Ruby Awardیک جایزه کانادایی ست و هرساله به زنانی اهدا می شود که از طریق فعالیت هایشان به ارتقا وضعیت زنان و دختران کمک می کنند. برنده ی امسال این جایزه هما ارجمند فعال ایرانی تبار ساکن تورنتو اعلام شده است.

 چرا هما ارجمند برنده جایزه روبی سال ٢٠١١ شد؟

 

هما ارجمند -نفر وسط- در هنگام دریافت جایزه روبی

 

برای پاسخ به این پرسش بهتر است که از زبان خود پیشنهاد کنندگان او برای این جایزه و انتخاب کنندگانش بشنویم.

ما هما ارجمند را برای این جایزه انتخاب می کنیم زیرا که تلاش و پیگری اش را برای رشد و بهتر شدن زندگی زنان و دختران نه تنها در تورنتو، انتاریو، بلکه در سراسر کانادا و در سطح بین المللی شاهد بوده ایم. برای توضیح بیشتر توجه شما را به نکات زیر جلب می کنیم.

 

یاری دهنده و رهنما دهنده

 برای ما بسیار دشوار است که به تمامی کارهائی که هما انجام داده اشاره کنیم. به هر حال تنها به بخشی از فعالیت های اجتماعی او به منظور معرفی اش برای جایزه روبی اشاره خواهیم کرد. به این منظور توجه تان را به بخشی از فعالیت های اجتماعی هما جلب می کنیم.

هما یک مددکار اجتماعی است، اما فعالیتهای او حتی در سطح شغلی بسیار فراتر از دامنه مسئولیت هایی است که سازمانش برای او تعیین کرده است. بخش اعظم زنان مورد خشونت واقع شده ای که به او مراجعه می کنند نه از طریق سازمان او، بلکه از طرف جامعه، دکتر، وکیل، قاضی، فعالان اجتماعی و آشنائی که مردم از او دارند، صورت می گیرد. کارهای او با هر زن مورد خشونت واقع شده بسیار فراتر از راهنمائی، معرفی به نهادها و حمایت کردن است. او هر زن مورد ستم واقع شده را عنصری می بیند که نه تنها باید شرایط ستم کشی خود را تغییر دهد، بلکه باید بتواند در سطح اجتماعی عواملی که مانع رشد و استقلال و برابری زنان می شود را هم به چالش بکشد.    

در سطح اجتماعی او از طریق ایجاد و رهبری کمپین هایی چون، یک سیستم آموزشی واحد، کمپین علیه ازدواج اجباری، کمپین علیه خواستگاری، کمپین علیه ازدواج کودکان، کمپین علیه چند همسری، کمپین علیه قتل های ناموسی، به دختران جوان و زنان امیدواری و جهت می دهد. به آنان این شهامت را می دهد که در مقابل آزار و خشونت ها در خانواده و جامعه بایستند و چاره ای علیه خشونت سیستماتیک علیه زنان بیندیشند.

هما چهره محبوبی است که رهبری اش در مبارزات زنان برای آزادی و برابری همراه با حضور فعالش در رسانه ها باعث شده که نه تنها به عنوان متخصص علیه خشونت در تمام کامیونیتی ها و سازمان ها و نهادهای همیاری به زنان در انتاریو و سراسر کانادا، شناخته شود بلکه او را به عنوان چهره ای پیگیر مدافع حقوق زنان در سطح بین المللی بشناسند.

 

شرکت فعالانه  و درگیری هما  در مسائل و معضلاتی که مستقیما بر زن تاثیر می گذارند

در کانادا برجسته ترین فعالیت او رهبری کمپین بین المللی علیه دادگاه های اسلامی بود. مبارزه پیگیر و رادیکال او علیه دادگاه های مذهبی در امور خانواده موجب شد که لایحه  ١٩٨١ که به تمام گروه های مذهبی، از جمله اسلامی ها امکان می داد تا دادگاه های خود را در حل مسایل خانواده داشته باشند، لغو گردد. مبارزه او در همین جا پایان نیافت، او با فعالیتش در کمپین علیه چند همسری موفق شد تا توجه عموم را نسبت به این معضل که گریبان بخشی از زنان و دختران جوان مهاجر را گرفته جلب کند و امروز حساسیت ویژه ای در این رابطه در جامعه به وجود آورده است. او هنوز یک کمپین را به زمین نگذاشته کمپین دیگری را برای بهبود بخشیدن وضعیت زنان آغاز می کند. فعالیت او در کمپین علیه قتل های ناموسی در دوره اخیر بر کسی پوشیده نیست. و یا فعالیت هایش برای یک سیستم آموزشی سکولار .

 

شکستن تابوها و قوانین ضد زن و جایگزینی آن با آلترناتیو

 تمام فعالیت های هما شکستن تابوها و قوانین ضد زن و انسانی بوده است. تمرکز هما در کمپین علیه دادگاه های اسلامی و پافشاری اش  در این که قوانین اسلامی و سایر قوانین مذهبی تلاش در دخالت در امور خانواده به طور قانونی دارند، سعی او در راندن یک کمپین بین المللی علیه قوانین ضد زن اسلامی و سایر قوانین مذهبی(در حالی که این فقط معضل انتاریو محسوب می شد) نشانه آگاهی او به این معضل جهانی بود. پافشاری او بر این که قانون خانواده باید چنان وضع شود که مانع دخالت مذهب و سایر قوانین عقب افتاده در آن شود، توجه جامعه کانادا و جهانیان را حول این قضیه جلب کرد. تا آن زمان هیچکس حتی دولتمردان انتاریو از به وجود آمدن دادگاه های اسلامی به طور قانونی با استفاده از قانون خانواده ١٩٩١ با اطلاع نبودند. هما با تلاش شبانه روزی اش توانست توجه جهانیان را به این مسئله معطوف کند. رهبری اش در این خصوص باعث تغییرات اساسی و قانونی در قوانین خانواده شد. این حرکت او به نفع زنان و کودکانی که در کامیونیتی های بسته تحت نفوذ رهبران دینی زندگی می کنند، تمام شد.

 

کارهای داوطلبانه هما

هما جدا از این که مسئول کمپین نه به دادگاه های اسلامی، کمپین علیه چند همسری، خواستگاری، ازدواج های اجباری، کمپین علیه قتل های ناموسی، تاکنون چندین کنفرانس، میزگرد و  پنل در خصوص حقوق زنان و کودکان سازمان داده است. مجری و تهیه کننده برنامه میزگرد تلویزیونی در کانال تلویزیون راجرز بود که مختص به حقوق زنان و کودکان بود. او در زمینه حقوق زن، کودک، گی و لزبین و خشونت علیه سالمندان سخنرانی و کلاس های آموزشی بسیاری برگزار کرده و مقالاتی نوشته است. او همچنین عضو کمیته اجرائی سازمان آزادی زن و عضو سازمان غیرانتفاعی کالچرال بریج است.

 

اعتقاد و تعهدش به برابری زن و مرد

اعتقاد غیرقابل وصف او به برابری زن و مرد، راهنمای او در تمام فعالیت های اجتماعی و  سیاسی اش است. با تکیه به چنین اعتقادی جایگاه ویژه ای را در محیط کارش، در فعالیت های اجتماعی اش و برخوردش با عموم یافته است. توجه او در حالی که متمرکز به حقوق زن و کودک است به این که کلیه جامعه از امکانات  برابر برخوردار باشند نیز توجه خاصی دارد. برای او برابری در مقابل قانون مستقل از رنگ پوست جنسیت و محل تولد امری مهم است. این فلسفه اعتقادی اوست که  او را رهبری این چنین ساخته است.

هما ارجمند از گذشته تاکنون فعال برجسته حقوق زن و کودک بوده است. برای او غیر قابل تصور بوده است که در مقابل نابرابری عکس العملی نشان ندهد. حتی اگر با اخراج، تهدید، زندان و یا حتی تهدید به مرگ روبرو می شد. هیچ چیز او را از پیشبرد فعالیت هایش منصرف نخواهد کرد.  ما با افتخار او را برای دریافت  جایزه روبی سال ٢٠١٢ پیشنهاد می کنیم.

    

بیوگرافی هما ارجمند

هما ارجمند در سال١٩۵٢ در ایران به دنیا آمد و فعالیت سیاسی و اجتماعی را در سن ١٧ سالگی شروع کرد. او در انگلیس فیزیک پزشکی خواند و مشغول تدریس در همین زمینه  در کالج و دانشگاه های بسیاری شد. از سال ١٩٧٠ تاکنون زندگی خود را وقف مبارزه برای حقوق زن کرده است. در زمستان ١٩٨٩ از ایران فرار کرد، زیرا که جانش توسط جمهوری اسلامی به خطر افتاده بود. در آن زمان دخترش یک ساله و پسرش ۶ ساله بود. هما ارجمند از سال١٩٩٠ در کانادا زندگی می کند. او  جلسات، کنفرانس ها، میزگردها، نشست ها و کنفرانس های مطبوعاتی بسیاری در خصوص مسائل زنان، کودکان، گی و لزبین  برگزار کرده است. در سطح بین المللی او با نشریات، روزنامه نگاران، رادیو و تلویزیون مصاحبه های متعدد بسیاری انجام داده است. هما فعالانه به عنوان سخنران در کنفرانس های متعدد علیه دادگاه های اسلامی در کانادا شرکت کرد. او به عنوان شخصی که باعث متوقف شدن دادگاه های اسلامی شد، شناخته شده است. هما تهیه کننده و مجری برنامه ای در تلویزیون راجرز بود که به مسائل  زنان، کودکان، گی و لزبین و خشونت علیه سالمندان می پرداخت. هما به عنوان مددکار اجتماعی با زنان و کودکانی که تحت خشونت قرار گرفته اند کار می کند.

هما ارجمند مسئول کمپین های بسیاری است از جمله:

کمپین بین المللی علیه دادگاه های اسلامی/ کمپین المللی بستن سفارتخانه های جمهوری اسلامی/ کمپین علیه قتل های ناموسی/ کمپین علیه چند همسری/ کمپین علیه ازدواج های اجباری، خوستگاری/ کمپین علیه ازدواج کودکان/ کمپین برای یک سیستم آموزشی سکولار  برای همه

 

جوایز اهدائی به هما 

۱۹ نوامبر  ٢٠٠۵  هما جایزه انساندوستی سال را در تورنتو دریافت کرد.

در سال ٢٠٠۵  به عنوان زن سال توسط مجله گزیت د فمس  انتخاب شد.

۱۷ جون  ٢٠٠۶  هما جایزه انساندوستی کانادا را دریافت کرد.

مارس  ٢٠١٠ مرکز پژوهشگران کانادا جایزه ای به نام او به عنوان ” جایزه هما ارجمند برای مبلغین سکولاریسم” انتخاب کردند که اولینش به طارق فتاح در همان سال اهدا شد.

در سال ٢٠١٢ هما ارجمند جایزه روبی را دریافت کرد.