شهروند آرش عزیزی: جمعه‌ی هفته‌ی گذشته فرشاد محمدی،‌ بی‌خانمان ایرانی ۳۴ ساله، به دست پلیس مونترال کشته شد.

به گزارش سی تی وی، محمدی در ایستگاه متروی بوناونتوره بود که با ضربات گلوله‌ی پلیس از پای در آمد. هویت او با اثر انگشت تثبیت شده است.

به رسم استان کبک که معمولا نیروی پلیسی دیگر، عملکرد نیروی پلیس درگیر در ماجرایی را بررسی می‌کند، تحقیق در مورد این ماجرا به دست پلیس استانی کبک پیش می‌رود. افسران این پلیس می‌گویند محمدی با چاقو به افسری حمله کرده و افسر دیگری به او شلیک کرده و او را از پای در آورده.

پلیس گفته موفق به جمع‌آوری شهادت‌های کافی برای مشخص کردن جزئیات دقیق ماجرا نشده است.

فرشاد محمدی ـ عکس از دوربین های حفاظتی گرفته شده است

محمدی تا سال ۲۰۰۹ معمولا در خانه‌ی امن «اولد بروئری میشن» (Old Brewery Mission) حضور می‌یافت، اما در این سال حضورش موقتا معلق اعلام شد. رئیس این خانه‌ی امن گفته این به علت «رفتار تهاجمی» از سوی او نسبت به خدمه‌ی این مرکز بوده است.

سیریل مورگان، رئیس خانه‌ی امن دیگری به نام «ولکام هال»‌ (Welcome Hall) گفته که محمدی چهار روز آخر زندگی‌اش را در آن‌جا گذرانده. او در ضمن اشاره کرده که محمدی سال‌های سال است بی‌خانمان بوده. پلیس گفته هنوز موفق به جمع‌آوری اطلاعات چندانی راجع به مقتول نشده است و از اعضای خانواده‌اش خواسته اگر اطلاعاتی دارند با پلیس در میان بگذارند.

افسر پلیسی که به دست محمدی مضروب شده، صدمات جدی نخورده و در همان شب جمعه از بیمارستان مرخص شده.

فرشاد محمدی به ضرب گلوله پلیس کشته شد

این دومین بار در طول یک سال گذشته است که فردی بی‌خانمان به ضرب گلوله‌های پلیس مونترال از پای در می‌آید. در ماه ژوئن پارسال بود که ماریو همل در یک درگیری توسط پلیس کشته شد. در این ماجرا، یکی از حضار غیرمسلح نیز توسط پلیس از پای در آمد.

تظاهرات در اعتراض به خشونت پلیس نسبت به بی خانمان ها

پاتریک روسی از بی‌خانمان‌های مونترال، که فرشاد را از نزدیک نمی‌شناخته، در گفتگو با رسانه‌ها کشتن او را غیرضروری خوانده است. روسی به سی تی ویِ مونترال گفته: «شاید طرف چاقو داشته اما این‌که پلیس در عموم به او تیراندازی کند، جلوی مردم… کافی بود متوقفش می‌کردند… زخمی‌اش می‌کردند.» او اضافه کرده که سایر بی‌خانمان‌های مونترال نیز به هیچ وجه دل خوشی از این ماجرا ندارند.

بیش از ۳۰ هزار بی‌خانمان در مونترال زندگی می‌کنند که مورد خشونت دائمی پلیس قرار دارند.