زن امروز زنی مستقل است که بار مسئولیتهای مدرن را به دوش می کشد، یک تنه از عهده چندین مسئولیت بر می آید، دائم در حال حرکت و مشغول رتق و فتق امور خانه و سرکار است، ضمناً باید مواظب سلامتی و زیبایی اش نیز باشد. فشار جامعه از یک طرف و خواسته های خانه و خانواده از طرف دیگر مانع از این می شود که خلوت خود را داشته باشد، چرا که زن مدرن، زنی خلاق است و اگر فرصت آن را نداشته باشد که بتواند نیازهای معنوی اش را رفع نماید، دچار کلافگی، خستگی و بالاخره بی تفاوتی می شود، از بازدهی اش کاسته شده، درگیر علائم مختلفی از جمله سردرد، اختلالات قاعدگی، ریزش مو، بداخلاقی و غیره می گردد. در این هنگام احساس می کند که باید تا آنجا که می تواند بدود، برود و گوشه ای پناه بگیرد، بالاخره خود را از همه منزوی می کند و از همه کس و همه چیز بیزار می گردد، حس می کند محکوم شده یا مورد خیانت قرار گرفته است. همیوپات، درمان درد زن مدرن را خوب می شناسد. یکی از مهمترین و موثرترین رِمدیهای همیوپاتی در رفع اختلالات روحی و جسمی زنان Sepia – Officinalis نام دارد. این ماده از مرکب هشت پا به دست می آید. هشت پا از گروه نرمتنان بوده از باهوش ترین جانوران بی مهره محسوب می گردد. همیشه در حال حرکت است اما هنگامی که خود را در خطر می بیند در گوشه ای می خزد و مرکب قهوه ای رنگی را در آب پخش می کند تا بتواند بدون اینکه دیده شود فرار کند.
Sepia در درمان اختلالات زیر بسیار موثر است:
۱ ـ سردرد میگرنی: سردردهایی که از بالای چشم چپ شروع شده گاهی تا پس گردن کشیده می شود و ضمن قاعدگی یا قبل از آن شدت می یابد و با گرسنگی بدتر می شود.
۲ ـ جریان گردش خون: مثل واریس، هموروئید همراه با یبوست، یخی دائم دست و پا، احساس لرز و سرما.
۳ ـ عفونتهای قارچی واژن، ترشحات سفید یا زرد متمایل به سبز همراه با خارش.
۴ ـ اختلالات قاعدگی (PMS) : بداخلاقی، بی تفاوتی، خستگی، کلافگی که ورزش و تحرک آن را بهبود می بخشد.
۵ ـ مشکلات زمان حاملگی: هنگامی که احتمال خطر سقط جنین در ماه پنجم یا هفتم وجود دارد. حالت تهوع که با دیدن غذا و بوی غذا تحریک می شود. بروز یبوست، سردرد و واریس ضمن حاملگی.
۶ ـ افسردگی پس از حاملگی، بی تفاوتی نسبت به نوزاد، کلافگی، بداخلاقی و کاهش تمایل جنسی.
۷ ـ یائسگی: ریزش مو، گرگرفتگی و عرق موقع خواب، گریه های بی دلیل و بی تفاوتی نسبت به عزیزان.

زخمهای دستگاه تناسلی (Herpes Genitalia):
ترانه ۲۸ ساله، احساس می کرد که در حقش خیانت شده، بدبین بود و تنفر شدیدی نسبت به شوهر سابقش داشت، زیرا باعث شده بود که درگیر زخمهای مقاربتی گردد. این زخمها ملتهب و دایره شکل بودند که ترشح زردرنگی از آن بیرون می زد. هر وقت عصبی و کلافه بود این زخمها بدتر می شدند. ترانه از حالات روحی و جسمی خود به خوبی واقف بود. میگرن داشت که هر دو هفته یکبار به سراغش می آمد. با حفظ رژیم غذایی سالم و درمانهای Chiropractic توانسته بود تا حدی از وخامت سردردهایش بکاهد. با این حال این سردرد سمج قبل از هر عادت ماهیانه شدت می یافت و با هرگونه تغییر در آب و هوا تحریک می شد. او سرمایی بود و انگیزه ای برای انجام کارهای روزانه اش نداشت.
رِمدی همیوپاتی که برای ترانه در نظر گرفته شد Sepia 6ch بود. زخمهای تناسلی پس از ۲ هفته بهبود پیدا کردند، سردردهای قبل از عادت ماهانه دیگر به سراغش نمی آمد ولی گاهگاهی که عصبی می شد، به ندرت دوباره سردرد می گرفت که با تکرار رِمدی بر طرف شد و پس از اندکی شور و شوق زندگی را دوباره به دست آورد.

میگرن:
الهام ۴۴ ساله، زن سرحال و سرزنده ای بود. عاشق رقصیدن بود، شبها می رقصید تا انرژی اش شارژ شود. هیچگاه آرام و قرار نداشت، به نظر دوستانش اندکی بیش فعال می رسید، زود از کوره در می رفت، انتقادپذیر نبود و زودرنج شده بود، آنچه را که به فکرش می رسید به زبان می آورد. مضطرب و نگران بود، مبادا کار و درآمدش را از دست بدهد. همیشه قبل از عادت ماهانه و بعد از روز تخمک گذاری افکار منفی به سراغش می آمد، حس می کرد چاق و پیر شده است. گاهی گر می گرفت و در ناحیه سینه اش عرق می کرد ولی دست و پایش همیشه سرد بود. گاهی احساس سنگینی می کرد انگار یک توپ توی دلش گیر کرده است. رِمدی همیوپاتی که برای او در نظر گرفته شد Sepia 200c بود. این رِمدی به الهام کمک کرد که بتواند به زندگی، کار و درآمدش عاقلانه بنگرد و آرام بگیرد. تشویش و اضطراب به مراتب کاهش پیدا کرد و بر خرده گیری و زودرنجی اش غلبه کرد. گر گرفتگی و دیگر علائم قبل از عادت ماهانه اش از بین رفت. احساس سنگینی در ناحیه شکم نیز برطرف شد. این رِمدی را ماهی یکبار تا چند ماه مصرف نمود تا بالاخره توانست تعادل روحی و جسمی خود را به دست آورد.

فراموشی:
مریم، ۶۵ ساله، زنی کارآمد و مستقل بود که به تازگی دچار فراموشی شده بود. حافظه کوتاه مدت او دچار اختلال شده بود و پزشکان تشخیص به Mild Cognitive Impairment (MCI) داده بودند. مادرش از بیماری Alzheimer`s درگذشته بود. مریم همیشه از دچار شدن به هرگونه بیماری هراس داشت. شبها خوابش نمی برد و سردردهای میگرنی او را رها نمی کرد. از دست شوهرش عصبانی بود. پس بی خوابی و سردردش بدتر می شد. انجام کارهای اجباری برایش شاق بود. سردرد میگرنی او از پس از زایمان اول شروع شده بود و قبل از هر عادت ماهانه شدت می یافت و در زمان یائسگی به اوج خود رسید. همراه با سردرد، گردن او هم درد می گرفت با هر گونه چرخشی در گردن با مشکل روبرو بود. سرمایی بود، واریس داشت و گرسنگی را نمی توانست تحمل کند. پس برای مریم نیز رِمدی Sepia Lm1 تجویز شد که پس از چند هفته بیشتر علائم بهبود یافت و پس از چند بار تکرار، همه مشکلاتش رفع گردید.

فلسفه همیوپاتی:
سه بیماری که در بالا به آنها اشاره شد، هر سه دارای صفات و روحیات مشابهی بودند ولی بسته به سن و میزان انرژی شان دوزهای مختلفی برایشان در نظر گرفته شد. با آنکه Sepia یکی از موثرترین رِمدی ها برای بیماریهای زنان و زایمان است، اما باید منطبق بر علائم جسمی، روحی و روانی هر فرد تجویز گردد، زیرا هر بیمار منحصر به فرد است. پس علائم او نیز مخصوص به خودش می باشد و مثلاً دو نفر با داشتن سردرد، به دو داروی مختلف نیاز خواهند داشت چون ماهیت سردردشان با هم متفاوت است. برای رفع اختلالات زنان و زایمان هزاران رِمدی دیگر وجود دارد که پزشک همیوپات با در نظر گرفتن کل شما، وراثت، تغذیه، عادات و حالات گوناگون، برای شما تجویز می نماید.
رِمدیهای همیوپاتی همه از مواد طبیعی موجود در کره زمین به دست می آید و فاقد هرگونه عارضه جانبی می باشند. در مورد بیماریهای مزمن بهتر است از خوددرمانی پرهیز نموده و با یک همیوپات با تجربه مشورت نمایید.
برای اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths مراجعه نمائید.

*سهیلا تولایی متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.