شهروند آرش عزیزی: هنوز چند ساعت بیشتر از بمب خبری مک‌گینتی با استعفایش از نخست‌وزیری نرسیده بود که تیم هوداک، رهبر اپوزیسیون رسمی، وارد یکی از پر سر و صداترین جدال‌های اخیر شهرداری در تورنتو شد تا او هم به نوبه‌ی خود خبرساز شده باشد.

هوداک در میدان ناتان فیلیپس، مقابل ساختمان شهرداری، ظاهر شد و در کنار بعضی از راست‌گرایان شورای شهر اعلام کرد می‌خواهد به جای قطارهای ال.آر.تی که ساخت‌شان در حال حاضر تایید شده است، مترو بسازد.

او گفت تا حد امکان ۸/۴ میلیارد دلاری که دولت استانی برای گسترش حمل و نقل تورنتو کنار گذاشته (از جمله ۳۳۰ میلیون دلاری که اتاوا پرداخت می‌کند) معطوف ساختن قطار زیرزمینی می‌کند و در صورت امکان پولی که در حال حاضر برای ساخت قطارهای ال.آر.تی (مدل جدید و با آلودگی کمتر) اختصاص داده شده است معطوف این راه می‌کند.

هوداک وعده‌ی هفته‌ی گذشته‌ی خود را نیز تکرار کرد و تاکید کرد مترو می‌سازد، خطوط کنونی تی تی سی را گسترش می‌دهد و نهاد استانی «مترولینکس» را گسترش می‌دهد.

البته یک نکته‌ی ظریف اما مهم در این مورد وجود دارد.

هوداک گفت تمام این کارها را تنها پس از این انجام می‌دهد که کسری بودجه‌ی ۱۴/۴ میلیارد دلاری استان برطرف شود. حتی اگر انتخابات امسال یا اوایل سال آینده برگزار شود؛ کاری که می‌تواند چندین سال به طول بیانجامد. او در ضمن گفت اگر وقتی نخست‌وزیر شود، خیلی از پروژه‌های ال.آر.تی گذشته باشد شاید موفق به انجام این طرح خود نشود.

هوداک در ضمن با مخالفت معروفِ شهردار راست‌گرای تورنتو، راب فورد، با ترامواها هم‌صدا شد و گفت با ساختن تراموا مخالف است چرا که تجربه‌ی خیابان سنت کلر در این زمینه را مثبت نمی‌داند.

کارن استینتز، رئیس کنونی تی تی سی، که بر سر طرح‌های حمل و نقل بارها با فورد (که مثل خود او در جناح راست شورای شهر است) سر و کله زده است گفت دولت استانی می‌تواند بودجه‌ی خود را هر جور خواست خرج کند اما خطوط ال.آر.تی در چهار محور اگلینتون، فینچ، شپرد و اسکاربورو در حال حاضر تایید شده و در حال ساخت و ساز هستند.

طرح چگونگی خرج ۸/۴ میلیارد دلار بودجه‌ی استانی برای گسترش حمل و نقل شهر در چند قدمی امضا شدن به دست مدیر شهرداری است. استینتز گفت شورای شهر در ماه نوامبر خبر این توافقنامه را دریافت می‌کند.

به گفته‌ی دولت استانی، مترولینکس تا به حال ۵۲۵ میلیون دلار خرج پروژه‌های ال.آر.تی تورنتو کرده است و ۱/۱ میلیارد دلار را نیز در قراردادهای موجود امضا شده وعده داده است.

وزیر حمل و نقل استان، باب کیارلی، گفت حرف‌های هوداک در مورد ساخت مترو را جدی نمی‌گیرد. کیارلی، که قبل از ورود به سیاستِ استانی شهردار اتاوا بود، یادآوری کرد زمانی که هوداک وزیر کابینه بوده دولتش بودجه‌ی حمل و نقل عمومی را به صفر کاهش داده است و مترویی که قرار بوده در خیابان اگلینتون ساخته شود لغو کرده است و حتی زمینی که برای آن کنده شده بود، پر کرده است. کیارلی در بیانیه‌ی خود این کار را حرکتی «کوته‌نگرانه» خواند که برای مردم ۲۷۰ میلیون دلار خرج برداشته است.

جونا شاین، نماینده‌ی تورنتوی ان دی پی، گفت تعطیلی پارلمان باعث شده طرح گسترش حمل و نقل تورنتو که تا همین حالا ۲۰ سالی عقب افتاده بیشتر به تاخیر بیافتد. او با مخالفت با پیشنهاد هوداک گفت طرح‌های کنونی باید پیش‌برده شود. شاین گفت دولت استانی باید بیشتر با تی تی سی همکاری کند و نه این‌که دوباره دست به نزاع با طرح‌های مصوب آن بزند.