تغذیه و بهداشت خانواده

میزان مصرف دارچین در اعیاد ملل دنیا به شدت افزایش می یابد و از آن در تهیه غذا و شیرینی جات و غیره به عنوان سنبل جشن و خوشحالی استفاده می گردد. دارچین حاوی مقدار قابل ملاحظه ای املاح و ویتامین های ضروریست و طیف فوائد آن بسیار وسیع است. آهن و منگنز و کلسیم و ویتامین هایc وk موجود در دارچین به اندازه ایست که مصرف حدود نصف قاشق چایخوری از پودر آن می تواند درصد بالائی از نیاز بدن را تأمین نماید.

در سال های اخیر نقش دارچین در تقلیل قند خون و درمان التهاب بدن به وضوح مسلم گردیده و هنوز در طب سنتی ملل دنیا از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های پزشکی مانند درد دستگاه گوارش، برطرف کردن نفخ شکم، درمان اسهال، درمان عوارض سوءهاضمه و غیره استفاده می گردد. مخلوط نصف قاشق چایخوری از پودر دارچین با یک قاشق چایخوری عسل بهترین دارو است برای درمان دردهای مفاصل.

  

هورمون تستوسترون را بهتر بشناسیم

 هورمون تستوسترون نقش مهمی در متابولیسم بدن داشته و در رشد ماهیچه ها، تغییر خلق و خو، داشتن حافظه خوب و افزایش قوه جنسی و غیره مؤثر می باشد. نامیزان بودن ترشح و عملکرد این هورمون در بدن تغییراتی در وزن بدن به وجود آورده و در بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری های پیشرونده مانند سرطان و بیماری قند و بیماری های قلب و عروق و پوکی استخوان نقش مؤثر دارد.

میزان ترشح هورمون تستوسترون در خانم ها خیلی کمتر از آقایان می باشد. در مردان این هورمون توسط بیضه ها ترشح می شود در حالی که در زنان بیشترین مقدار آن توسط تخمدان ها ساخته و مقدار زیادی از این هورمون در بدن مصرف می شود. در سنین ۲۰ میزان ترشح آن به حداکثر رسیده و پس از آن در هر دهه زندگی ۱۰ درصد از میزان ترشح آن کاسته می شود. خانم هائی که دوران بعد از یائسگی را می گذرانند، به علت از کار افتادن فعالیت های تخمدان به نوعی کمبود این هورمون دچار هستند. به همین دلیل سریعتر به بعضی از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان دچار می شوند. مردان پس از سن ۳۰ سالگی هر ساله حدود ۵/۱ درصد از میزان ترشح این هورمون را از دست می دهند که نقشی مهم در ضعف قوای جنسی آنها خواهد داشت. این دسته از مردان به تدریج بافت های ماهیچه ای را از دست می دهند و در ضمن بر مقدار چربی دور شکم آنها افزوده می شود که اکثراً با نوعی افسردگی همراه است.

لیست غذاهائی که حاوی مقدار قابل توجهی از هورمون تستوسترون هستند بسیار طولانی است ولی در اینجا به چند مورد مهم آن اشاره می گردد: گوشت صدف های دریائی، ماهی پرچرب، دانه های روغنی، مانند پسته و بادام و گردو و تخم کدو و هندوانه، گوشت بوقلمون، تخم مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، آواکادو و مارچوبه و غیره.

رابطه مصرف لبنیات و کاهش بیماری قند

دانشگاه هاروارد گزارش می کند که ترکیبات موجود در شیر و فرآورده های آن امکان بروز بیماری قند نوع دو را کاهش می دهد. مهمترین ماده مورد بحث که در تخفیف بروز بیماری بروز قند نقش دارد ترانس پالمیتولئیک اسید (Trans-Palmitoleic Acid) ، نوعی اسید چرب است که در شیر و پنیر و ماست و کره وجود دارد.

این پروژه که به سرپرستی یک استادیار ایرانی به نام دکتر داریوش مظفریان و در دپارتمان اپیدمیولوژی و بخش قلب و عروق و سایر مراکز پزشکی جهان انجام گرفته فصل جدیدی را در مورد مصرف لبنیات و بیماری قند گشوده و بار دیگر خط بطلان بر عقاید و نظریه های افرادی که به کلی مصرف لبنیات را منع می کنند کشیده است. این گروه تعداد ۳۷۳۶ نفر را به مدت ۲۰ سال پیگیری و دقیقاً بررسی نموده اند و امکان بروز بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماریهای قلبی و غیره را در آنها مطالعه کرده اند. در ابتدای بررسی معلوم بود افرادی که در خونشان به اندازه کافی از اسید چرب TPA وجود دارد کمتر به عارضه بالا بودن کلسترول خون، التهاب بدن و ناهنجاری های ترشح و عملکرد انسولین دچار می گردند. در حین بررسی معلوم گردید که افرادی که TPA خونشان بالا بوده ۶۰ درصد کمتر در معرض بروز بیماری قند قرار داشتند. اگر چه اینگونه یافته ها باید از طرف دانشمندان و پژوهشگران مراکز پزشکی دیگری تأیید گردد، ولی باز می تواند راهنمایی برای تحقیقات بعدی و امیدی برای پیشگیری این بیماری تقریباً همه گیر باشد. هنوز دلیل قاطعی در مورد این یافته پزشکی که اسید چرب TPA از بروز بیماری قند جلوگیری می کند، ارائه نگردیده است.

 

بهتر است باور کنید  

 ـ نتایج یکی از بررسی های علمی نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به مصرف گوشت قرمز و گوشت های کنسرو شده مانند کالباس و سوسیس و غیره علاقمند هستند، در حالی که خانم ها بیشتر به مصرف گوشت مرغ و بوقلمون گرایش دارند. جالب این که در مصرف ماهی از این نظر تفاوتی بین زن و مرد دیده نمی شود.

ـ بادام یکی از غذاهای انرژی زا است و به خاطر داشتن استرول گیاهی می تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد. روغن بادام حاوی مقدار زیادی آهن و انواع اسیدهای امینه ضروریست که میزان هورمون تستوسترون را در بدن افزایش می دهد و در رشد وسلامتی بافت های ماهیچه بدن نقش دارد. هر ۲۰ عدد بادام متوسط حدود ۱۴ میلی گرم ویتامین  E  به همراه دارد که آنتی اکسیدانی است قوی و در بهزیستی و سلامتی بدن مؤثر است. بادام سرخ شده و نمک زده بیشتر خواص ذکر شده در بالا را از دست می دهد.

 

ـ آب انارهای تجارتی موجود در بازار حاوی مقدار زیادی تاتن هستند که در موقع استخراج آب میوه پوست داخل انار هم مخلوط آن می شود. علاوه بر این به این دسته از آب میوه ها مقدار زیادی افزاینده های غذایی برای جلوگیری از فاسد شدن و تثبیت رنگ و طعم و غیره به آن اضافه می نمایند. یکی از ضرر و زیان های تاتن غیرقابل جذب کردن آهن رژیم غذایی است که در درازمدت سبب کم خونی می گردد. 

آمار سخن می گوید

ـ آمار می گوید که در آمریکا بیشتر از ۵۰ میلیون نفر به مصرف نوشابه های گازدار(سودا) عادت دارند. درآمد سالیانه کمپانی های نوشابه های گازدار در آمریکا حدود ۷۰ بیلیون دلار در سال است. به عبارت دیگر این مبلغ بودجه چندین کشور در حال رشد دنیا است که بیهوده و همراه با ضرر و زیان های جسمی از دست می رود. 

ـ در کشور روسیه میزان سرانه سالیانه ی مصرف الکل در افراد مسن تر از ۱۵ سال حدود ۳/۱۰ لیتر است. در ضمن ۵/۲۶ درصد از خانم ها و ۷۰ درصد آقایان به مصرف سیگار اعتیاد دارند.

ـ در سال ۲۰۰۶ تعداد ۳۳۳۰۰ نفر در آمریکا در اثر خودکشی جانشان را از دست دادند که نوجوانان از نظر تعداد در صدر جدول قرار داشتند. خانم ها خیلی بیشتر از آقایان دست به خودکشی می زنند ولی میزان خودکشی سرانجام رسیده (مرگ) در مردان بیشتر از زنان است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com