شهروند ـ آرش عزیزی

 ۲۱ مارس:

مریدی در این روز یکی از دوستانش را که به مجلس آمده بود معرفی کرد: «ممنونم، آقای رئیس. افتخار والای من است که دوست خوبم، پروفسور عبدالرضا ابحری از دانشکده علوم کامپیوتری دانشگاه رایرسون، را معرفی کنم و بهشان خوشامد بگویم. به مجلس انتاریو خوش آمدید.» ۲۲ مارس:

در این روز لایحه ی «انرژی با قیمت مناسب و احیای تصمیم گیری محلی» برای اصلاح قانون برق و قانون حفاظت محیط زیستی استان توسط تیم هوداک، رهبر محافظه کاران، به صحن مجلس آورده شد. مریدی از جمله نمایندگانی بود که در مورد این لایحه صحبت کرد. او گفت: «افتخار دارم در بحث راجع به لایحه ۴۲ صحبت کنم که توسط رهبر اپوزیسیون وفادار اعلیحضرت ملکه معرفی شده است. لایحه ای برای اصلاح قانون برق ۱۹۹۸ و قانون حفاظت محیط زیستی در رابطه با انرژی های تجدیدپذیر.

من به حرف های رهبر اپوزیسیون گوش دادم و وقتی ایشان صحبت از قابل اتکا بودن سیستم انرژی می کند من کاملا با ایشان موافق هستم. سیستم انرژی در این استان باید قابل اتکا باشد. اما باید به نماینده محترم یادآوری کنم در آن روزهایی که ایشان در دولت بود و حزبشان در دولت بود، ظرفیت تولید برق ما به طرز چشمگیری پایین آمد. قطعی برق داشتیم؛ مامورین اداره برق (که آن موقع «انتاریو هایدرو» بود) رآکتور برق هسته ای مان را به خاطر سوءمدیریت سیستم برق بستند.

در سال ۲۰۰۹، حدود دو سال و نیم پیش، ما تصمیمی در زمینه ی سیاست گذاری گرفتیم که در تاریخ صنعت انرژی برقی این استان بی سابقه بود. تصمیم گرفتیم انرژی تجدیدپذیر را به گستره تولید انرژی برقی در این استان اضافه کنیم. ما این تصمیم را، آقای رئیس، در واقع تحت سه دسته و سه بنیان گرفتیم: یکی تعطیلی نیروگاه های زغال سنگ؛ دومی پاک سازی هوا و محیط زیست؛ و سومی به کار گرفتن و ایجاد صنعتی جدید در این استان ـ صنعت انرژی پاک و سبز در این استان.

آقای رئیس بگذارید فقط به تاثیر سوزاندن زغال سنگ در نیروگاه های برقی برای تولید الکتریسیته اشاره ای داشته باشم. این کار برای استان ما در هزینه های انسانی و در ضمن در هزینه های محیط زیستی سالی ۴/۴ میلیارد دلار خرج بر می دارد. هر سال ۷۰۰ نفر در این استان در نتیجه سوزاندن زغال زنگ کثیف برای تولید برق می میرند؛ ۱۰۰۰ نفر در این استان به خاطر سوزاندن زغال سنگ در نیروگاه هایمان به بیمارستان می روند؛ و بیش از ۳۳۰ هزار نفر به خاطر سوزاندن زغال سنگ در نیروگاه هایمان بیماری های خفیفی همچون سردرد، سرفه و انواع بیماری های تنفسی می گیرند.

و این است اقتصاد و تولید شغل. «قانون انرژی سبز» انتاریو تا به حال ۲۰ هزار شغل ایجاد کرده و در آینده نزدیک ۳۰ هزار شغل دیگر نیز ایجاد می کنیم.

چهار شرکت و نیروگاه عمده در چهار شهر انتاریو در زمینه «قانون انرژی سبز» ساخته ایم که در ضمن ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی جلب کرده است. این شهرها شاملند بر تیلسونبرگ، ۹۰۰ شغل؛ ویندزر، ۷۰۰ شغل؛ دان میلز، ۲۰۰ شغل؛ و لندن، ۲۰۰ شغل. این عددها را که جمع بزنید به ۲۰۰۰ شغل می رسیم که همین حالا در این چهار کارخانه تولیدی ایجاد شده است.

۳۰ شرکت دیگر در شهرهایی همچون ویندزر، تیلسونبرگ، لندن، گوئلف، ولند، نیومارکت، برلینگتون، پیتربورو، هاکزبری، کمبریج و سو سن مری موجود است. آن ها کارخانه های تولیدی دارند و شغل های تولیدی در زمینه انرژی سبز ایجاد کرده اند.

آقای رئیس، من که صحبت از ایجاد شغل در نتیجه انرژی سبز می کنم منظورم فقط شغل های تولیدی نیست. شغل های دیگری مربوط به این صنعت نیز هستند؛ مثلا سرهم کردن قطعات، ساخت و ساز، کامیون رانی، خدمات و نصب، مالی، مهندسی، برقکاری، بازرسی، نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری و … این ها شغل هایی هستند که در این صنعت ایجاد شده اند. صنعت جدید در زمینه اشتغال همین است. این آینده تولید انرژی برقی در کل جهان است.

آقای رئیس ۲۵ سال پیش که من در دانشگاهی در سطح تحصیلات تکمیلی، درس انرژی خورشیدی و فتوولتاییک می دادم، می توانستم روزی را که شاهد ایجاد صنعتی جدید در جهان باشیم ببینم. امروز این جا هستم تا ببینم استان ما در این صنعت پیشتاز است.

در سال ۲۰۱۰، ۵/۳ میلیون نفر در جهان به عنوان کارگر مشغول صنعت انرژی سبز بودند و این عدد روز به روز افزایش می یابد. در سال ۲۰۱۰، سرمایه گذاری در انرژی سبز ۲۰۰ میلیارد دلار بود. در ۹ سال آینده سرمایه گذاری به ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش می یابد و تا سال ۲۰۳۰ سرمایه گذاری در این صنعت به ۴۶۰ میلیارد دلار می رسد. این صنعت در حال رشد و افزایش و پیشرفت است. پس آقای رئیس تا جایی که مربوط به ایجاد این صنعت و آوردن انرژی خورشیدی، انرژی بادی، زیست توده و زیست سوخت به گستره انرژی مان می شود در مسیر درستی قرار داریم. داریم به خوبی پیشرفت می کنیم.

در زمینه صدور فن آوری مان و دانش مان به کشورهای خارجی، وزیر انرژی و وزیر ابتکارات و توسعه اقتصادی در حال ایجاد استراتژی هستند تا به صنعت مان در صادرات این تولیدات، دانش شان، آگاهی شان و فن آوری شان به کشورهای دیگر کمک کنند. جهان آماده فن آوری کانادا و انتاریو و تجهیزات انتاریو در این زمینه انرژی سبز است.

آقای رئیس، ما قانون انرژی سبز را که به این مجلس آوردیم و این لایحه که دو سال و نیم پیش تصویب شد، گفتیم که در طول دو سال این قانون را بازبینی می کنیم و همین کار را هم کردیم. در ماه اکتبر، وزیر دستور بازبینی قانون انرژی سبز را داد. برنامه «FIT» از بنیان بازرسی شد و گزارش آن امروز اعلام شد.

به همکارم، نماینده اوک ریجز-مارکهام، اجازه می دهم بحث من در مورد این لایحه را ادامه دهد. ایشان در مورد بازبینی برنامه «FIT» توضیحات بیشتری می دهد.

***

مریدی سپس به همراه نمایندگان خودش و ان دی پی به این لایحه رای منفی داد تا با نتیجه ۴۹ به ۳۶ شکست بخورد.

سپس نوبت رای گیری در مورد قرار دیگری بود که نورم میلر، نماینده محافظه کار، به مجلس آورده بود. طبق این قرار قانون «شمال دور» لیبرال ها لغو می شد. باز هم لیبرال ها و ان دی پی در کنار یکدیگر رای دادند تا قرار محافظه کاران با نتیجه ۵۰ به ۳۶ شکست بخورد.

 

۲۶ مارس:

مریدی باز هم در مجلس مهمان داشت و در معرفی شان گفت: «افتخار دارم به آقا و خانم امیرخسروانی که از ایران می آیند خوشامد بگویم.»