبر اصلی نام دانشگاهی در آلمان به میان آمده بود و ما رسماً با آن مرکز تماس حاصل نمودیم تا مقاله ی علمی و روش تهیه این معجون را پیدا کنیم تا به حال موفق نشده ایم.
در این صورت به این نتیجه می رسیم که این نسخه ایست که توسط یک نفر تهیه و پیشنهاد شده است و هیچ تحقیقات علمی بر روی آن انجام نگرفته (مگر اینکه خوانندگان عزیز این صفحه اطلاعات دقیق تری داشته باشند و ما را در جریان قرار دهند). به عبارت دیگر این معجون ممکن است بسیار مفید باشد و یا مشکلاتی در بدن در اثر عکس العمل با همدیگر یا با داروها و غذاهای دیگر به وجود آورد. به طور کلی هم سیر و هم لیموترش در متابولیسم چربیها و کلسترول نقش دارند و اخیراً ماده ای در پوست مرکبات یافته اند که می تواند در این مورد موثر باشد ولی نمی شود این نسخه را بدون شواهد علمی توصیه نمود. در این صورت بار دیگر قضاوت این موضوع را به خوانندگان عزیز واگذار می کنیم.


*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com