۱۲اپریل تا ۱۹ اپریل ۲۰۱۲

استاد ایرانی دانشگاه لوزان سوئیس برنده مدال بلوندل فرانسه

همشهری ـ پروفسور فرهاد رشیدی حائری، رئیس گروه تحقیقاتی سازگاری الکترومغناطیسی دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس، به خاطر کارهایش درباره بررسی اثرات الکترومغناطیسی صاعقه و ارائه مدل‌ها و نرم افزارهایی برای ساخت شبکه انتقال قدرت که با کاهش اثرات مخرب روبه‌رو باشد، مدال بلوندل را فرانسه دریافت کرد.

فرهاد رشیدی

مدال بلوندل جایزه‌ای در برق و الکترونیک است که انجمن مهندسی برق و الکترونیک سالانه آن را به پژوهشگران و صنعتگران برتر در این زمینه اهدا می‌کند. پروفسور رشیدی در سال ۲۰۰۵ هم جایزه‌ای از انجمن دستاوردهای تکنیکی IEEE دریافت کرده‌بود.

فرهاد رشیدی که فرزند داود رشیدی هنرمند مشهور تئاتر و سینمای ایران است، در سال ۱۳۴۱ در ژنو به دنیا آمده است.

او دیپلم مهندسی و تحصیلات دکترایش را در پلی تکنیک لوزان گذرانده و از سال ۱۹۹۹ مسئول گروه تحقیقات الکترومغناطیسی دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس است.

بیانیه‌ دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال درباره‌ وضعیت سیاسی کشور

 گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران، در پایان نخستین ماه از سال نوی ایرانی، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تحلیل وضعیت سیاسی کشور، بر لزوم «تشکیل جبهه‌ای از گروه‌ها و شخصیت‌های دموکراسی‌خواه برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی» تاکید کرده است.

به گزارش بامدادخبر، این گروه سیاسی ـ دانشجویی در بیانیه‌ی خود، «شبکه سازی‌های سیاسی-اجتماعی»، «جلب حمایت‌های موثر جامعه‌ی جهانی برای توقف نقض حقوق ملت ایران از سوی حکومت»، «یادآوری خطرات جبران ناپذیر جنگ بر جریان دموکراسی‌خواهی در ایران به قدرت‌های بزرگ جهان» و «دفاع از حق شهروندی مدرن برای تمام ایرانیان از هر قوم، نژاد، مذهب، مسلک و جنسیت» را از کارکردهای چنین جبهه‌ای از دموکراسی‌خواهان دانسته است.

جبهه‌ای که به نوشته‌ی این بیانیه، ضمن داشتن «نگاهی رادیکال به مقوله‌ی تغییر»، «اعتراضات مسالمت‌آمیز» را به نتیجه‌ای ملموس و مورد خواست اکثریت اپوزیسیون یعنی «انتخابات آزاد» برساند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

سال ۱۳۹۱ را در حالی آغاز کرده‌ایم که کشورمان با شرایط نگران کننده‌ی کم سابقه‌ای رو به روست. بی‌توجهی به مطالبات دموکراتیک و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم، ناکارآمدی مدیریت اقتصادی کشور و فساد افسارگسیخته‌ی حکومتیان، گذران زندگی را برای مردم بسیار دشوار نموده است و سیاست‌های بین المللی تنش زای جمهوری اسلامی نیز، از سوی دیگر، انزوای روزافزون کشور را در جامعه جهانی به همراه داشته است.

در چنین شرایطی تشکیل و تقویت صدایی قدرتمند از نیروهای دموکرات ایرانی برای دفاع از حقوق ملت و صیانت از منافع ملی کشور بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌نماید…

در بخش دیگری درباره جنبش سبز آمده است:

… اما امروز بعد از گذشت بیش از دو سال، این جنبش توان خود را برای حضور در خیابان -به عنوان مهم‌ترین و موثر‌ترین راه پی‌گیری مطالبات در شرایط کنونی- از دست داده است. در واقع، حکومت توانسته است با استفاده از سرکوب گسترده، ایجاد رعب و وحشت در میان فعالان جنبش و نمایش مشت آهنین، معترضین را سرکوب و صدایشان را خاموش کند…

.. ناامیدی از ثمربخش بودن مجاری دموکراتیک برای فعالیت‌های سیاسی ـ مدنی در کنار فشارهای روزافزون اقتصادی، خواسته‌ها را رادیکال‌تر کرده و همچنین اعتماد میان دولت و ملت به عنوان اصلیترین سرمایه یک حکومت را نیز به شدت کاهش داده است؛ چنانچه مردم تمایلی برای همکاری با دولت برای عبور از بحران‌ها ندارند. از این رو بروز خیزش‌ها و جنبش‌های دیگری با خاستگاه‌های اجتماعی، سیاسی متفاوت نسبت به آنچه بعد از انتخابات رخ داد و نیز طرح مطالباتی متفاوت نسبت به آن بسیار محتمل می‌نماید.

چنین است که به نظر می‌رسد می‌توان خواست‌های رادیکال جنبش سبز را، در در این برهه، در قالب اتحاد نیروهای اپوزیسیون و نیز سازماندهی نیروهای سیاسی- اجتماعی و حضور دگربار آن‌ها در خیابان به پیش برد.

در ادامه این بیانیه آمده است:

… اینکه سیدمحمد خاتمی با شرکت در شبه انتخابات مجلس شورای اسلامی نهم، با مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی مرزبندی می‌کند و -در نگاهی کلان‌تر- مدلی دیگر از فعالیت اعتراضی به وضع موجود را عرضه می‌دارد، فارغ از اینکه چه اندازه با واقعیت هم‌خوان و قرین به موفقیت است، می‌تواند به دیگر نیروهای اپوزیسیون فضایی شفاف‌تر برای تحلیل‌هایی واقعی‌تر از درجه‌ی تغییر طلبی برخی از افراد شاخص و گروه‌ها ارائه بدهد…. ما هم‌چنان که از این شفاف‌سازی‌ها استقبال می‌کنیم، این را نیز پنهان نمی‌داریم که تجربه‌ی هشت ساله‌ی دولت اصلاحات در سیستم جمهوری اسلامی نشان داده است که نه تنها این مدل از فعالیت‌های اصلاحی -با توجه با ساختار حقوقی و حقیقی نظام- امتناع منطقی دارد، بلکه نمی‌تواند یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها و شاید مهم‌ترین خواسته‌ی نیروهای اپوزیسیون مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد با شرکت تمام نیروهای معترض و منتقد داخل و خارج از کشور را محقق کند. پس بر نیروهای اپوزیسیون است که با چنین‌شناختی، میزان اشتراکات و افتراقات خود با این گونه از سیاست‌ورزی‌ها را بسنجند و تصمیماتی بایسته بگیرند.

در ادامه بیانیه بر ضرورت”تشکیل جبهه‌ای از گروه‌ها و شخصیت‌های دموکراسی‌خواه برای صیانت از منافع ملت ایران در مقابل استبداد داخلی” تأکید شده است.

در بخشی دیگر بیانیه برای افزایش توان سیاسی، بسیج و سازماندهی بدنه‌ی نیروهای دموکراسی خواه در داخل کشور، نقشی مهم قائل شده اند،

و رساندن نقض حقوق ملت ایران به گوش جهانیان و برانگیختن حمایت‌های موثر جامعه جهانی برای توقف آن از وظایف اپوزیسیون خوانده شده است.

در ادامه ضمن مخالفت با جنگ و “خطرات جبران ناپذیر آن بر جریان دموکراسی خواهی در ایران و تشدید سرکوب شهروندان”، از “حق شهروندی مدرن برای تمام ایرانیان از هر قوم و‌‌ نژاد و مذهب و مسلک و جنسیتی” دفاع شده است.

در پایان این بیانیه آمده است: … به عقیده‌ی ما «حاکمیت صندوق‌های رای در یک انتخابات آزاد»، اساسی‌ترین و موثر‌ترین جایگرینی است که نیروهای مخالف و منتقد شرایط کنونی باید برای تحقق آن تلاش نمایند و این را می‌توان آلترناتیوی دانست که رضایت حداکثری تمام منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی را فراهم می‌آورد.

۵ میلیمتر بارندگی پایتخت ایران را فلج کرد

رادیو آلمان: شورای شهر و استاندار تهران، شهرداری تهران را مسئول خسارات سنگین بارندگی روز یکشنبه (۲۷ فروردین) می‌دانند. در حالی‌که شهرداری تهران بارش روز یکشنبه را در نیم قرن بی‌سابقه ذکر کرده، سازمان هواشناسی نظر دیگری دارد.

خط متروی شماره ۴ به رودخانه تبدیل شد

مرکز اطلاعات و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور با افزایش حجم باران‌های بهاری در تهران، پایتخت ۱۴ میلیونی ایران، اواسط فروردین ماه با صدور اطلاعیه‌ای در مورد احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌های تهران هشدار داده بود. پیش‌بینی این سازمان روز یکشنبه ۲۷ فرودین به وقوع پیوست.

بارش باران روز یکشنبه در تهران تبدیل به چالشی جدی برای شهروندانی در حال تردد در سطح شهر و همچنین مقامات مسئول پایتخت شد. طغیان رودخانه و نهرها به آب‌گرفتگی خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و شکست کانال‌های هدایت آب شهر منجر شد. سازمان آتش‌نشانی شهر در این روز ۲۲۰ مورد آب‌گرفتگی در سطح تهران ثبت کرده است.

شهرداری تهران ساعاتی پس از جاری شدن سیلاب در خیابان‌های شهر اعلام کرد که حجم باران دو روز نخست هفته در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و از شهروندان تهران خواست خانه‌های خود را ترک نکنند.

عزیزالله رجب زاده، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران نیز ضمن تأکید بر حجم بی‌سابقه باران در نیم قرن اخیر روز سه‌شنبه (۲۹ فروردین) به خبرآنلاین گفت: «سازمان مدیریت بحران از نخستین دقایق بارندگی‌ها جلسه اضطراری تشکیل داد و از طریق شبکه دوربین‌های نظارتی و امکانات مخابراتی اوضاع لحظه‌به لحظه مناطق و معابر شهر را رصد کرد.»‎

هراس از کانال‌های آب غیرقابل اطمینان تهران

برنامه سازمان مدیریت بحران تهران برای کنترل اوضاع در روز یکشنبه چندان ثمربخش نبود و آب وارد خط چهار مترو شد. به نقل از سایت خبرآنلاین سطح آب‌گرفتگی در این خط تا سطح ۵ متر بالا آمد و به سیستم‌های الکتریکی، مخابراتی، کنترلی و راهبری آسیب رساند.

تهران برای چنین مواردی برنامه ریزی ندارد

این خط در کنار رودخانه کن واقع شده است. شدت بحران در این منطقه تا حدی بود که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران شخصاً در انتهای خط چهار حاضر شد و عملیات بازسازی و مهار سیلاب را مدیریت کرد.

رئیس شورای شهر تهران دو روز پس از این حادثه در جلسه سه‌شنبه (۲۹ فروردین) این شورا، آب‌گرفتگی خطر چهار مترو را ناشی از شکستگی دیواره کانال رود کن در غرب تهران اعلام کرد. مهدی چمران گفت که‎ در هنگام آب‌گرفتگی تونل های مترو، سه واگن در مسیر وجود داشت که مسافران آن به سرعت تخلیه شدند و این حادثه تلفات جانی نداشت.

رئیس شورای شهر تهران ضمن اشاره به “قابل اعتماد نبودن” دیواره کانال‌های آب پایتخت از شهرداران مناطق مختلف شهرداری تهران خواست از تمامی این کانال‌ها بازدید کنند.

سازمان هواشناسی تهران: هشدار داده بودیم، غافلگیری معنا ندارد!

محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز روز دوشنبه ضمن تأکید بر این نکته که خسارات بارندگی روز یکشنبه “به بیش از صدها میلیارد تومان می‌رسد که از جیب مردم می‌رود” در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «مسئولان شهری باید جوابگو باشند چرا که این پول‌ها از جیب مردم هزینه می‌شود و متاسفانه با یک بی‌تدبیری این خسارت‌ها به بار آمده‌ است»

خاکی برای جذب آب باقی نمانده

به گزارش بی بی سی، معصومه ابتکار، دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد مشکل آبگرفتگی در تهران گفت: “در تهران خاکی برای جذب آب باقی نمانده است و طبیعی است که با یک بارش سنگین دچار چنین مشکلاتی شویم.”

باز باران ...

به گفته خانم ابتکار، اکثر کانال‌های آب در تهران بتنی است و سطح خیابان‌ها نیز آسفالت است و این وضع، امکان جذب آب را از پایتخت ایران گرفته است.

اما حسن بیادی، نائب رئیس شورای شهر نیز معتقد بود که مشکل اصلی در خارج از تهران بوده و مردم پایتخت به طور عادی تردد می کردند.

خانم ابتکار در پاسخ به سخنان آقای بیادی گفت: “خیابان نیایش به دریاچه بدل شده بود.”

یک شاهد عینی در غرب تهران به بی بی سی فارسی گفت: “با بسته بودن خط ۴ مترو، دیروز و امروز حجم مسافران اتوبوس‌ها در ساعات اولیه صبح به شدت افزایش پیدا کرد و اتوبوس های بی‌.آر.تی (تندور) در حال انفجار از جمعیت است.”

شاهد دیگری نیز گفت: “وقتی بارندگی شروع شد پس از چند دقیقه خیابان پر از آب بود، مجبور شدم کفش‌هایم را در بیاورم و پابرهنه راه بروم، فشار آب در برخی از مسیرها زیاد بود. حتی امروز هم که هوا آفتابی است هنوز خیابان‌ها پر از گل و لای و آب است.”

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در جلسه امروز گفت: “زمانی که برای یک ساختمان خاکبرداری می شود همه به فکر ساختمان کنار آن هستیم، اما چگونه می‌شود که در اجرای پروژه عمرانی مترو توجهی به همسایگی با کانال آب‌های سطحی نشده است؟”

در همین حال علی محمد قلی‌ها، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به خبرگزاری مهر گفته است: “پس از تخلیه کامل آب از ایستگاه‌ها خسارات وارده تعیین شده و زمان دقیق بازگشایی و خدمات رسانی مجدد خط ۴ مترو بین ایستگاه انقلاب تا میدان آزادی اعلام خواهد شد.”

 

 پانزده تن در ارتباط با موساد دستگیر شدند

 

رادیو فردا: وزارت اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران که چندی پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود شماری از افراد مرتبط با اسرائیل را دستگیر کرده، روز سه شنبه در بیانیه ای تکمیلی اضافه کرد، بیش از ۱۵ تن را دستگیر کرده است و بازداشت شدگان به ارتباط با موساد اعتراف کرده اند.

به گزارش ایرنا، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این بیانیه گفته است: این شناسنامه ایرانی و اتباع بیگانه داشته اند… یکی از ماموریت های افراد بازداشت شده، شناسایی و ترور یکی از متخصصان کشور بوده… شمار دیگری از بازداشت شدگان ماموریت داشتند در برخی تاسیسات زیربنایی کشور بمب گذاری کنند و از آن ها محموله های آماده انفجار هم کشف و ضبط شده است.

وزارت اطلاعات همچنین برخی از سفارتخانه های غربی را متهم به همکاری با این گروه کرده است.

 

خطر بی‌اثر شدن یارانه‌ها به دلیل تورم بالا

رادیو فردا: بانک مرکزی جمهوری اسلامی در گزارشی با اشاره به افزایش تورم در ایران در اثر اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت به خطر بی‌اثر شدن و بی‌فایدگی یارانه‌های نقدی، کاهش سطح رفاه مردم و افزایش شکاف طبقاتی در کشور هشدار داد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، اعلام کرد که بانک مرکزی در گزارش اخیر خود با تأکید بر تأثیر اندک قانون هدفمندسازی در زمستان سال ۸۹ بر وضعیت هزینه زندگی در کشور آورده است که یارانه‌ها در واقع تنها تورم را خنثی می‌کنند.

بانک مرکزی ضمن هشدار نسبت به خطر بی‌اثر شدن یارانه‌های نقدی، تأکید کرده است که قشر کم‌درآمد جامعه برای رفع احتیاجات خود به یارانه‌های نقدی متکی است.

بانک مرکزی به تازگی نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ را با ۹.۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۲۱.۵ درصد اعلام کرد، رقمی که آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به رشد قیمت‌ها آن را «غیرواقعی» دانسته و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این نرخ را «شک‌برانگیز» خوانده است.

در همین حال، به گفته بانک مرکزی، در زمستان سال ۹۰، دویست هزار تن به تعداد بیکاران افزوده شده و نرخ بیکاری در این فصل با ۲.۳ درصد افزایش به ۱۴.۱ درصد رسیده است.

در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص هزینه و درآمد خانوارهای شهری در سال ۱۳۸۹ نیز آمده است که در این سال متوسط هزینه یک خانوار شهری بیش از متوسط درآمد آن بوده و همچنین ۲۲.۵ درصد خانوارها در سال ۱۳۸۹ بدون فرد شاغل بوده‌اند.

 

صادرات نفت به یونان و اسپانیا تحریم نشده

بی بی سی: به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، گفته است که جمهوری اسلامی صادرات نفت خام را تنها به بریتانیا و فرانسه به دلایل سیاسی تحریم کرده و گزارش مربوط به تحریم فروش نفت به یونان و اسپانیا صحت ندارد.

تحریم صادرات نفت به یونان و اسپانیا، از اعضای اتحادیه اروپا که خریدار نفت ایران هستند، پیشتر به نقل از وزیر نفت ایران انتشار یافته بود اما قمصری گفته که این خبر “توسط شبکه تلویزیون پرس تی وی [متعلق به جمهوری اسلامی] انتشار یافته بود، نه وزیر.”

در حالیکه تحریم بانکی ایران دریافت پول نفت را دشوار کرده، قمصری گفته است که صادرات نفت یک ارتباط تجاری است و در صورتی که خریدار پول نفت را ندهد، فروش نفت به او قطع می شود.

اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را از ماه ژوئیه سال جاری تحریم کرده و گزارش شده که شرکت های بیمه اروپایی هم مجاز به بیمه محموله های نفتی ایرانی و نفتکش های حاوی این محموله ها نخواهند بود.

 

عربستان به بازدید احمدی‌نژاد از جزیره ابوموسی اعتراض کرد

رادیو زمانه: عربستان سعودی سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی را “تجاوز آشکار به حق حاکمیت امارات متحده عربی” خواند.

عرب‌نیوز گزارش داده ‌است، کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) به ریاست ملک عبدالله تشکیل جلسه داد که یکی از موضوعات این جلسه بازدید رئیس جمهور ایران از جزیره ابوموسی بود.

بر اساس این گزارش، عربستان این اتفاق را به‌ معنای “بی‌اعتبار کردن تلاش‌ها برای پیدا کردن راه حلی صلح‌آمیز و پایان دادن به اختلافات” دانسته ‌است.

سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی باعث تیره شدن روابط ایران با امارات متحده عربی در روزهای اخیر شده ‌است.

امارات این جزیره به همراه جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک را جزو قلمرو خود می‌داند و ادعا می‌کند که ایران این جزایر را “اشغال” کرده ‌است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به امارات هشدار داد که “به جای مجادلات فرصت ‌سوز، خردمندانه به جایگاه خویش توجه کند”

در برابر، ایران جزایر سه‌گانه را جزو تفکیک‌ناپذیر سرزمین خود می‌داند و ادعای مالکیت امارات متحده عربی را بر آن به ‌شدت رد می‌کند.

بر این اساس، امارات متحده عربی پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی، سفیر خود را از تهران فراخواند.

روز گذشته نیز وزیر امور خارجه امارات ایران را تهدید کرد که “عواقب خطرناکی در انتظارش است.”

شیخ عبدالله بن زیاد ال نهیان گفت:”ما نمی‌توانیم با ماجرای جزایر سه‌گانه برای همیشه مواجه باشیم. من از ایران می‌خواهم که به صدای عقلانیت و خرد گوش فرادهد و به این بن‌بست پایان دهد، چرا که جلوی عواقب آن را نه امارات و نه ایران در آینده نمی‌توانند بگیرند.”

او همچنین از دولتمردان ایران خواست که “به میز مذاکره بازگردند.”

این در حالی است که ایران سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را “موضوع داخلی” خود می‌داند.

این سفر با استقبال مجلس ایران نیز روبه‌رو شد، چنانچه نمایندگان مجلس ادعاهای وزیر امور خارجه امارات درباره جزیره ابوموسی را ناشی از “عدم آشنایی” آنها با موضوع و شبیه “شوخی” دانستند.