۲ میلیون دلار خرج جدید دولت در مناطق یورک و دورهام

 دولت فدرال این هفته اعلام کرد نزدیک به ۲ میلیون دلار پول جدید خرج رشد اقتصادی در مناطق یورک و دورهام می‌کند.

پیتر وان لوآن، نماینده‌ی محافظه‌کار حوزه‌ی یورک-سیمکو، (که شامل مناطق شمالی یورک می‌شود) دوشنبه‌ی این هفته در جریان کنفرانسی خبری در شهر کزویک اعلام کرد دولتش ۱/۹۱۶ میلیون دلار خرج شرکت «South Lake Community Futures Development Corporation» می‌کند. کار این شرکت محلی و غیرانتفاعی کمک به شرکت‌های کوچک است و هدف کلی آن، توسعه‌ی شرکت‌ها در سه شهر جورجیا، ایست گوئیلیمبری و براک.

شرکت‌های این سه شهر اکنون می‌توانند برای دریافت کمک‌هزینه به صورت انواع مختلف وام تا سقف ۱۵۰ هزار دلار اقدام کنند. پول دولت در طول دوره‌ای سه ساله برای حمایت از شرکت‌های محلی از طریق توسعه‌ی اقتصادی و ایجاد شغل ارسال خواهد شد.

وان لوآن، که از سال ۲۰۰۴ نماینده‌ی این حوزه بوده و رئیس گروه نمایندگان دولت در مجلس است، تاکید کرد که دولتش می‌خواهد حق انتخاب برای چگونگی خرج این مبلغ را به ابتکار خود کسب و کارداران محل بسپارد.

 رصدخانه‌ی دانلپ:‌ دور جدید مذاکرات

 دور سوم مذاکرات بر سر سرنوشت رصدخانه‌ی دانلپ در اواخر این ماه برگزار خواهد شد. به گزارش رسانه‌های محلی،‌ شرکت «دی دی او دیفیندرز» که در روند مذاکرات شرکت می‌کند هفته‌ی پیش اعلام کرد این جلسات در روزهای ۲۳ و ۲۴ ژانویه برگزار خواهند شد.

رصدخانه دانلوپ

ماجرای رصدخانه‌ی دانلپِ ریچموند هیل به این‌جا برمی‌گردد که شرکت کورسیکا خواهان ساخت و ساز در آن منطقه است و بسیاری نگران ضربه خوردن به ارزش محیط‌زیستی و تاریخی این رصدخانه هستند. شهرداری ریچموند هیل تقاضای کورسیکا را رد کرده و کار به دخالت سطوح مختلف دولت و «دادگاه شهری انتاریو» کشیده است.

علاوه بر دو شرکت مذکور و شهرداری ریچموند هیل، شهرداری منطقه‌ی یورک و اداره‌ی حفاظت تورنتو و منطقه نیز در این جلسات شرکت خواهند کرد.

پیش از این قرار بود جلسه‌ای برای مذاکره بین چهار سطح دولت به ابتکار رضا مریدی، نماینده‌ی ریچموندهیل در مجلس استانی، برگزار شود اما برنامه‌ی این جلسات لغو شد.

عموم مردم حق شرکت در جلسات روزهای ۲۳ و ۲۴ ژانویه را ندارند. 

شهر وان نزدیک به ۵۰ هزار کیلو وزن کم کرد

 لابد به خودتان می‌گویید مگر شهرها هم می‌توانند وزن کم کنند، اما یادتان باشد که اگر شهروندان دور هم جمع بشوند هر کاری ممکن است!

هزاران نفر از شهروندان وان با شرکت در برنامه‌ی «همین الان زندگی کن» (Live Right Now) از شبکه‌ی سی بی سی به چالش آن پاسخ گفتند و موفق شدند رویهمرفته ۱۰۰ هزار پوند (بیش از ۴۵ هزار کیلو) وزن کم کنند.

شهرداری فعالانه شرکت مردم در این برنامه را تشویق کرد و خود شهردار، ماریسیو بویلاکوآ، موفق شد تا روز ۱ ژوئیه، ۱۰ پوند (حدود ۴/۵ کیلو) کم کند.

این برنامه بخشی از جنبشی ملی برای بسیج کشور است و امید دارد به کاهش ۱ میلیون پوند (بیش از ۴۵۰ هزار کیلو) بیانجامد.

اداره‌ی تفریحات و فرهنگ شهر پیش از این در سال ۲۰۰۹ برنامه‌ای برای فعالیت فیزیکی بیشتر مردم اعلام کرده بود.

از جمله فعالیت‌هایی که مردم برای کاهش وزن انجام دادند ۲۰ دقیقه رقص، دوچرخه‌سواری تا سر کار، ۶۰ دقیقه دویدن و بالارفتن از پله‌ها بود. بعضی‌ها نیز به تغییراتی در رژیم غذایی خود مثل خودداری از نوشیدنی‌های شکردار، آب نوشیدن بیشتر و غذا سر کار بردن دست زدند.

 اعتصاب اتوبوس‌رانان از ۱۲ هفته گذشته

 با گذشت ۱۲ هفته از اعتصاب اتوبوس‌رانان منطقه‌ی یورک، شرکت‌های کارفرما حاضر به پذیرش پیشنهاد کارگران برای سپردن این قائله به دست حکمِ بی‌طرف دولتی نیستند. اتوبوس‌رانان اعتصابی این هفته به پیکت‌های خود ادامه دادند و در روز سه‌شنبه ماشین‌ها را در سه‌ نقطه‌ی مختلف برای دقایقی متوقف می‌کردند.

اعتصابات ادامه دارد

اعضای واحد ۱۵۸۷ اتحادیه‌ی کارگران حمل و نقل سه‌شنبه‌ی این هفته در دو نقطه دست به برگزاری پیکت زدند: یکی ستاد مرکزی شرکت میلر ترانزیت در خیابان وودباینِ مارکهام و دیگری مکانی در همان نزدیکی، در جنوب بزرگراه ۴۰۷. کارگران اعتصابی علاوه بر توقف ماشین‌ها، بروشورهایی در مورد خواسته‌های خود به مردمی که در خیابان وودباین رفت و آمد می‌کردند دادند.

اعضای واحد ۱۱۳ اتحادیه نیز به پیکت خود در گاراژ شرکت وئولیا در تقاطع خیابان‌های کیل و باز رود ادامه دادند.

کارگران گفته‌اند که امکان برگزاری پیکت‌هایی دیگر در ایستگاه‌های مختلف منطقه‌ی یورک نیز هست.

بیش از ۵۵۰ راننده و مکانیک دو واحد منطقه‌ی یورک از روز ۲۴ اکتبر در اعتصاب بوده‌اند. این اعتصاب بیش از ۶۰ درصد حمل و نقل منطقه را مختل کرده است و بر روزی ۴۴ هزار نفر از مردم تاثیر می‌گذارد. دستمزد کارگران حمل و نقل منطقه‌ی یورک تا ۴۰ درصد پایین‌تر از کارگران شهرهای همسایه است و در ضمن شرایط قراردادی بسیار پایین‌تری دارند. در مقابل، شرکت‌های وئولیا و میلر ترانزیت از ابرشرکت‌های چندملیتی با سودهای چند میلیارد دلاری سالانه هستند.

جمعه‌ی هفته‌ی گذشته پیشنهاد جدیدی از سوی شرکت‌ها به اتحادیه‌ها ارائه شد. رهبران اتحادیه ابتدا می‌خواستند این پیشنهادها را (که هیچ کدام از خواسته‌های اصلی کارگران را در بر نداشت) بلافاصله رد کنند اما «اداره روابط کارگری انتاریو» دستور داد کارگران خود با رای مستقیم تصمیم‌شان را اعلام کنند. کارگران هر دو واحد اتحادیه با رایی قاطع پیشنهاد شرکت‌ها را رد کردند.

اقدامات حمایتی از اعتصاب منطقه‌ی یورک نیز در چند هفته‌ی گذشته شدت گرفته است. از جمله بسیاری از دانشجویان دانشگاه یورک، که خود تاثیر سختی از این اعتصاب پذیرفته‌اند، به همبستگی با کارگران پرداختند. باشگاه ان دی پی در این دانشگاه دفاع از خواسته‌های کارگران را اعلام کرده است.

تلاش دانش‌آموزان وان برای پایان دادن به خشونت خانگی

 روزنامه‌ی سیتیزنِ وان هفته‌ی گذشته در گزارشی اختصاصی به کمپینی پرداخت که دانش‌آموزان دبیرستان وست‌ماونت در این شهر در تلاش برای پایان به خشونت خانگی راه انداخته‌اند. این پروژه البته در ماه قبل و پیش از دوره‌ی تعطیلات انجام می‌شد.

داستان از این قرار بوده که دانش‌آموزان سال ۱۲ در کلاس «مسائل جهان» خود باید پروژه‌ای در مورد مساله‌ای می‌ساختند که در سراسر جهان وجود دارد. گروهی از آنها خشونت علیه زنان و مشخصا خشونت خانگی را برگزیدند.

آن‌چه کمپین این بچه‌ها را حسابی مطرح ساخت، پروژه‌ی خیره‌کننده‌ای بود که در گوشه‌ای از دبیرستان ساخته بودند. میز آشپزخانه‌ای واژگون شده و قاب عکس شکسته‌ی خانوادگی تنها بخشی از این پروژه‌ی چشمگیر بود که حواس معلم‌ها و دانش‌آموزان مختلف را به آن جلب می‌کرد.

ایرن لامبروپولوس، از دانش‌آموزان این مدرسه، به روزنامه گفته: «(کار ما) مردم را غافلگیر می‌کند و ما هم همین را می‌خواستیم. می‌خواستیم مردم بایستند و بگویند: «این دیگه چیه؟‌ چه خبره؟» و مردم هم همین کار را کرده‌اند.»

این گروه از دانش‌آموزان در ضمن با «خانه‌ی آجر زرد»، سازمان یاری‌رسانی به زنان و کودکان منطقه‌ی یورک که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، همکاری کرده است. این سازمان منطقه‌ی یورک که سال قبل به بیش از ۵۰۰۰ نفر خدمات‌رسانی کرد، عمل بچه‌ّها را ضروری و مفید خوانده است و ایجاد آگاهی بیشتر در مورد خشونت خانگی را تشویق کرده است.