پوست انگور یاقوتی حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام Resveratrol است که خاصیت ضد باکتری و عفونت های قارچی دارد. بعضی از آنتی اکسیدان های میوه جات خوش رنگ و پررنگ نیز چنین خاصیتی دارند و در  بهزیستی و سلامتی بدن نقش مهمی بازی می کنند. دانشمندان معتقدند که این دسته از آنتی اکسیدان ها در بعضی از گیاهان و میوه جات صرفاً به خاطر دفاع از خود در برابر عوامل عفونت زا و بیماری زای خارجی است. بسیاری از گیاهان چنین روش دفاعی را در خود دارند مثلاً هویج و یا کرفس به آسانی فاسد نمی شوند و هویج در زیر خاک مدتها باقی می ماند و به تدریج خشک می شود ولی کمتر به بیماری های قارچی یا میکروبی موجود در محیط زیست دچار می گردد. با نتیجه گیری از این نظریه پژوهشگران باور دارند که شاید همین آنتی اکسیدان ها یا آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در بعضی از سبزیجات و میوه جات هستند که در سلامتی بدن نقش دارند و ممکن است نقش آنها از املاح و ویتامین های موجود در این دسته از غذاها مهمتر و بیشتر باشد.

دانشمندان همچنین معتقدند که هر قدر درختان انگور و یا میوه جات دیگر بیشتر در معرض حمله قارچ ها و میکرب ها قرار گیرند، میزان آنتی اکسیدان ها و آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در آنها زیادتر و قوی تر خواهد بود، زیرا بدینوسیله از خود دفاع خواهد کرد. در بررسی علمی ثابت گردیده که اگر مثلا برای دفع آفات چند بار درخت انگور سم پاشی شود، میزان آنتی اکسیدان ها و آنتی بیوتیک های موجود در آن کاهش می یابد و در ضمن امکان آلودگی آن به آفات بیشتر خواهد شد. انگورهای وحشی به دلیل اینکه سم پاشی نمی شوند، به مراتب مقدار بیشتری از این دسته آنتی اکسیدان ها و آنتی بیوتیک ها برای دفاع از خود به وجود می آورند. پس به این نتیجه می رسیم که محصول درختانی که سم پاشی نمی شوند مفیدتر از آن دسته از محصولاتی هستند که بارها سم پاشی شده اند.

آنتی اکسیدان موجود در پوست انگور یاقوتی به همراه شیمی درمانی بیماری های مزمن بهبودی را سرعت می بخشد و بدن را یاری می کند که به طور طبیعی و سالم از خود دفاع کند.

 

عصاره زنجبیل و سرطان پروستات

پژوهشگران دانشگاه ایالت جورجیا گزارش می کنند که عصاره ی کامل زنجبیل خاصیت ضد سرطان پروستات دارد. مقاله ای که از این پژوهشگران در ژورنال تغذیه انگلستان به چاپ رسیده نشان می دهد که عصاره ی زنجبیل از رشد و پیشرفت سلول های سرطان پروستات به شدت جلوگیری کرده و به عبارتی سبب مرگ سلول های مورد بحث می شود. قبلا مطالعات زیادی بر روی بعضی از عصاره های زنجبیل و سرطان انجام شده بود ولی این بار این گروه معتقدند که عصاره ی کامل زنجبیل که تعداد آنها زیاد است در کنار همدیگر عملکرد قوی تری دارد و بهتر می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. به همین جهت در مطالعه ی اخیر مقدار کمتری از عصاره ی زنجبیل در درمان سرطان به کار رفته. طبق مطالعه ی جدید مقدار عصاره ی زنجبیل مورد نیاز برای درمان سرطان پروستات ۵/۳ اونس در روز توصیه شده است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و خیلی بهتر از داروهای شیمیایی در درمان سرطان موثر است.

سرطان پروستات در مردان در صدر جدول سرطانها قرار دارد و یک نفر از هر هشت نفر مرد در طول عمر خود به این سرطان دچار خواهد شد.

 

آلومینیوم محیط زیست و بیماری آلزایمر

دانشمندان دانشگاه ورمونت پس از بررسی دنباله داری بر روی علل فراموشی و بیماری آلزایمر به این نتیجه رسیده اند که کمبود کلسیم و منیزیوم رژیم غذایی به همراه آلودگی های محیط زیست توسط فلزات سنگین، مخصوصاً آلومینیوم در بروز و پیشرفت بیماری خسته کننده آلزایمر نقش دارند. تجزیه بافت های مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر نشانگر این است که مقدار زیادی آلومینیوم در این بافت ها رسوب کرده و زمینه را برای پیری زودرس سلول های عصبی مغز و در نهایت بیماری فراموشی فراهم می کند. در اینجا به منابع مهم آلومینیوم محیط زیست اشاره و توصیه می شود که تا حد امکان از آنها دوری شود.

ظروف خوراک پزی و نگهداری غذا که از آلومینیوم درست شده یکی از منابع چشمگیر آلومینیومی است که وارد بدن ما می شود. در اینجا مخصوصا باید از قوری های چای که از آلومینیوم درست شده اشاره کرد، زیرا ترکیبات موجود در چای مانند تانین و غیره به راحتی می توانند مقدار زیادی از آلومینیوم موجود در قوری ها را به همراه چای وارد بدن کنند.

دسته ی بزرگی از افزاینده های غذایی حاوی مقدار زیادی آلومینیوم هستند. در این صورت خواندن برچسب غذاهای تهیه شده بازاری موضوعی ست بسیار مهم. اکثر پنیرهای کهنه، نمک معمولی، جوش شیرین، خیارشور(انواع شورها)، آرد سفید، دوغ های بازاری، بعضی از کیک های آماده، پودر وانیل، شیر خشک و بسیاری دیگر از غذاها حاوی آلومینیوم هستند، زیرا این فلز در صنعت غذایی نقش افزاینده غذایی دارد.

از داروها باید آنتی اسیدها را در صدر جدول قرار داد. بعضی از مسکن های شیمیایی نیز حاوی مقدار زیادی آلومینیوم هستند. متأسفانه خمیردندان های ارزان قیمت که از کشور چین به دنیا صادر می شوند نیز آلومینیوم دارند. در ضمن بعضی بوگیرهایی که مردم استفاده می کنند آلوده به آلومینیوم هستند. جیوه ای که از آن برای پر کردن دندان استفاده می شود، فیلتر سیگار و حتی حشره کش ها نیز با آلومینیوم مخلوط شده اند.

پس برای پیشگیری بیماری آلزایمر باید از این عامل مهم و شناخته شده که متأسفانه در محیط زندگی و اطراف ما به فراوانی وجود دارد و به تدریج وارد بدن انسان می شود، تا حد امکان دوری کرد.

خوردن آنتی اکسیدان ها مانند میوه جات خوش رنگ و پررنگ که حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید و ویتامین C و غیره هستند تا حدودی می تواند عملکرد آلومینیوم را در بدن خنثی نماید.

 

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

خواننده عزیزی از ونکوور کانادا سئوال کرده اند که آیا می شود به جای ۸ لیوان آب در روز مقداری از دم کرده ی نعناع و زنجبیل و چای سبز و غیره را استفاده نمود؟

ـ بسیاری از مایعاتی که از دم کرده ی بعضی از گیاهان مانند نعناع و زنجبیل و چای سبز تهیه می شوند ادرارآور هستند و در بدن باقی نمی مانند. در این صورت بهتر است تا حد امکان از آب معمولی مصرف کرد. مسلماً فوائد دم کرده ی گیاهان هم بسیار است و در سلامتی بدن نقش مهمی دارند، ولی ۸ لیوان آب در روز چیز دیگری ست و باید به تدریج در طی روز مصرف گردد. البته بعضی از افراد به علت بیماری های قلبی و غیره در مصرف آب و میزان آن باید توجه خاصی بنمایند که توسط پزشک متخصص توصیه می گردد. در این صورت به طور کلی در سنجیدن مقدار آب یا مایعات مصرفی دقت بیشتری باید به عمل آید.

 

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com