شهروند ۱۲۷۲ ـ
در یکی از بزرگترین کنفرانس های علمی درباره ی ویتامین D که در شهر تورنتو برگزار گردید و حدود ۱۷۰ نفر از معروف ترین دانشمندان و محققان آمریکای شمالی در آن شرکت داشتند بار دیگر نقش و اهمیت ویتامین D را در پیشگیری بسیاری از بیماریها، مخصوصاً سرطان سینه تائید نمودند. در این کنفرانس که تشخیص و درمان کمبودهای ویتامین D نام داشت بیشتر از ۳۰۰ مقاله ی علمی و سخنرانی ارائه گردید.
یکی از سخنرانان این کنفرانس به نام دکتر Garland که چند دهه سابقه ی تدریس و تحقیق درباره ی فوائد ویتامین D دارد، طی سخنرانی ادعا کرد که با مصرف بموقع و بجای ویتامین D می توان سرطان سینه را ریشه کن کرد. ایشان حتی باور دارند که ویتامین D نه تنها در پیشگیری این بیماری نقش دارد بلکه در درمان آن هم بالاترین نقش را بازی می کند. به عبارت دیگر بیماران مبتلا به سرطان سینه که به کمبود ویتامین D نیز دچار هستند نمی توانند با شیمی درمانی و یا درمان های دیگر درمان شوند، بلکه در کنار درمان های استاندارد سرطان سینه ویتامین D نیز باید وجود داشته باشد. در این کنفرانس اکثر پژوهشگران ویتامین D را ویتامین ضدسرطان خوانده و مقدار مورد نیاز روزانه ی آن را تا حدود ۲۰۰۰ واحد بین المللی پیشنهاد کردند. جالب اینکه برخی از این پژوهشگران تنها داروی درمان سرطان سینه را ویتامین D دانسته و مصرف داروهای شیمیایی را زیانبار قلمداد کردند که نوعی بی احتیاطی و تندروی را در این مورد بخصوص نشان می دهد، زیرا اگر درمان سرطان اینقدر ساده بود تا به حال درگیر این بیماری نبودیم. سرطان در طی زمان و در اثر مواد سرطانزا در بدن به وجود می آید و ده ها عامل مهم تغذیه ای، ژنتیک، محیط زیست و عوامل ناشناخته ی دیگر در بروز و پیشرفت آن نقش دارند. به همین جهت در درمان آن باید بسیاری از نکات را در نظر گرفت. درست است که ویتامین D و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماریهای مزمن در چند دهه اخیر مسلم تر گردیده، ولی تا امروز غیر از نظریه های مختلف به وضوح معلوم نیست که تجویز مقدار زیادی از این ویتامین بتواند میزان بروز مرگ و میر سرطانی را به صورت چشمگیری تغییر دهد. ویتامین D ویتامینی است محلول در چربی و مصرف زیاد آن گاهی خطراتی بدتر از سرطان را به وجود می آورد و تجویز آن باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. من دکتر گارلند را به خوبی می شناسم و ایشان حدود ۳۰ سالی است که تقصیر تمام سرطانها را به گردن کمبود ویتامین D می گذارد و معتقد است که در کشورهایی که مردم آن به هر دلیلی مخصوصاً به علت ابری بودن طولانی و یا به خاطر عقاید مذهبی و منطقه ای باید لباس های پوشیده تن کنند و نمی توانند از اشعه خورشید برای تهیه ویتامین D استفاده نمایند به سرطان هایی مانند سرطان سینه و روده ی بزرگ دچار می شوند. وقتی از ایشان سئوال می کنید که چرا در کشور اسرائیل که پرآفتاب ترین کشور دنیا است، سرطان روده ی بزرگ و سینه کشتار می کند و رقم آن بالا است جوابی ندارند. پس عوامل شناخته شده و ناشناخته ای وجود دارند که ویتامین D جزء کوچکی از آن است. این بحث به این جهت به میان کشیده شد که بعضی از دانشمندان و پژوهشگران حتی در کارهای تحقیقاتی نسبت به نوعی از عوامل بروز و یا پیشگیری بیماری تعصب مخصوص دارند. یکی از قهوه خوشش نمی آید و دیگری مصرف لبنیات را مردود میداند. یکی سخت پیرو گیاه خواری و خام خواری است و دیگری همه چیز خواری را پیشنهاد می کند. در اینجا هم باید ترک تعصب نمود و بی طرف ماند و در عوض نتایج درست تحقیقات علمی را قدر گذاشت و از آن پیروی کرد.

پاک کننده های شیمیایی و بیماری پارکینسون

پاک کننده های شیمیایی مانند TCE می توانند در بروز بیماری پارکینسون نقش داشته باشند. TCE ماده شیمیایی است که در خشک شویی ها از آن استفاده می گردد و در تمیز کردن لکه های چربی لباس ها و پاک کردن زنگ روی فلزات به کار می رود. پژوهشگران انستیتو تحقیقات بیماری پارکینسون در کالیفرنیا با مطالعه ای بر روی ۹۹ دو قلوی مرد که فقط یک نفر از هر دو نفر به بیماری پارکینسون دچار بودند معلوم ساختند که دوقلوهایی که در طول عمر خود با TCE سروکار داشتند پنج و نیم برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز این بیماری قرار داشتند. مکانیسین ها، افرادی که با وسایل برقی سروکار دارند و یا در خشک شویی ها کار می کنند، به علت طبیعت این شغل ها و آلوده بودن محیط کار به TCE بیشتر از دیگران به بیماری پارکینسون دچار می شوند.

چای بابونه آرام بخش طبیعی

در یک بررسی علمی بر روی یک هزار نفر از معلمان و استادان نقش چای بابونه یا Camomile را در به وجود آوردن نوعی آرامش و در آن دسته ای که به هر دلیلی دچار عوارضی مانند اضطراب و دلهره و نگرانی بودند، معلوم نموده اند. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه قادر است در مدتی کوتاه علائم اضطراب و نگرانی را کاهش داده و یا از بروز آن جلوگیری نماید. در طب سنتی بسیاری از کشورهای دنیا مصرف پودر و اسانس و چای بابونه توصیه شده است و این گیاه نه تنها برای به وجود آوردن نوعی آرامش استفاده می شود، بلکه در پیشگیری و درمان بسیاری از عوارض و بیماریها مانند سوءهاضمه، ناهنجاریهای دستگاه گوارش و غیره از آن استفاده می شود.

ریواس و سرطان

خوردن ریواس یا Rhubarb پخته در سلامتی و بهزیستی بدن نقش داشته و از بروز سرطان جلوگیری می کند. این خبری است که دانشمندان انگلیسی طی مقاله ای علمی در ژورنال Food Chemistry گزارش کرده اند. جالب اینجا است که پختن ریواس به مدت ۲۰ دقیقه قدرت و توانایی ضد سرطانی مواد موجود در آن را به شدت افزایش می دهد. این ترکیبات شیمیایی که همان پلی فنول ها هستند سلول های سرطانی را از بین برده و یا از رشد آن جلوگیری می کنند. این خبر اهمیت مخصوصی دارد زیرا پژوهشگران می توانند از ترکیبات ضدسرطانی موجود در ریواس داروی بی ضرر درمان سرطان را تهیه نمایند.
در حال حاضر پژوهشگران از پلی فنول های ریواس برای درمان سرطان خون پروژه ای را بر روی افرادی شروع کرده اند که با داروهای شیمیایی موجود در بازار درمان نمی شوند. از قرار معلوم دو نوع ریواس وجود دارد که یک نوع آن ریواس طبی است و نوع دیگر آن ریواس معمولی است. این بار پژوهشگران انگلیسی از ریواس معمولی در این تجربه ی پزشکی استفاده کرده اند.
چینی ها هزارها سال است که از ریواس در تغذیه و درمان بسیاری از بیماریها استفاده می کنند و این گیاه در آن سرزمین مقام مخصوصی به خود اختصاص داده است.

بهتر است باور کنید

می گویند که در داخل هر سیب پنج حفره یا جیب (pockets) وجود دارد که محل استقرار و رشد تخم سیب می باشد. هر چه تعداد تخم های در این حفره ها زیادتر باشد نشانگر سلامتی و نیرومندی درخت سیب و خوش عطری و لذیذ بودن سیب است. تخم سیب حاوی مقداری سیانید، نوعی ماده سمی است که برای حفظ و پایداری درخت سیب در برابر حشرات و آفات به کار می رود و خوردن زیاد آن عارضه ی پیچیده ای را به وجود می آورد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.


قابل توجه علاقمندان به کتاب های فرهنگ تغذیه سالم و بهداشت خانواده نوشته ی دکتر قدیریان

از مجموعه فرهنگ تغذیه سالم و بهداشت خانواده پرفسور پرویز قدیریان تا کنون پنج جلد به چاپ رسیده است. برای دریافت این مجموعه استثنایی در تورنتو به کتابفروشی پگاه مراجعه کنید و برای سایر شهرها مبلغ ۱۲۰ دلار مانی اوردر یا چک در وجه EPIDEMIO-SEARCH INC. به نشانی زیر ارسال دارید. کتابها سریعاً پس از دریافت مانی اوردر به آدرس شما ارسال خواهد شد.
EPIDEMIO-SEARCH INC.
۵۸۵۰ RUE DE SEIGNE
ST-LEONARD, QUEBEC
H1P 1G8 Canada
در ضمن برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:
فکس: (۵۱۴)۳۲۳-۲۱۷۴
ایمیل: epidemiosearch@yahoo.com
سایت: www.allnaturalremedies.net