شادی امین

شادی امین

مراسم برگزاری ۲۶مین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی

گزارش اول: مراسم برگزاری ۲۶ مین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در ایران – سیدنی استرالیا

امسال همچون اکثر سال های گذشته کمیته همبستگی برنامه یادمان کشتار زندانیان سیاسی در ایران را در دهه ۶۰ و بویژه تابستان ۶۷ را برگزار کرد . برنامه امسال با تاخیر زمانی برگزار شد دلیل آنهم مسائل و مشکلات آن در زمینه سازماندهی و مسائل اداری جانبی آن بود .

سالن مراسم با رنگ های مختلف گل رز به نشانه تنوع افکار و ایده ها و سازمان ها و نیروهایی که افرادشان در این کشتارها جان باختند تزئین شده بود و سرتاسر سالن با پوستر هائی از عکس های جانباختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی بر روی دیوار های جلو قسمت سن با نمایشی از نورهای مختلف فضای غم انگیز در عین حال مهیجی را بوجود آورده بود

مراسم با خوش آمد گوئی به دو زبان فارسی و انگلیسی و نیز اعلام برنامه توسط مجری و با یک دقیقه دست زدن به یاد تمامی جانباختگان که در راه آرمان های والای انسانی جامعه از مرگ نهراسیدن شروع شد . بعد از پایان دست زدن یکی از رفقای کمیته همبستگی متن ادبی بسیار زیبائی را بصورت نثر مسجع به یاد کشتار بزرگ و در احترام به شهدا دکلمه کرد.در این بخش نمایندگان میهمان برنامه از سازمان های حزب چپ های سبز ، آلترناتیو سوسیالیستی و حزب کمونیست استرالیا پیام هائی را به این مناسبت فرستاده بودند ،بیان کردند.

بعد از پایان پیام ها ،شعری از شاملو توسط مجری خوانده شد گروه موسیقی ” جاران ” به سرپرستی آقای فرهاد فیض که قبلا در ایران جزو گروهای موسیقی زیرزمینی بودند به اجرای برنامه خود پرداختند و در این بخش سه ترانه با موضعیت زندانی و…. اجرا شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت .

متعاقب آن مجری برنامه سروده ای از حسین اقدامی را قرائت کرد و سپس به معرفی خانم شادی امین پژوهشگر فعال سیاسی و از مدافعین جنبش زنان پرداخت .

شادی امین در سخنرانی خود در زمینه کشتارهای دهه ۶۰ و قتل عام زندانیان در سال ۶۷ در زندان های جمهوری اسلامی ایران بر روی موضوع دادخواهی متمرکز شد و گفت که مسئله دادخواهی یک موضوع فراطبقاتی است و بر روی حقوق و آگاهی هر فرد اجتماعی برای دست یابی به حقوقش و دادخواهی از مسئولین و حاکمین به مثابه یک موضوع پایه ای تاکید کرد. وی در ادامه سخنانش گفت ” این سالگردها مراحل مختلفی داشته است تاریخچه برنامه مرحله اول افشاگری و بازگو کردن راز ، در این مرحله سازمان های سیاسی هنوز فعال بودند.

مرحله دوم جان بدر بردگان و راویان شروع به نوشتن و بازگوکردن خاطراتشان کردند، مرحله سوم مستند کردن و دادخواهی و جمع آوری اسناد و مدارک.

او در همین رابطه به فریب کاری دولت های مختلف رژیم اسلامی و سکوت در رابطه با کشتار دهه ۶۰ و قتل عام زندانیان سیاسی اشاره کرد و حضور یکی از عناصر کمیته مرگ در دولت روحانی را مثال زد و اضافه کرد که گسترش خشونت در ایران به عنوان یکی از دولت های بزرگ خاورمیانه می تواند تاثیر بسیار زیادی در کشورهای همجوار داشته باشد.

متاسفانه به علت فشرده بودن برنامه فرصت پرسش و پاسخ نبود و آن را به برنامه هفته بعد جمعه که ایشان سخنرانی داشت موکول شد. در اینجا قسمت اول برنامه با یاد آوری چند نکته که حدود یک ساعت و نیم طول کشیده بود پایان یافت و حاضران فرصت یافتند که به مدت نیم ساعت با تدارکاتی که برگزار کنندگان مراسم دیده بودند از خودشان پذیرائی کنند . میز کتاب کمیته همبستگی و نیز کتاب های شادی امین امسال در سالن فرصتی خوبی برای خرید کتاب برای حاضران بوجود آورده بود.

قسمت دوم با دو خاطره در رابطه با کودکان زندان آغاز شد و با خواندن قطعنامه پایانی مراسم توسط یکی از اعضای کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران – استرالیا پی گرفته شد. در این قطعنامه با توضیح علل قتل عام ها و محکوم کردن نظام سرمایه داری به مثابه عامل اصلی سرکوب، چندین درخواست از جمله توقف فوری شکنجه و اعدام و آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و…….آورده شده است.

در مراسم یادمان، کشتار زندانیان سیاسی خاوران جایگاه ویژه ای دارد و در اینجا بود که مجری مطلبی با عنوان” نامم خاوران است مرا می شناسید ؟” از مادران پارک لاله را اجرا کرد و سپس به معرفی و نمایش فیلم ” با من از دریا بگو ” ساخته رضا علامه زاده پرداخت.

نمایش فیلم “با من از دریا بگو” که مدت آن ۷۰ دقیقه بود پایان بخش برنامه های امسال به همراه قدردانی و سپاس از حضور شرکت کنندگان و پخش گل های موجود در سالن در بین حاضران بود .

ما از دوستانی که هر ساله به این مراسم گل می فرستند و همین طور از تمامی کسانی که کمک های گوناگون شان را از ما در برگزاری این مراسم دریغ نکردند، تشکر می کنیم. به امید روزی که دنیائی خالی از زندان و زندانی داشته باشیم.

کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران سیدنی

۱۲/۱۰/۲۰۱۴

سخنرانی شادی امین و پرسش و پاسخ با ایشان

گزارش دوم: در ادامه سخنرانی که در رابطه با کشتار زندانیان سیاسی درهفته قبل انجام شده بود، جمعه ۱۷ اکتبر دومین سخنرانی شادی امین در رابطه با “جنبش زنان و چالش های پیش روی آن “برگزار شد. ابتدا مجری به صورت کوتاهی به معرفی شادی امین پرداخت و برخی نکات فنی را یاد آوری کرد.

سپس شادی امین سخنرانی خود را با اشاره به اعتراضات سال ۸۸ و نحوه برخورد به مسئله زنان در آن مقطع زمانی آغاز کرد. او این برخورد ها را به سه دسته تقسیم کرد::

۱- برخورد به جنبش زنان به مثابه بخشی از جنبش همگانی و سکوت به خاطر درخواست های زنان و منتظر پیروزی جنبش همگانی ماندن

۲- جنبش زنان به مثابه بخشی از دیگر جنبش های اجتماعی مانند جنبش دانشجویان و غیره که در پیوند با هم جنبش همگانی را بوجود می آوردند که به علت درخواست های مشخص خود، شکل یک جنبش را دارد

۳ – جدائی جنبش زنان از کل دیگر تحرکات اجتماعی و طرح درخواست های زنان به صورت مجرد.

او در سخنرانی خود مفصلا به این مسئله برخورد کرد که جنبش زنان در ارتباط با دیگر جنبش های اجتماعی با درخواست های مشخص است که شکل می گیرد و نمی تواند پرچم این جنبش را به دست دیگر نیروها بسپارد و حتما باید رهبری جنبش زنان را زنان به دست بگیرند.

در این رابطه او به مدرسه فیمینستی و نکات مثبت و منفی فعالیت های آنان پرداخت. از دیگر موضوعات سخنرانی شادی امین برخورد فرهنگی و اخلاقی به مسئله همجنسگرائی و موانع پیش روی آن به مثابه یک درخواست انسانی در روابط انسان اجتماعی امروز بود.

او به توضیح نقش منفی تغییر جنسیت در جمهوری اسلامی پرداخت و آن را نه به مثابه آزادی انتخاب، بلکه به مثابه فشار اجتماعی بر روی همجنس گرایان و ترنسجندرها مورد انتقاد قرار داد.

سخنرانی امین مورد استقبال حاضران قرار گرفت. نکات مورد توجه حاضران موضوعاتی بود که شادی امین در تابوشکنی سنت های تحمیل شده در رابطه با نوع برخورد به جنبش زنان و نیز مسئله گرایشات جنسی مطرح می کرد .

بعد از نیم ساعت استراحت بخش دوم به پرسش و پاسخ با شادی امین اختصاص داشت و این فرصتی بود که سخنران نکات مبهم و پیچیده سخنرانی خود را بشکافد و به سئوالات حاضران پاسخ دهد این برنامه به مدت سه ساعت ادامه داشت و استقبال خوبی از آن شده بود.

کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران استرالیا

۱۸/۱۰/۲۰۱۴