شهروند ۱۲۲۶ پنجشنبه ۲۳ اپریل ۲۰۰۹

هفته ی پیش شوی تلویزیونی انگلستان با نام Britain’s Got Talent به دلیل حضور یک زن خواننده بر سر زبان جهانیان افتاد. این شو از روی نسخه ی آمریکایی American Idol کپی برداری شده با این تفاوت که در نسخه ی آمریکایی تنها هنر خوانندگی عرضه می شود ولی درنسخه انگلیسی هر کس هر هنری دارد عرضه می کند.

سوزان بویل یکی از داوطلبان بود. وقتی خانم بویل روی صحنه آمد، ظاهر او در نگاه نخست باعث قضاوت ها شد. زنی پیر، چاق، با ابروهای پهن و بدون آرایش. وقتی داوران از او پرسیدند، چند سالته؟ پاسخ داد ۴۷ سال و تماشاچیان خندیدند، سوزان کمی قر داد و گفت این فقط بخشی از منه . وقتی سوزان گفت که می‌خواد یک خواننده حرفه‌ای بشه، دوربین چهره یک دختر جوان را نشان داد که با حالت ناباوری این حرف سوزان را مسخره می‌دانست و زمانی که سوزان گفت می‌خواهد مثل الن پیج موفق باشه باز لبخندها حاکی از ناباوری بود. از او پرسیدند از کجا آمده، گفت از یک ده.

و یک زن دهاتی، بدقواره و مسن با هیچیک از معیارهای مرسوم برای شهرت در دنیای سرگرم سازی غرب جور درنمی آمد. وقتی او شروع به خواندن ترانه ی I Dreamed a Dream کرد با اولین آوا تحسین همگان را برانگیخت. صدای او بسیار قوی و سرشار از اعتماد به نفس بود. از همان آغاز هم داوران و هم همه ی تماشاچیان متحیرشدند و همه یکپارچه او را تشویق کردند.

از همان شب با گذاشتن این برنامه در سایت مشهور یوتیوب، سوزان بویل یک شبه شهرت جهانی پیدا کرد. ویدیوی او در یوتیوب رکورد تماشا را شکست و بازدیدکنندگانش حتی از ویدیوی سخنرانی پیروزی اوباما و یا ویدیوی پرتاب کفش به سمت جورج بوش هم بیشتر شد.

بی‌شک نقش یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر در این شهرت بی تاثیر نبوده است.

سوزان بویل کوچکترین فرزند خانواده ای با ۹ فرزند در روستای ۵۰۰۰نفره ی بلکبرن در اسکاتلند است. او ازدواج نکرد تا از مادر پیرش نگهداری کند؛ مادری که بعد از سالها نگهداری چندی پیش درگذشته است و هم اکنون سوزان در خانه ای که دولت در اختیار او گذاشته با گربه اش زندگی می کند.

سوزان پیش از این در کلیسا می خواند ولی تا رسانه ها به تو توجهی نشان ندهند مشهور نخواهی شد.

گفتنی ست یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ضبط و پخش موسیقی سونی در حال مذاکره برای بستن قرارداد با خانم بویل است.

یکی از وبلاگ ها در مورد سوزان بویل سئوالی را مطرح کرده است: چرا بویل تا به حال دیده نشده بود؟

آیا هیچ یک از حضار مراسم کلیسا، از صدای او راضی نبودند و هیچ آدم باذوقی در میان آنها پیدا نمی‌شد؟! جالب است بدانید که خانم بویل در سال ۱۹۹۹، یکی از قطعات یک سی‌دی موسیقی را اجرا کرده بود. عواید فروش این سی‌دی برای مقاصد خیرخواهانه استفاده شد. پس چرا بویل در آن زمان مطرح نشد؟

و خود پاسخ آن را چنین نوشته است: آن زمان یوتیوب وجود نداشت!

 

ویدئوی خانم بویل در یوتیوب محبوبیت بسیاری پیدا کرده است، طوری که بر مشهورترین و پربیننده‌ترین ویدئوهای یوتیوب هم غلبه کرده است. ویدئوی سوزان بویل تا به حال، حدود ۲۰۰ بار در یوتیوب و سایر سایت‌های اشتراک ویدیو آپلود شده است و بیش از ۴۷ میلیون نفر آن را تماشا کرده‌اند و برای این ویدئوها ۱۲۵ هزار کامنت گذاشته شده است.

وبلاگ دیگری او را با مکرمه قنبری مقایسه کرده است و می نویسد: این داستان البته مرا یاد مکرمه قنبری انداخت، بانوی نقاش ایرانی که سواد خواندن و نوشتن و تحصیلات دانشگاهی هنری نداشت و از ۶۳ سالگی شروع به نقاشی کرد و نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. همه این‌ داستان‌ها دارند یک چیز را به ما می‌گویند: مهم نیست که کجا زندگی می‌کنی، مهم نیست چه سنی داری، مهم نیست به چه کاری مشغولی، اگر آرزویی داری و برای دست یافتن به آن آرزو تلاش می‌کنی خوشبختی.

و اما رقیب سوزان بویل در این شو، نوجوان ۱۲ ساله ی ایرانی شاهین جعفرقلی ست. او که با خواندن Who’s Loving You از مایکل جکسون توانست موجب تعجب تماشاگران شود، از رقبای اصلی سوزان بویل است. ایستگاه رادیویی سوانسی بی یک قرارداد یک ساعته با شاهین امضا کرده که برای آنها برنامه اجرا کند. مدیر این ایستگاه، شاهین را یک کودک بااستعداد ذاتی خوانده است.

برای دیدن ویدیوهای سوزان بویل و شاهین جعفرقلی به یوتیوب مراجعه کنید.

http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

http://www.youtube.com/watch?v=6QsBDewlNcY