۵اپریل  تا ۱۲اپریل ۲۰۱۲

سفر کوفی عنان به ایران برای حل بحران سوریه

 رادیو زمانه: کوفی عنان دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه شامگاه امروز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه به‌همراه هیأتی شش نفره وارد تهران شد.

کوفی عنان در این سفر قرار است با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران؛ سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل سوریه به گفت‌وگو بپردازد.

جمهوری اسلامی نزدیک‌ترین پشتیبان حکومت بشار اسد در منطقه است و در طول یک سال اعتراضات مردمی در سوریه همواره از این حکومت دفاع کرده است و این اعتراضات را نتیجه فعالیت‌ها و توطئه‌های کشورهای غربی و اسرائیل می‌داند.

کوفی عنان پیش از سفر به ایران، وارد منطقه حاتای ترکیه محل نگاهداری پناهندگان سوری در مجاورت مرز این کشور با سوریه شد و از این منطقه دیدن کرد.

عنان از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا ۱۰ آوریل را به عنوان تاریخی برای آغاز اجرای بخشی از طرح صلح در سوریه تعیین کند.

طرح صلح کوفی عنان شامل “پایان دادن به درگیری‌ها از سوی دولت و مخالفان، آتش‌بس روزانه و فراهم کردن زمینه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها، به ‌رسمیت شناختن حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و برگزاری مذاکرات بین دولت و مخالفان و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت” است.

صبح امروز، ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانس خبری مشترکی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف در مسکو اظهار داشت که رژیم سوریه قرارداد پایان جنگ را پذیرفته ‌است.

او همچنین گفت: “هم‌اکنون نیروها و واحدهای نظامی، شهرهای مختلف سوریه را ترک می‌کنند.” اما شاهدان می‌گویند که هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس یا خروج نیروهای نظامی از شهرها و مناطق مسکونی به چشم نمی‌خورد.

طی یک هفته اخیر نیروهای نظامی ارتش سوریه با حمله به شهرهای مختلف جان صدها نفر را گرفت. اعتراضات در سوریه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده و تاکنون به گفته سازمان ملل بیش از ۹ هزار کشته بر جای گذاشته است.

 

ایران صادرات نفت به آلمان را متوقف کرد

 

رادیو زمانه: پس از اعلام توقف فروش نفت ایران به چهار کشور اروپایی، از امروز صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های آلمانی نیز متوقف شد.

شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی، وابسته به حکومت ایران، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ماه گزارش داد جمهوری اسلامی صادرات نفت خود به آلمان را متوقف کرد.

در دو روز گذشته اعلام شد که ایران فروش نفت خود را به کشورهای یونان و اسپانیا متوقف کرده است.

پیش از این نیز در پی تحریم نفت ایران، جمهوری اسلامی اعلام کرده بود صادرات نفت خود به کشورهای فرانسه و بریتانیا را متوقف کرده‌ است.

محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به خبرگزاری مهر گفته بود آلمان هیچ‌گاه بازار هدف صادرات نفت ایران نبوده است.

وی افزوده بود: “بر این اساس قراردادهای بلندمدتی برای صادرات نفت به پالایشگاه‌های آلمانی امضا نشده است.”

منابع آگاه همچنین از در دستور کار قرار گرفتن بررسی قطع صادرات نفت به ایتالیا نیز خبر می‌دهند.

 

تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه کاهش می یابد

 

رادیو فردا: اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که در پی کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش انرژی ایران، تولید نفت این کشور ممکن است طی سال جاری میلادی با حدود ۱۵ درصد افت روبه‌رو شود و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

در همین حال بازرگانان ژاپنی تصمیم گرفته‌اند از ماه آوریل واردات نفت خود از ایران را به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ای‌آی‌اِی) تخمین می‌زند که با خروج تعداد زیادی از شرکت های خارجی از بخش انرژی ایران که به خاطر فشارهای سیاسی انجام شده است، تولید نفت ایران تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی نیم میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

در این گزارش آمده‌است که تولید نفت ایران در پایان سال گذشته میلادی سه میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز بوده ‌است، اما اکنون «تحریم‌های پیشین علیه ایران باعث شده تا شماری از شرکت‌های خارجی که در بخش بالادستی صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند فعالیت‌های خود را متوقف کنند.»

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌نویسد: «کاهش تولید نفت ایران ظرف سه ‌ماهه آخر ۲۰۱۱ شتاب گرفت و این روند هم‌چنان ادامه دارد» و این موضوع «بازتاب‌دهنده فقدان سرمایه‌گذاری» در بخش انرژی ایران است.

گزارش «اداره اطلاعات انرژی» می‌نویسد که تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا و ایالات متحده که از ماه‌های ژوئیه و ژوئن اجرا می‌شود قرار است صادرات نفت ایران را کاهش دهد اما «هنوز برای ارزیابی اینکه آیا ایران می‌تواند بازارهای جایگزین پیدا کند زود است.»

آمارهای منتشر شده توسط «ای‌آی‌اِی» نشان می‌دهد که تولید نفت ایران هم اکنون نسبت به زمان مشابه سال گذشته به میزان زیادی افت داشته‌ است.

 

وزیر علوم:

فعالان فتنه سال ۸۸ حق ورود به دانشگاه ها را ندارند

 

ایرنا ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر استخدام اساتید متخصص و در عین حال متعهد در دانشگاه ها اعلام کرد: کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تیرماه همان سال همچنان به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند.

به گزارش ایرنا، ‘کامران دانشجو’ روز سه شنبه در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری و اولین مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی در قم افزود: در صورتی که این افراد جذب دانشگاه ها شوند، ما پاسخی برای مردم قهرمان و بسیجی ایران که حماسه ۹ دی را آفریدند، نداریم.

 

بازگشت قیمت آزاد دلار به تابلوی صرافی‌ها

 

خبرگزاری مهر: با خروج دلار تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی از تابلوی صرافی ها، قیمت دلار ۱۸۸۰ تومانی بر روی تابلوها نقش بست.

به گزارش خبرنگار مهر از میدان فردوسی (بازار ارزفروشان تهران)، قیمت هر دلار در تابلوی صرافی ها روز چهارشنبه ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۵ تومان است و قیمت خرید آن بین ۱۸۶۳ تا ۱۸۷۰ تومان در نوسان است با این حال قیمت دلار در بازار آزاد برای فروش ۱۸۷۰ تومان است که نشان دهنده پائین تر بودن قیمت فروش دلار در بازار آزاد نسبت به تابلوی صرافی ها است.

برپایه این گزارش قیمت فروش هر یورو نیز در تابلوی صرافی ها ۲۴۵۰ تا ۲۴۵۵ تومان و قیمت فروش ۲۴۷۵ تومان است، قیمت خرید پوند هم ۲۹۶۵ تا ۲۹۷۰ تومان و قیمت خرید ۳۰۲۰ تومان اعلام شده است.

با این حال قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد بین ۲۴۵۰ تا ۲۴۶۰ تومان متناسب با قیمت های جهانی در نوسان است. همچنین قیمت خرید دلار آزاد نیز توسط واسطه های بازار ۱۸۶۰ تومان است.

کاهش خرید و فروش در بازار ارز

یک فعال بازار ارزهای معتبر در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه خرید و فروش در بازار بسیار کم شده است، گفت: آن ازدحامی که در ماههایی از سال گذشته بر بازار حاکم شده بود دیگر وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تزریق دلار از سوی بانک مرکزی در بازار، حباب احتمالی فورا تخلیه می شود، گفت: با ورود دلار بانکی به بازار قیمت ها به صورت لحظه ای کاهش می یابند اما در صورت توقف عرضه ارز قیمت ها دچار نوسان رو به بالا خواهند شد.

همچنین بررسی بازار انواع سکه در تابلوی صرافی ها نیز نشان می دهد که بسیاری از صرافی ها از درج قیمت های مربوط به انواع سکه در تابلوهای خود خودداری کردند با این حال قیمت خرید سکه طرح جدید در برخی تابلوها ۷۴۰ هزار تومان اعلام شده است اما قیمت فروشی برای آن در تابلوها وجود ندارد.

 

 

راه اندازی اینترنت “پاک” از خرداد ماه

 

رادیو زمانه: دولت ایران می‌گوید فاز نخست شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) را تا خرداد ۱۳۹۱ اجرا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ گفت: “مهمترین اولویت ما در سال جدید افتتاح شبکه ملی اطلاعات است که فاز اول آن را تا خرداد ۹۱ افتتاح می‌کنیم.”

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود:”ایجاد مراکز داده داخلی، توسعه نرم افزارها مانند موتور جست‌وجوی بومی، سیستم عامل بومی و پست الکترونیک توسط بخش خصوصی در حال انجام است که امیدواریم فاز اول به زودی افتتاح شود و فاز دوم هم تا پایان سال ۹۱ به خوبی آغاز شود.”

مقام‌های دولتی ایران با اعلام اینکه اینترنت جهانی “ناپاک” است، می‌گویند قصد دارند “اینترنت پاک” را راه‌اندازی کنند. این نوع اینترنت در ایران به نام “اینترنت ملی” نیز شناخته می‌شود.

رضا تقی‌پور اسفند ۱۳۹۰ به خبرگزاری مهر گفت: “وجود آسیب‌های امنیتی در کنار آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی در شبکه اینترنت، امروزه بسیاری از کشورها را وادار کرده که شبکه‌ای موازی در کنار اینترنت راه‌اندازی کنند.”

به گفته وزیر ارتباطات ایران “امروز به شبکه اینترنت اعتمادی نیست.” چندی پیش نیز یک مقام وزارت اطلاعات ایران گفته بود: “اینترنت ابزار تهدید نیست، بلکه خود تهدید است.”

“اینترنت ملی” پیش از این در کشورهایی چون چین و کره شمالی به اجرا گذاشته شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز که انجمنی غیردولتی در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی است، اینترنت ملی ایران را “طرحی علیه آزادی بیان و اینترنت جهانی” می‌داند که در خدمت “تشدید سانسور و کنترل گسترده شهروند وب‌نگاران” است.

بر اساس تازه‌ترین آمارها، ایران از نظر سرعت اینترنت در بین ۱۷۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ قرار دارد.

همچنین قیمت اینترنت در ایران نسبت به سرعت، کیفیت و حجم دانلود “گران‌ترین قیمت اینترنت جهان” برآورد شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۸۴ درصد کاربران این کشور از طریق دایل‌آپ به اینترنت وصل می‌شوند.

به گزارش تارنمای مدیا نیوز (پایگاه اطلاع‌رسانی ارتباطات و رسانه‌ها)، تنها حدود ۱۳ درصد از کاربران در ایران از طریق اینترنت پرسرعت (ADSL) به اینترنت وصل می‌شوند. نحوه اتصال سه درصد دیگر به اینترنت مشخص نیست.

مرکز آمار می‌گوید از مجموع جمعیت ۷۵ میلیونی ایران ۱۱ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند.

تهران، مازندران و اصفهان به ترتیب بیشترین کاربران اینترنت و سیستان و بلوچستان کمترین کاربر اینترنت را در ایران دارند.

کاربران اینترنت در ایران همواره از کندی سرعت و قطع شدن‌های اینترنت در این کشور اعلام نارضایتی می‌کنند اما معمولاً در ایران هیچ نهادی مسئولیت اختلال در شبکه اینترنت را نمی‌پذیرد.

 

عذرخواهی رویترز از ایران

 

رادیو زمانه: به گفته مقام‌های دولتی ایران، خبرگزاری رویترز به دلیل انتشار یک گزارش درباره زنان رزمی‌کار ایرانی از تهران عذرخواهی کرده است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ گفت: “آن‌ها (خبرگزاری رویترز) عذرخواهی کرده‌اند و خواستار از سرگیری فعالیت خود شده‌اند ولی در حال حاضر ما منتظر حکم دادگاه هستیم.”

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران پاسخ به درخواست رویترز برای فعالیت دوباره در تهران را دارای “شروطی” دانسته است.

خبرگزاری رویترز چند هفته پیش گزارشی درباره آموزش سه هزار زن نینجا (رزمی کار) در کرج تهیه کرد. رویترز در این گزارش هدف از این آموزش‌ها را “آمادگی زنان برای کشتن متجاوزان خارجی” اعلام کرده بود.

در پی انتشار این گزارش و شکایت زنان رزمی‌کار از خبرگزاری رویترز، این خبرگزاری بخش‌هایی از این گزارش را اصلاح کرد.

با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ۱۴ فروردین فعالیت خبرگزاری رویترز را در تهران به دلیل تیتر “جعلی” این گزارش متوقف کرد.

محمدجواد آقاجری، مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته اس: “این تصمیم به دنبال تهیه فیلمی توسط بخش ویدئویی دفتر این خبرگزاری (رویترز) در اواخر سال گذشته در خصوص فعالیت‌های ورزشی تعدادی از بانوان ورزشکار ایرانی در رشته نینجتسو و معرفی آنان به عنوان تروریست، اتخاذ شده است.”

وی افزود: “خبرگزاری رویترز تیتر مجعول «هزاران زن نینجا به عنوان قاتلان ایرانی آموزش می‌بینند» را برای فیلم ویدئویی خود انتخاب و آن را در اختیار مشترکان تصویری قرار داده که متأسفانه بازتاب بسیار منفی در دیگر رسانه‌های خارجی داشته است.”

به گفته مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران “انتخاب چنین تیتری با موضوع آموزش‌های آدمکشی و تروریستی در ایران و گزینش بخش‌هایی از مصاحبه با ورزشکاران زن ایرانی در راستای القای این‌گونه آموزش‌های تروریستی، نشان از تمایل این خبرگزاری به انحراف افکار عمومی جهانی داشته است.”

آقاجری گفت: “این اداره کل پس از اطلاع از اقدام مغرضانه بخش تصویری رویترز و با توجه به شکایت بانوان ورزشکار در این رشته به مرجع قضایی، فعالیت دفتر این خبرگزاری را تا بررسی کامل موضوع متوقف کرده است.”

 

فریدون پوررضا، خواننده و موسیقیدان گیلک درگذشت

 

بی بی سی: فریدون پوررضا، خواننده و موسیقیدان گیلکی و صاحب نظر در زمینه موسیقی فولکلوریک استان گیلان، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه درگذشت.

آقای پوررضا که حدود یک سال از بیماری تنفسی رنج می برد، در ۸۰ سالگی در خانه اش درگذشت.

او در سوم مهر ۱۳۱۱ در لشت نشا متولد شد و آواز را از استادانی چون یونس دردشتی و غلامحسین بنان آموخت.

به گزارش ایسنا آقای پوررضا از اردیبهشت ۱۳۵۰ همکاری با تلویزیون ایران را آغاز کرد و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهای بومی و با همراهی شخصیت هایی چون سیمین دانشور، محیط طباطبایی، ‌منوچهر آتشی و ایرج افشار و چند استاد دیگر دانشگاه تهران به لندن سفر کرد.

پوررضا در سال ۱۳۷۹ موسیقی و متن تیتراژ سریال تلویزیونی “پس از باران” را اجرا کرد و یک سال پس از آن مقام اول موسیقی در فیلم و سریال‌های ایرانی را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر آخرین اجرای فریدون پوررضا در برنامه شب موسیقی گیلان در تابستان ۸۷ در تالار وحدت بود.

“می‌گیلان” و “گیله لو” از جمله آلبوم هایی است که بعد از انقلاب ایران از او منتشر شد.

چاپ مقالات تحقیقی در گیلان‌نامه و دیگر جراید، همکاری با جهانگیر اشرفی و علی عبدلی در گردآوری «موسیقی گیلان و مازندران»، عضویت در شورای فنی و آموزش‌های آزاد موسیقی وابسته به وزارت ارشاد و تالیف کتاب موسیقی فولکلوریک گیلان از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد پوررضا بود.

آخرین اثر او، کتاب “بررسی وضعیت موسیقی فولکلوریک گیلان”، در دست انتشار است.

 

عقیم کردن زنان ازبک بدون موافقت آنها

 

بی بی سی: دولت ازبکستان زنان را بدون موافقت و حتی آگاهی آنان عقیم می کند.

به گزارش خبرنگار بی بی سی در ازبکستان، شواهدی در دست است که نشان می دهد دولت آن کشور برنامه محرمانه ای را برای سترون کردن زنان به اجرا گذشته بی آنکه این زنان را از عقیم شدنشان آگاه کند.

براساس این گزارش، طبق این برنامه، تعدادی از زنان پس از زایمان دوم یا سوم، تحت عمل جراحی قرار گرفته و در اکثر موارد، لوله های رحم آنها به منظور جلوگیری از حاملگی مجدد بسته شده است هر چند شواهدی از عمل برداشتن رحم نیز به دست آمده است.

تعدادی از پزشکان ازبک گفته اند که وزارت بهداری این کشور به آنان دستور داده است تا هر ماهه طبق “سهمیه” تعیین شده، تعداد معینی زن را عقیم کنند.

یکی از زنانی که بدون آگاهی خود تحت این نوع عمل جراحی قرار گرفته، به خبرنگار بی بی سی گفته است که پس از تولد دومین دخترش، متوجه شد که باردار نمی شود.

این زن پس از مراجعه به پزشک برای کشف علت نازایی خود اطلاع یافت که سترون شده و امکان بارداری مجدد را از دست داده است.

سترون کردن محرمانه زنان ازبک در کشوری صورت می گیرد که طبق فرهنگ غالب، داشتن خانواده پرجمعیت و فرزند بیشتر یک ارزش اجتماعی محسوب می شود در حالیکه دولت می کوشد با رشد سریع جمعیت مقابله کند.

موضوع عقیم کردن اجباری زنان در ازبکستان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح شد اما پزشکان ازبک گفته اند که از سال ۲۰۰۹ به بعد، وزارت بهداری با تعیین سهمیه هایی برای بیمارستان های این کشور، برنامه سترون سازی اجباری را به عنوان یک سیاست مشخص دنبال کرده است.

به گفته پزشکان، سهمیه های تعیین شده برای بیمارستان ها متفاوت است و بین چهار مورد در ماه در شهرهای بزرگ، تا سی و دو مورد در ماه در مناطق روستایی نوسان دارد و معمولا پس از دومین یا سومین زایمان زنان به اجرا گذاشته می شود.

یک سازمان غیردولتی مستقر در تاشکند، پایتخت ازبکستان، گفته است که بررسی هایی که انجام داده نشان می دهد که در هفت ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی، حدود هشتاد هزار زن عقیم شدند هر چند امکان بررسی مستقل این آمار وجود ندارد.

بعضی از زنانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند به خبرنگار بی بی سی گفته اند که شوهرانشان به خاطر نازایی از آنان جدا شده اند و به این ترتیب، خانواده هایشان از هم پاشیده است.

در عین حال، وزارت بهداری ازبکستان وجود برنامه ای برای سترون کردن زنان بدون اطلاع و موافقت آنان را به شدت تکذیب کرده است، اما به نظر می رسد که انتشار گزارش های مربوط به وجود چنین برنامه ای به نگرانی در میان زنان ازبک دامن زده است.

یک زن باردار به خبرنگار بی بی سی در ازبکستان گفته است که از بیم عقیم شدن در نظر دارد برای وضع حمل به خارج از این کشور برود.

ازبکستان از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق در منطقه آسیای میانه است که با فروپاشی اتحاد شوروی، در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد.

رهبری این کشور را اسلام کریم اوف، رئیس جمهوری، در دست دارد که از سال ۱۹۹۰ در این سمت بوده است.

نهادهای مدافع حقوق بشر، حکومت ازبکستان را رژیمی خودکامه دانسته و به نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم این کشور متهم کرده اند.

 

صدمین سال غرق شدن تایتانیک

 

بی بی سی: به مناسبت یکصدمین سالگرد غرق شدن کشتی معروف تایتانیک، قرار است یک گاهشمار تصویری در ماه آوریل منتشر شود. مایکل مک کاگن، مولف این گاهشمار، به مدت چهل سال مسئول موزه حمل و نقل آلستر بوده است.

مایکل می گوید که این کتاب درباره کشتی تایتانیک است ولی در عین حال از انسان ها نیز سخن می گوید بویژه آنهایی که این کشتی را ساختند. این کتاب با نام “تایتانیک نماد یک دوران” از جمله شامل عکس های منحصر به فردی از آرشیو موزه آلستر است.

به گفته مایکل، “تایتانیک نمادی برای دوره ادواردی بریتانیا بود. این کشتی حکایت رابطه میان انسان، ماشین و طبیعت سرسخت است.”

کتاب “تایتانیک نماد یک دوران” علاوه بر بازگویی تصویری داستان معروفترین کشتی جهان، به سایر موضوعات آن دوره نیز می پردازد، مانند نهضت طرفداران حق رای زنان و اعتصاب کارگران.

مایکل می گوید: دوره ادواردی زمانی بود که جهان مدرن به صورتی که ما آن را می شناسیم، زاده شد. این دوره آغاز دنیای سرعت و شتاب بود:‌ سرعت در تغییرات، سرعت در ارتباطات و سرعت در حمل و نقل و نیز آغاز پرواز برای انسان.

قرار بوده کتاب “تایتانیک: نماد یک دوران” در روز ۱۲ اپریل به بازار عرضه شود.

بیش از ۷۰۰ نفر از کشتی تایتانیک جان به در بردند. این کشتی در ۱۴ آوریل ۱۹۱۲ در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد.

بازماندگان این واقعه سال های بعد تجربه خود را از اولین سفر نافرجام این کشتی باز گفته اند.

غرق شدن تایتانیک کمتر از سه ساعت طول کشید و این کشتی به قعر اقیانوس اطلس در عمق چهار کیلومتری رفت. در مجموع ۱۵۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

از دید خیلی ها، سرنوشت شوم تایتانیک بیانگر گذشت شکوه دوره ادواردی بود. این واقعه که در آستانه یک فاجعه دیگر، یعنی جنگ جهانی اولی رخ داد، توجه بسیاری را در سرتاسر جهان به خود جلب کرد. درباره این کشتی فیلم ها، کتاب ها، نمایش ها، ‌موزه ها و نمایشگاه های بسیاری تهیه یا برگزار شده است.

 

 

هشدار سونامی پس از زمین‌لرزه قوی در آچه اندونزی

 

زمین‌لرزه‌ای به قدرت هشت و هفت دهم ریشتر در آب‌های اطراف استان آچه در شمال اندونزی روی داده است.

در ابتدا، قدرت این زمین‌لرزه هشت و نه دهم ریشتر اعلام شده بود. مراکز زلزله شناسی، کانون این زمین لرزه را زیر بستر دریا اعلام کرده‌اند.

این زمین لرزه منجر به صدور هشدار وقوع سونامی در کشورهای منطقه اقیانوس هند شده است. مرکز هشدار سونامی منطقه اقیانوس آرام گفت هنوز مشخص نیست که این زمین لرزه باعث وقوع سونامی شده یا نه اما از مقامات مربوطه خواسته است تا تدابیر لازم را به اجرا بگذارند.

این منطقه بارها شاهد زمین لرزه‌های شدیدی بوده است. اندونزی یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است. سونامی سال ۲۰۰۴ در اقیانوس هند منجر به کشته شدن ۱۷۰ هزار نفر در آچه شد.

مرکز زلزله‌شناسی آمریکا گفته است زلزله آچه در ۴۹۵ کیلومتری باندا آچه، پایتخت این استان و در عمق ۳۳ کیلومتری بستر دریا روی داده است.

خبرنگار بی بی سی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گفته است که طبق گزارش‌ها، زمین به مدت پنج دقیقه لرزیده است. او گفته است تماس با مردم منطقه نزدیک به کانون زلزله، امکان‌پذیر نبوده است.

در تایلند نیز مقامات مسئول گفته‌اند که به ساکنان سواحل غربی در استان آندامان هشدار داده شده که منطقه را ترک کنند.

 

درگیری‌های شدید مرزی میان سودان و سودان جنوبی

 

بی بی سی: گزارش‌ها حاکی از درگیری‌های شدید مرزی میان نیروهای سودان و سودان جنوبی است.

رادیو دولتی سودان گفته است که این کشور در اعتراض به اقدام سودان جنوبی در حمله به یک میدان نفتی، به مذاکراتش با دولت سودان جنوبی خاتمه داده است.

دولت سودان از این اقدام سودان جنوبی به سازمان ملل و اتحادیه آفریقا شکایت کرده است.

اتحادیه آفریقا از سودان جنوبی خواسته است تا از میدان نفتی هجلیج عقب‌نشینی کند.

اتحادیه آفریقا همچنین از درگیری‌های تازه ابراز نگرانی کرده و در بیانیه‌ای، گسترش بحران میان دو طرف را به شدت نگران‌کننده خوانده است.

دولت سودان گفته است از طریق تمام راه‌های قانونی، “تجاوز” نیروهای سودان جنوبی را دفع خواهد کرد.

سودان می‌گوید نیروهای سودان جنوبی در عملیاتی، کنترل بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور به نام هجلیج را در دست گرفته‌اند.

سخنگوی ارتش سودان به بی بی سی گفته است که در پی عملیات نیروهای سودان جنوبی، نیروهای سودانی مجبور به عقب نشینی شدند.

سودان جنوبی تائید کرده که در پاسخ به حملات زمینی نیروهای سودان به سوی این میدان نفتی، پیشروی‌هایی داشته است.

خبرنگار بی بی سی در خارطوم می‌گوید این جدی‌ترین درگیری‌ میان دو کشور از زمان استقلال سودان جنوبی در ژوئیه سال گذشته است.

نگرانی‌های جامعه جهانی از درگیری‌ها در سودان افزایش یافته و این ترس وجود دارد که این حوادث می‌تواند به یک درگیری تمام عیار منجر شود.

از زمان تشکیل سودان جنوبی، روابط دو کشور بر سر مسائل متعدد دچار تنش بوده و این تنش طی ماه‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است.