تغذیه و بهداشت خانواده  

سیب زمینی سرخ کرده برای سلامتی مضر است

 در موقع حرارت دادن چربی ها در درجه بالا مخصوصاً به همراه غذاهائی مانند سیب زمینی و غیره نوعی ماده سمی و سرطان زا تولید می شود که مصرف آن ممکن است سبب بروز برخی از سرطان ها شود. چربی در حرارت بالا با غذاهائی که حاوی مقداری نشاسته یا مواد قندی هستند با نوعی امینواسید موادی را به وجود می آورند که اکریلامید  (Acrylamide) نام دارد و در سرطان شناسی به وضوح شناخته شده است. استفاده مجدد از روغن یا چربی سرخ شده در حرارت بالا قدرت سرطان زائی اکریلامید را افزایش می دهد. متخصصان فن علوم تغذیه توصیه می کنند که نگهداری سیب زمینی در محیط سرد و تاریک و خیساندن برش های سیب زمینی در آب و به مدت حدود ۳۰ دقیقه قبل از پختن و سرخ کردن آن در درجه حرارت نه چندان بالا میزان تولید این ماده سرطان زا را کاهش می دهد.

در این جا باید اشاره کرد که در موقع سرخ کردن غذا در درجه حرارت بالا نه تنها مواد سرطان زا تولید می شود بلکه مواد شیمیائی دیگر نیز به وجود می آید که سبب التهاب شدید بافت های بدن مخصوصاً عروق می گردد و در نتیجه درد ماهیچه و مفاصل را به وجود آورده و فشار خون را افزایش می دهد.

 انگور از کوری زودرس جلوگیری می کند

در صد بالائی از مردم در سنین بالا به نوعی عارضه نابینائی دچار می شوند که تا حدودی می شود از بروز آن جلوگیری نمود. یکی از ژورنال های علمی مقاله ای منتشر کرده که از تاثیر مصرف انگور در پیشگیری کوری در سنین بالا خبر می دهد. پژوهشگران این بررسی جالب اضافه می کنند که اثرات ترکیبات انگور حتی از Lutein که نوعی آنتی اکسیدان طبیعی گیاهی است و سالها است برای جلوگیری و ترمیم این عارضه مخصوص به کار می رود قوی تر می باشد.

انگور برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است

البته آنهائی که در طول عمر خود عادت به مصرف انگور دارند و مدام از آن استفاده می کنند خیلی بهتر و راحت تر می توانند از این بیماری دوری نمایند چون این عارضه یا بیماری از دست دادن قوه بینائی در پیر سالی به تدریج و طی سال ها زندگی به وجود می آید و آنتی اکسیدان های موجود در انگور مانند کوارستین و رسوراترول و غیره از بروز آن جلوگیری می کند. در این صورت بهتر است همیشه مقداری انگور مخصوصاً انگور خوش رنگ و پر رنگ به دسته میوه جات مصرفی اضافه گردد که نه تنها در سلامتی قوه بینائی نقش دارد، بلکه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق و غیره نیز مؤثر می باشد. هسته و پوست انگورهای تیره رنگ از نظر خواص غذائی و داروئی بی نظیر می باشند. به همین جهت مصرف انگورهای هسته دار توصیه می شود

سنگ کلیه و رژیم غذائی

هر ساله یک نفر از هر هزار کانادائی به خاطر سنگ کلیه و درمان آن در بیمارستان ها بستری می شوند. میزان بروز سنگ کلیه در مردان حدود ۳ برابر زنان است و اکثر آنها پس از یک دوره ورزش و حرکت زیاد که نهایتاً به درد شدیدی دچار می گردند برای اولین بار متوجه می شوند که سنگ کلیه دارند. اندازه سنگ های کلیه بسته به زمان تشکیل آن و ترکیبات موجود در آن تفاوت دارد و به طور کلی در افرادی که کمتر مایعات مخصوصاً آب مصرف می کنند زیادتر دیده می شود. مهمترین عامل بروز سنگ کلیه اختلالات در متابولیسم بدن و بعضی از بیماری ها بوده و مسلماً تغذیه و روش زندگی نیز می توانند نقش مهمی در بروز و رشد سنگ کلیه داشته باشند. گاهی سنگ کلیه در مجاری ادراری گیر کرده و راه خروج ادرار را مسدود می کند که با درد بسیار شدیدی همراه است و با عمل جراحی می توان آن را درمان نمود ولی به طور کلی بدون این که شخص متوجه گردد سنگ های کوچک که به صورت شن های ریز هستند به همراه ادرار دفع می شوند. برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه اولاً باید علت آن را پیدا کرد و نوع آن را شناخت. سنگ های اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم رایج ترین سنگ های کلیه بوده و در عوض کریستال های اسید اوریک که بیشتر در افرادی که به بیماری نقرس دچارند دیده می شود، کمتر وجود دارد. سنگ های دیگری هم هستند که به علت برخی از بیماری های مزمن به وجود می آیند. برای پیشگیری همه نوع سنگ کلیه نوشیدن مایعات اهمیت زیاد دارد زیرا نمی گذارد املاح مورد بحث در کلیه رسوب نموده و زیاد شود. در ضمن اگر چه سنگ های کلسیم به میزان زیادی در کلیه ها درست می شود نباید از خوردن غذاهائی که حاوی کلسیم هستند دوری کرد، زیرا در درازمدت ناهنجاری هائی مانند پوکی استخوان را به وجود می آورد. بعضی از غذاها حاوی مقداری اگزالات هستند و زیاده روی در مصرف آنها سبب بروز سنگ اگزالات کلسیم در کلیه ها می شود. انواع توت ها، انگور، مرکبات تمام سبزی جات سبز تیره رنگ، لبو، ریواس، فلفل سبز و شکلات حاوی مقداری اگزالات هستند. افرادی که گیاه خوار هستند و به خام خواری عادت دارند خیلی کمتر به سنگ کلیه دچار می شوند. بعضی از پژوهشگران و پزشکان معتقدند که ممکن است پروتئین حیوانی به طور کلی نقشی در بروز سنگ های کلیه داشته باشند که در گیاه خواران این نقش وجود ندارد. در طب سنتی درمان های مخصوصی برای سنگ کلیه توصیه می گردد که در این جا از ذکر آنها خودداری می شود.

 بهترین رژیم غذائی برای بیماری های ناشی از التهاب بدن

دو دهه است که دانشمندان رابطه التهاب بدن و بعضی از بیماری ها را تشخیص داده اند. اخیراً پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson نتایج بررسی های خود را در مورد رژیم غذائی حاوی فیبر و سلولز کافی و مقدار بسیار کمی مواد قندی و نشاسته ای با بیماری ها و عوارض ناشی از التهاب بدن مانند دردهای مفاصل و بعضی از سرطان ها و غیره منتشر نموده اند که بسیار جالب است. این گزارش که در ژورنال علمی تغذیه به چاپ رسیده ثابت می کند که رژیم غذائی حاوی مقدار زیادی فیبر و سلولز (سبزی و میوه و غلات و حبوبات) و زیاده روی نکردن در مصرف مواد قندی و نشاسته ای در عملکرد انسولین و ترشح انسولین در بدن نقش دارد که در نتیجه از بروز بیماری هائی مانند سرطان و بیماری های قلب و عروق، سکته مغزی و عارضه فراموشی و غیره جلوگیری می کند. چنین رژیم غذائی در متابولیسم و سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته ای در بدن موثر بوده و از کلیه عوارض التهاب بدن پیشگیری می نماید. به عبارت دیگر رژیم غذائی کم قند و نشاسته به همراه مقدار زیادی فیبر و سلولز عوارض و ناهنجاری های مربوط به التهاب بدن را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می دهد که رقمی است بزرگ و کمتر داروی شیمیائی قادر است باعث چنین عملی شود و عوارض جانبی نداشته باشد.

 آمار سخن می گوید

۵۱ درصد آمریکائی ها مسن تر از ۱۸ ساله حداقل ماهی یکبار مشروبات الکلی مصرف می کنند. در ضمن هر ساله در این کشور بیشتر از ۱۵ هزار نفر به خاطر عوارض و بیماری های کبدی به علت نوشیدن مشروبات الکلی جانشان را از دست می دهند. در کنار این آمار هر ساله بیشتر از ۲۴ هزار نفر به خاطر عوارض دیگر الکل منهای تصادفات و قتل و خودکشی از بین می روند.

 بهتر است باور کنید

هر ساله در آمریکا حدود ۱۹ هزار نفر به علت بیماری آلزایمر و عوارض آن جانشان را از دست می دهند که رقمی است حدود ۲۶ نفر از هر یک صد هزار نفر. از نظر میزان مرگ و میر این بیماری رقم ششم را به خود اختصاص می دهد.

  

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com