• این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

سایر پاتولوژی پا

۱- چشم بلدرچینی- نوعی میخچه است که اغلب نرم و سفید رنگ است ولی نوع بسیار سخت آن هم وجود دارد و بر اثر عرق کردن زیاد و مالش بین انگشتان پا تولید می شود و دردناک است.

چکار باید کرد؟ بین دو انگشت پا را باید با یک دستمال کاغذی یا جداکننده که در داروخانه می شود تهیه کرد از هم جدا نگهداشت و بعد به متخصص پا مراجعه شود تا آن را بردارد.

۲- ترک خوردن پوست- بیشتر در پاشنه پا و در فصل تابستان دیده می شود و بر اثر خشکی شدید پوست تولید می شود. آفتاب، پا برهنه راه رفتن و پوشیدن صندل به تولید آن کمک می کند. ترک های عمیق دردناک هستند و محل ورود ویروس ها و میکروب ها می شوند.

چکار باید کرد؟ مراجعه به متخصص پا، متخصص پا قسمت های ضخیم و خشک پوست را برمی دارد.  همین طور درمان های مرطوب کننده و نرم کننده پوست. در بیماران دیابتیک خطرناک است.

۳- ناخن فرو رفته در گوشت- دو مرحله دارد. مرحله اول التهابی و مرحله دوم عفونی است. در هر دو حالت دردناک است. بر اثر کفش تنگ و نوک تیز ، یا کوتاه کردن بد ناخن تولید شود.

چکار باید کرد؟ به متخصص پا مراجعه کنید تا قسمت فرورفته در گوشت را خارج کند.

۴- تاندونیت تاندون آشیل- تاندونیت آشلین بر اثر یک فعالیت ورزشی شدید و طولانی و بدون گرم کردن کافی بدن تولید می شود.

چکار باید کرد؟ استراحت، و در صورت لزوم تزریق هیدرو کورتیزون( این تزریق باید توسط متخصص انجام شود زیرا می تواند باعث قطع تاندون بشود)

۵-پاهای بد بو- هر پا دارای ۲۵۰میلیون غده ترشحی عرق است و به همین دلیل پاها بیشتر از هر عضو دیگر بدن عرق می کنند.  جوراب و کفش مرطوب و گرم باعث فعالیت و تولید باکتری هایی است که از عرق پا تغذیه می کنند و در بیشتر مواقع بر اثر بهداشت بد پاها بد بو می شوند.

با پاشیدن الکل روی پاها یا شستن پاها با محلول DeHol یا صابون های ضرعفونی کننده- استفاده از جوراب های کتانی و تعویض روزانه آنها و گذاشتن کفی چرمی که باعث تخلیه رطوبت می شود و کفش هایی که تنف می کنند.

۶- زگیل های کف پا- علت آن Human Papillomavirus  می باشد و بسیار مسری است. زگیل ها در همه جای بدن می توانند تولید شوند. اگر در کف پا تولید شوند به آن زگیل کف پایی می گویند که به علت وزن بدن به داخل پوست رفته دردناک می شوند. اگر معالجه شوند تولید مثل می کنند و یک کلنی تشکیل می دهند.

چکار باید کرد؟ با پزشک یا متخصص پا مشورت کنید، زیرا ملانوم ها حتی اگر نادر هم باشند ممکن است با زگیل اشتباه شود. داروهایی در داروخانه هست که بدون نسخه تهیه می شود که استفاده از آنها باید با دقت انجام شود تا سلول های سالم را از بین نبرد. بیمارانی که از دیابت و یا بیماری های قلبی و عروقی و عفونی رنج می برند به پزشک مراجعه کنند.

۷- میخچه ها- کلفت شدن پوست در محل فشار به پا در محلی که پوست خیلی به استخوان نزدیک است به وجود می آید.

چه کار باید کرد؟ با متخصص پا مشورت کنید تا آنها را دربیاورد. کفی پزشکی  و کفش راحت کمک می کند. اگر دیابتیک هستید حتما به متخصص پا بگویید که دیابتیک هستید.

۸- هالوکس والگوس- یا بزرگ شدن مفصل کف پایی- انگشتی- بر اثر خارج شدن استخوان از حیطه ی مفصلی خود می باشد که با پوشیدن کفش حساس و دردناک می شود و علل آن می تواند ارثی- اختلالات مکانیکی پا- اختلالات عصبی/ عضلانی پا- آرتریت و کفش پاشنه بلند باشد.

چکار باید کرد؟ با متخصص پا مشورت کنید. استفاد از کفش پزشکی و کفش های جلو پهن کمک می کند. کمپرس سرد و قرار دادن پاها در آب ولرم درد را کم می کند.  از محافظ هایی که در داروخانه به فروش می رسد استفاده کنید. در مراحل بسیار شدید عمل جراحی لازم می شود.

۹- پاها در هنگام حاملگی- در هنگام بارداری اضافه وزن همراه با ترشح هورمون ها باعث شل شدن لیگان ها می شود و وقتی که جنین بزرگ می شود مرکز ثقل بدن از ناحیه کمری به جلو به طرف شکم می رود. در مراحل آخر بارداری فاصله ی پاها برای حفظ تعادل بیشتر از معمول می شود و به همین علت فشار زیادی روی تاندون ها و عضلات و لیگان ها وارد می شود که مشکلات زیادی را ایجاد می کند. پاهای خانم حامله می تواند تا دو شماره بزرگ تر بشود.

چکار باید کرد؟ کفش راحت با کفی پزشکی یا کفش های ارتوپدیک- کفی هایی که در داروخانه به فروش می رسد کمک می کند. استراحت و قرار دادن پاها بالاتر از سطح بدن- در صورت پیش آمدن مشکل جدی فورا با متخصص مشورت کنید.

۱۰- کف پای صاف- یک حالت غیرعادی کف پا است و باعث درد و رنج پا و زانو و کمر و خستگی در عضلات ساق پا می شود. علت آن بیشتر ارثی است و وجود اشکالاتی در سیستم استخوانی پا.

چکار باید کرد؟ استفاده از کفی پزشکی که برای پای بیمار ساخته شده.

۱۱- خار پاشنه ی پا- این برجستگی در همه افراد وجود دارد و محل چسبیدن تاندون به استخوان پاشنه پا است. و بر اثر فشار بر روی این برجستگی نوک تیز و دراز شده و نسوج اطراف آن متورم و دردناک می شوند.

چکار باید کرد؟ مراجعه به متخصص پا و استفاده از کفی پزشکی که برای بیمار ساخته شده- کفی های داروخانه هم مفید واقع می شوند.

۱۲- کف پای گود- یعنی قوس شدید پا  باعث فشار روی پنجه پا و کمر درد می شود.

چکار باید کرد؟ مراجعه به متخصص پا و استفاده از کفی پزشکی که برای بیمار ساخته شده.

۱۳- زخم های دیابتیک- از بین رفتن پوست در یک نقطه پا تولید زخم می کند که می تواند خیلی سریع پیشرفت کند و عفونی و درناک شود و علت آن دیابت کنترل نشده  و کم کاری  رگها است.

۱۴- انگشتی که روی انگشت دیگر سوار می شود- بر اثر کفش های نوک تیز و تنگ و ضعف تاندون ها و عضلات تولید می شود.

۱۵- کفش نامناسب شما در روز بین ۸ تا ۱۰ هزار قدم برمی دارید و در تمام عمر بیشتر از ۴ بار دور کره زمین را راه رفته اید و حداقل از نصف این مسیر  را با کفش رفته اید. معمولا پاها بیشتر از تمام اعضای بدن دچار ضربه می شوند پس باید آنها را با پوشیدن کفش مناسب محافظت کرد.

توجه! اگر عمر کفش های شما بیشتر از دو سال است به سلامتی شما لطمه می زند. همین طور کفش های ورزشی شما اگر ۵۰۰ کیلومتر دویده اند باید بازنشسته شوند زیرا نمی توانند محافظت لازم را انجام دهند. و در نتیجه دچار درد در پاشنه پا و انگشتان پا و پنجه پا می شوید. ۵۰ درصد این مشکلات پا بر اثر کفش های فرسوده است.

* عطا انصاری استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه کیسانگانیاست.

Ataansari@videotron.ca