شهروند آرش عزیزی: توماس والکولم، ستون‌نویس تورنتو استار، در مقاله‌ای در جمعه‌ی هفته‌ی گذشته مدعی شد که سفر وزیر امور خارجه‌ی دولت محافظه‌کار کانادا، جان برد، به برمه بیش از آن‌که برای دموکراسی بوده باشد جهت کمک به شرکت‌های کانادایی برای دستیابی به منابع این کشور آسیای جنوب شرقی است.

برد گفته بود در سفر خود می‌خواهد از دیکتاتوری نظامی حاکم بر برمه تقدیر کند که اجازه داده آنگ سان سو چی، رهبر تاریخی مخالفان، در انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کند و وارد پارلمان شود.

والکولم اما مدعی شد شرکت‌های بزرگ کشورهای غربی با توجه به تحریم‌های سنگینی که غرب علیه برمه اتخاذ کرده از فرصت‌های اقتصادی موجود محروم مانده‌اند و این راز واقعی گرم شدن رابطه‌ی کانادا با دیکتاتورهای حاکم بر این کشور است و نه احتمال انجام اصلاحات دموکراتیک به دست آن‌ها.

 

والکولم گفت کشورهای غربی می‌خواهند از دو امتیاز موجود در برمه استفاده کنند: نیروی کار ارزان و منابع طبیعی فراوان از جمله نفت، طلا، الوار، مس و تنگستن.

ستون‌نویس استار اشاره کرده که حتی در اوج تحریم‌ها یکی از معدود شرکت‌های غربی که همچنان در برمه فعالیت داشته شرکت کانادایی «آیوانهو ماینز» با مرکزیت ونکوور است. او یادآوری کرده که تلاش دولت برای بهبود روابط اقتصادی با چین نشان می‌دهد که اتاوا از برقراری روابط گسترده با دولت‌های دیکتاتوری پرهیز نمی‌کند.