باراک اوباما در نخستین دیدار خود از مرکز سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا – سیا – از زمان آغاز دوره زمامداری خود، با اشاره به انتشار اسناد توصیه های حقوقی  …


شهروند ۱۲۲۶  پنجشنبه  ۲۳ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: باراک اوباما در نخستین دیدار خود از مرکز سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا – سیا – از زمان آغاز دوره زمامداری خود، با اشاره به انتشار اسناد توصیه های حقوقی دولت سابق در مورد روش های بازجویی از مظنونان به ارتباط با سازمان های تروریستی گفته است کارکنان این سازمان نباید از علنی شدن "اشتباهات" گذشته دلسرد شوند.

هفته گذشته به دستور رئیس جمهوری آمریکا اسناد محرمانه در مورد یادداشت های دولت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق، به سیا انتشار یافت که حاکی از اجازه کاربرد روش هایی در بازجویی از مظنونان بود که نهادهای مدافع حقوق بشر از آنها با عنوان "شکنجه" به منظور اخذ اطلاعات نام برده اند.

از جمله این روش ها، که سازمان سیا پس از حملات انتحاری یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در بازجویی از برخی از مظنونان به ارتباط با شبکه القاعده به کار می برد، القاء حس خفگی از طریق فرو بردن سر فرد تحت بازجویی بوده است.

در اسنادی که انتشار یافته آمده است که این روش بارها در مورد دو مظنون به عضویت در شبکه القاعده به کار گرفته شد.

اوباما در سخنان خود در جمع حدود یکهزار تن از کارکنان سازمان سیا گفت "ما در دوره ای پر مخاطره به سر می بریم و من بیش از هر زمان دیگری به همکاری و خدمات شما نیاز خواهم داشت."

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که انتشار گزارش های مربوط به نحوه بازجویی مظنونان توسط سیا نباید باعث نگرانی کارکنان این سازمان شود و افزود که دولت وی در حمایت از کارکنان سیا "جدی" است.

ساعاتی قبل از دیدار اوباما از مرکز سازمان سیا در ویرجینیا، دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا، در مصاحبه ای با یک شبکه خبری آمریکایی نسبت به انتشار یادداشت های دولت سابق در مورد فعالیت سیا واکنش نشان داد.

کوتاه مدتی پس از آغاز زمامداری باراک اوباما در ماه ژانویه، آقای چنی در مصاحبه ای هشدار داده بود که عمل به برخی وعده های انتخاباتی رئیس جمهوری جدید می تواند امنیت ایالات متحده را به مخاطره اندازد. در پی انتشار گزارش های مربوط به روش های سازمان سیا در دوره پس از حملات یازدهم سپتامبر، برخی نهادهای مدافع حقوق بشر و اعضای جناح چپ حزب حاکم دموکرات خواستار تحقیق و پیگرد استفاده کنندگان از این روش ها شدند اما مقامات دولتی تاکید داشته اند که فعالیت سیا با مجوز قانونی دولت سابق صورت گرفته است.