شهروند ۱۲۷۱
مدتی است که کارتل های تنباکو به خاطر دوری مردم از سیگار و دود سیگار ابتکار دیگری به خرج داده و نوعی سیگار بی دود به بازار آورده اند و متأسفانه بعضی از رسانه های جمعی ایرانی هم مرتباً آن را تبلیغ می کنند. این بار پژوهشگران طی مطالعه ی علمی دریافتند که همین توتون بی دود هم می تواند سبب سرطان شود. این خبر که در ژورنال علمی Toxicology به چاپ رسیده ثابت نموده که این نوع سیگارهای بی دود که Moist Snuff نام دارند، حاوی ترکیبات سمی PAH و خطرناک و سرطانزا هستند. به عبارت دیگر این مواد سمی در سیگار معمولی هم وجود دارند و سبب بروز سرطان می شوند. پژوهشگران این بررسی علمی اضافه کرده اند که سیگار بی دود می تواند منجر به سرطان های حفره ی دهان، لوزالمعده و مری گردد. در حال حاضر حدود ۲۲ نوع سیگار بی دود در بازار وجود دارد و محققان دانشگاه مینه سوتا که بر روی اینگونه سیگارها تحقیق می کنند تا به حال ۲۸ نوع PAH را شناسایی کرده اند که ۹ نوع آن سرطان زا هستند. امید است که مردم به تدریج به ضرر و زیان این نوع سیگار پی برده و با خودداری از خرید و مصرف آن درس دیگری به کارتل های صنعت تنباکو بدهند که به خاطر نفع مادی جان مردم را از بین نبرند.

رابطه ی انگل های روده و آلرژی

پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام اعلان کردند که بعضی از انگل های روده سبب تقویت سیستم ایمنی شده و در نتیجه از بروز بعضی از عوارض مانند آلرژی جلوگیری می کنند. این گروه معتقدند که در طول میلیونها سال، انگل های روده توانسته اند با نوعی همزیستی در بدن انسان با محیط زیست کنار آمده و در اثر مرور زمان نوعی مصونیت طبیعی به وجود آورند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند. به همین جهت اگر این دسته از انگل ها به هر صورت از دستگاه گوارش حذف شوند، تغییراتی در عملکرد سیستم دفاعی بدن به وجود آمده و عوارضی مانند آسم و اگزما و انواع دیگر آلرژی بروز می نمایند.
برای آزمایش این نظریه دانشمندان مورد بحث با درمان نوعی کرم روده به نام Hook Worm که در روده ی بعضی انسان ها وجود داشته و با تغذیه خون جدار روده زندگی می کنند، دریافتند که درصدی از این افراد پس از درمان به عوارضی مانند آلرژی و آسم و اگزما دچار می شوند. این یافته جدید نشان می دهد که وجود بعضی از انگل های روده ی انسان در تنظیم و عملکرد سیستم دفاعی و ایمنی بدن نقش دارند و این همزیستی بین انسان و انگل در طول زمان و به تدریج جا افتاده است. پژوهشگران این بررسی علمی امیدوارند با پیگیری رابطه بین وجود انگل های روده در بدن و جلوگیری بروز بعضی از عوارض بتوانند گوشه های تاریک این نظریه را روشن تر سازند.
این بررسی در کشور ویتنام و بر روی ۱۵۰۰ نفر از کودکان زیر ۱۷ سال انجام گرفته. در این کشور اکثر مردمی که در شالیزارها و مزارع کار می کنند به انگل روده Hook Worm آلوده هستند.

رابطه بین سموم شیر مادر و سرطان بیضه فرزند

دانشمندان کشورهای دانمارک و فنلاند معتقدند که سموم شیر مادر مانند سموم بعضی از داروها و سیگار و محیط زیست و غیره می توانند سبب بروز سرطان بیضه پسر گردند. در کشور دانمارک میزان بروز سرطان بیضه خیلی بالاتر از فنلاند است و در سالهای اخیر متأسفانه رقم آن در بسیاری از کشورهای دنیا و مخصوصا در جوانان افزایش یافته است. این پژوهشگران شیر ۶۸ زن دانمارکی و ۱۲۱ زن فنلاندی را از نظر سم شناسی به دقت تجزیه نموده و متوجه شده اند که شیر زنان دانمارکی حاوی مقدار زیادی حشره کش، PCB و انواع دیگر سموم خطرناک هستند، در حالی که این سموم در شیر زنان فنلاندی کمتر وجود دارد که با آلودگی محیط زیست به علت سموم کارخانجات صنایع سنگین و غیره رابطه ی مستقیم دارد. این دانشمندان معتقدند که ازدیاد بروز سرطان بیضه در کودکان و جوانان دانمارکی نیز رابطه ی مستقیمی با مصرف شیر آلوده ی مادرانشان دارد. البته این یک نظریه است و باید توسط مطالعات علمی دقیق تر ثابت گردد. گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونتریال و با همکاری دانشگاه اتاوا چند سال قبل ثابت نمود که مصرف زیاد شیر می تواند امکان بروز سرطان بیضه را افزایش دهد. عوامل دیگری هم وجود دارند که باید همه ی آنها را در نظر گرفت.

نقش لوبیای سفید در سوخت و ساز نشاسته رژیم غذایی

پژوهشگران دانشگاه UCLA عصاره ای را در لوبیای سفید شناسایی کرده اند که قادر است در سوخت و ساز نشاسته رژیم غذایی و تبدیل آن به مواد قندی در بدن نقش داشته باشد و همین عمل عصاره ی مورد بحث می تواند از بالا رفتن وزن بدن جلوگیری نماید.
تخمین زده می شود که ۶۰ درصد مردم آمریکا دارای وزن غیرطبیعی بوده و چاق هستند. در ضمن حدود ۱۸ میلیون نفر از این عده به بیماری قند نوع دو دچار می باشند که نوعی همه گیری یا اپیدمی عارضه ی چاقی و بیماری قند را مطرح می کند. حال با کشف عصاره ای در لوبیای سفید و چندوچون عمل آن در بدن در سوخت و ساز مواد نشاسته ای و قندی می توان امیدوار بود که تا حدودی این دو عامل بزرگ مرگ و میر کنترل شود.
قسمت اصلی رژیم غذایی ما را مواد قندی و نشاسته ای تشکیل می دهد و اکثر مردم رژیم غذایی متعادل و محاسبه شده ای ندارند. چون مواد قندی و نشاسته ای نسبت به غذاهای حیوانی مانند گوشت ها ارزانتر هستند، افرادی که وضع مالی مناسبی ندارند به دنبال اینگونه غذا می روند و در نهایت دچار بسیاری از بیماری های سوءتغذیه مانند چاقی و غیره می شوند.
نتایج بررسی دانشمندان دانشگاه UCLA نشان می دهد که منظور نمودن مقداری لوبیای سفید در رژیم غذایی روزانه در تبدیل مواد نشاسته ای رژیم غذایی به مواد قندی کنترلی به وجود می آید و این مواد به طور منظم به سوخت و ساز می رسند و به همین جهت چاقی و عوارض آن در بدن به وجود نخواهد آمد. این عمل به خاطر کنترل آنزیم مخصوصی است که در لوبیای سفید وجود دارد و در شکستن نشاسته و تبدیل آن به مواد قندی نقش دارد و نمی گذارد این عمل سریع انجام گیرد، بلکه به تدریج و در کنار دیگر مواد غذایی در بدن به متابولیسم یا سوخت و ساز برسد.

بهتر است باور کنید

اگر به بیماری رقیق بودن خون دچار هستید و مجبورید داروهایی مانند کومادین، هپارین و آسپرین و غیره مصرف کنید، بدون مشورت پزشک معالج سیر نخورید زیرا ممکن است در رقیق تر شدن خون شما نقش داشته و سبب خونریزی گردد. در ضمن اگر به هر دلیل ویتامین E مصنوعی می خورید، خوردن سیر ممکن است موجب رقیق تر شدن خون و خونریزی شود.



اخبار کوتاه پزشکی

۱ـ چای سبز از بروز بیماری های چشمی جلوگیری می کند. این گزارشی است که پژوهشگران هنگ کنگی منتشر کرده اند. این دسته طی مطالعات علمی ثابت کرده اند که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز مخصوصاً کاتوچین می تواند از صدمه ی بافت ها و سلول های چشم در برابر رادیکال های آزاد جلوگیری نماید و در بهزیستی و سلامتی چشم نقش داشته باشد.
۲ـ پژوهشگران دانشگاه Warwick اعلان نمودند که مصرف ویتامین D در بزرگسالان امکان بروز بیماری های قلبی را تا ۴۳ درصد کاهش می دهد. این پیشگیری چشمگیر در بیماران مبتلا به بیماری قند که در نهایت به عوارض قلبی دچار می شوند، مهمتر می باشد. اشعه خورشید می تواند قسمت اعظم نیاز ویتامین D بدن را برآورده کند و در کنار آن غذاهایی مانند انواع ماهی ها حاوی مقدار زیادی ویتامین D می باشند.
۳ـ خوردن شکلات از بروز سکته ی مغزی جلوگیری میکند و در بیمارانی که به سکته ی مغزی دچار هستند مصرف شکلات امکان مرگ و میر را کاهش می دهد. شکلات، مخصوصاً شکلات تیره رنگ حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی است که در سلامتی و بهزیستی سلول های مغزی مهم می باشند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com

——-

قابل توجه علاقمندان به کتاب های فرهنگ تغذیه سالم و بهداشت خانواده نوشته ی دکتر قدیریان

از مجموعه فرهنگ تغذیه سالم و بهداشت خانواده پرفسور پرویز قدیریان تا کنون پنج جلد به چاپ رسیده است. برای دریافت این مجموعه استثنایی در تورنتو به کتابفروشی پگاه مراجعه کنید و برای سایر شهرها مبلغ ۱۲۰ دلار مانی اوردر یا چک در وجه EPIDEMIO-SEARCH INC. به نشانی زیر ارسال دارید. کتابها سریعاً پس از دریافت مانی اوردر به آدرس شما ارسال خواهد شد.
EPIDEMIO-SEARCH INC.
۵۸۵۰ RUE DE SEIGNE
ST-LEONARD, QUEBEC
H1P 1G8 Canada
در ضمن برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
فکس: (۵۱۴)۳۲۳-۲۱۷۴
ایمیل: epidemiosearch@yahoo.com
سایت: www.allnaturalremedies.net