پیرو مطلبی که هفته ی پیش در شهروند مورخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ با عنوان "در مسابقه آزادی یک زندانی شرکت کنید" منتشر شد، به اطلاع کلیه نیکوکاران و هموطنان ایرانی می رسانم که تا ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۱۵ جولای مبلغ ۴۳۳۵ دلار در حسابی که به نام من در "تی دی بانک" در تاریخ ۷ جولای گشایش یافته بود، واریز شده است.



شهروند ۱۱۸۶


 

گزارش درباره برنامه ی «کمک به یک هموطن»


 

هوتن گلسرخی: پیرو مطلبی که هفته ی پیش در شهروند مورخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ با عنوان "در مسابقه آزادی یک زندانی شرکت کنید" منتشر شد، به اطلاع کلیه نیکوکاران و هموطنان ایرانی می رسانم که تا ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۱۵ جولای مبلغ ۴۳۳۵ دلار در حسابی که به نام من در "تی دی بانک" در تاریخ ۷ جولای گشایش یافته بود، واریز شده است.

لیست مبالغ واریز شده به شرح زیر است:

در تاریخ ۱۱ جولای

مبلغ واریز شده    نام واریز کننده

۱۰ دلار              نامشخص

۱۰۰ دلار            Reza S

۱۰۰ دلار            ایوب ابراهیمی

۳۶۸۰ دلار          فخری باغانی

در تاریخ ۱۴ جولای

۵۰ دلار               نامشخص

۲۰ دلار              نامشخص

۱۰۰ دلار            نامشخص

۲۵ دلار              مهدی هاشمی

در تاریخ ۱۵ جولای

۱۵۰ دلار             هوتن گلسرخی

۱۰۰ دلار             N.Sayrni

شایان ذکر است تماس های بسیاری گرفته شده و بسیاری برای کمک اعلام آمادگی کرده اند.

ضمنا فردی به نام علیرضا باغبان که مشکلی شبیه به همین را در سال ۱۹۹۹ داشته و در همان زمان نشریه شهروند به او برای آزادی کمک کرده بود، نیز تماس گرفت. ایشان به من اجازه داد نام وی را ذکر کنم و گفت در ماه آگوست ۱۹۹۹ در زندان مهاجرت با دو نفر ایرانی و یک چینی بودیم. پس از اینکه شهروند در جریان موضوع قرار گرفت، به زندان خبرنگار فرستاد و آقای مصلی نژاد و خانمی به نام افسانه به کمک من شتافتند. در صورتی که آن مرد چینی سال سوم زندان را بدون هیچ کمکی از سوی جامعه چینی می گذراند. به گفته ایشان یکی از ایرانی ها خودکشی می کند و شخص ایرانی دیگر نیز با آنکه توسط همین آشنایی ها از زندان آزاد شد ولی پس از مدت کوتاهی پناهندگیش قبول نشد و متاسفانه اخراج گردید. آقای باغبان مایل بود که بدینوسیله از کمک شهروند و سرکار خانم افسانه و آقای مصلی نژاد تشکر کند.

در مجموع ما پنج هزار دلار برای وثیقه نیاز داریم. چنانچه کمک های هموطنان بیش از این مبلغ شد، میتوان با بقیه آن کمک کرد تا این جوان بتواند (حداقل برای یک ماه) سر پا بایستد.

این جوان هفته ای یک بار به من تلفن می زند. این بار بلافاصله پس از سلام به او گفتم پول وثیقه ات دارد جور می شود. برای دقیقه ای نمیتوانست حرف بزند. او هیچ امید و راهی برای پرداخت پنج هزار دلار نداشت.

شما را مرتبا در جریان امر قرار خواهیم داد.

لطفا کمکهای خود را به  TD-Canada Trust 153-6294553  واریز بفرمایید.


 


 

مبارزه با فقر، تراژدی عصر حاضر

 

نشست انجمن خدمات رسانی به مردم آسیای جنوبی با حضور

 

وزیر مهاجرت انتاریو


 

شهروند ـ نوشین غبرائی: انجمن خدمات رسانی  به مردم آسیای جنوبی، طی اطلاع رسانی وسیعی در سطح تورنتوی بزرگ اعلام کرد: «به منظور مبارزه با فقر، تراژدی عصر حاضر، روز دوشنبه ۱۴ جولای از ساعت ۶ الی ۸:۳۰ بعد از ظهر در سالن شورای خدمات شهری اسکاربرو گردهمایی بزرگی با حضور مایکل چن وزیر مهاجرت استان انتاریو  صورت خواهد گرفت. از این رو از تمامی علاقمندان و اعضای کامیونیتی آسیای جنوبی درخواست می شود به منظور ارتقاء سطح زندگی اعضا در تاریخ یاد شده در جلسه مبارزه با فقر حضور بهم رسانند».


 

کامیونیتی آسیای جنوبی که یکی از پنج کامیونیتی  قوی تورنتو محسوب می شود، برای کنترل فقر در میان اعضا خود کمپینی تشکیل داده است. شروع کار این کمپین ۱۴ جولای اعلام شد و اعضای کمپین با جدیت مقوله فقر زدایی را ریشه یابی کرده و تحقیقات زیادی در این باب انجام داده اند.

نشست یاد شده روز موعود صورت گرفت و با استقبال بسیاری از مردم آسیای جنوبی، گروه ها و آژانس های وابسته روبرو شد. مرکز سلامت کامیونیتی پنجابی ها، شبکه خدمات اجتماعی، سازمان حمایت از خانواده های آسیای جنوبی، سازمان حقوق زنان آسیای جنوبی، کانون شهروندان ارشد تامیل و بسیاری از دیگر گروه ها و سازمان های مرتبط به منظور تقویت کمپین در این نشست شرکت کردند.


 

بنا به گزارش سایت انجمن خدمات رسانی به مردم آسیای جنوبی، ماه های مارچ، اپریل و می  آژانس های مشاوره وابسته به کامیونیتی آسیای جنوبی برای  دستیابی به یک سری اطلاعات زیر ساختاری، نشست های عمومی با حضور اعضا و به منظور بررسی وضعیت مالی آنان تشکیل دادند. نتیجه این تحقیقات انجمن را به چهار فاکتور کلیدی رساند که خود می تواند سرفصل مطالعات و کارهای تحقیقی وسیعی باشند. این سرفصل ها عبارتند از: مسکن، تحصیل، کار و بهداشت. در پاسخ به این اولویت ها انجمن،  سیاستهایی اتخاذ کرده و به این منظور همکاری تنگاتنگی با سازمانهای محلی مرتبط با مردم آسیایی جنوبی برقرار کرده است.


 

در نشست یاد شده یک فعال کامیونیتی در جایگاه سخنرانی اعلام کرد: «من از همه فقیرتر هستم، پس نوبت صحبت کردن من آخر از همه است». او اذعان داشت سیستم،  فقر را به مردم و بویژه به تازه واردان تحمیل می کند. تازه واردی که هیچ وضعیت قانونی ندارد ملزم است به حداقل حقوقی که کارفرما برایش در نظر می گیرد تن در دهد. لیکن تا کنون چشمی بینا و گوشی شنوا بروی این قشر گشوده نشده است.


 

وزیر مهاجرت انتاریو در سخنرانی خود خطاب به حضار اعلام کرد که هدف اصلی کارش را مبارزه با فقر قرار داده است. او این گردهمایی را یک سکوی پرش موثر در تورنتو دانست و بیان کرد تمامی اعضای کامیونیتی باید برای رسیدن به زندگی عاری از فقر دست در دست هم به سوی آینده ای روشن گام نهند. او حرکتهای موثر کامیونیتی آسیایی جنوبی را چشم اندازی امیدوار کننده برای رسیدن به فردایی بهتر خواند.

در این گردهمایی برخی افراد خواستار اصلاح قوانین به منظور ورود  سریع به بازار کار و برخورداری از خدمات اجتماعی چون بیمه، حق تحصیل و … شدند. از دیگر مواردی  که مدت زمان طولانی را به خود تخصیص داد، چاره اندیشی برای معضل بی خانمان ها  بود. افرادی که زندگی زیرزمینی دارند و در شرایط بدی روزگار می گذرانند.


 

وزیر مهاجرت در پاسخ به این مسائل اظهار داشت، خود به عنوان یک مهاجر با بحران های مهاجران آشناست. او نوید داد که طرح های زیادی در این باب در کابینه مورد بررسی قرار گرفته و سیاست های جدیدی اتخاذ خواهد شد.

از دیگر مباحثی که در این گردهمایی به آن پرداخته شد دلایل روبرویی با فقر در قشر مهاجر بود. شرکت کنندگان مواجهه با فقر را تحت تاثیر موانع متعدد اجتماعی می دانند نه کمبود سواد یا عدم داشتن حرفه. از سوی دیگر کارشناسان و منتقدان رابطه مستقیم فقر با کاهش ظرفیت روحی و آثار مخرب آن در افراد و سیستم خانوادگی مهاجران مورد بررسی قرار دادند.


 

در نطق پایانی نشست اعلام شد: «خانواده های زیادی در این کامیونیتی فقیرند و ما باید صدای آنان را به گوش دولتمردان برسانیم و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد». انجمن خدمات رسانی به مردم آسیای جنوبی با ایجاد چتر حمایتی و به منظور بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به اعضاء کامیونیتی  تلاشهای زیادی کرده و کماکان فعالیت خود را در تورنتوی بزرگ به صورتی موثر و مستمر ادامه می دهد.


 

برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه جمعی هنرمندان ایرانی


 

شهروند: روز پنجشنبه ۲۶ جون به همت محمد حسام زاده هنرمند نقاش یک نمایشگاه گروهی در بنیاد پریا برگزار شد. این نمایشگاه که در روز افتتاحیه با حضور دکتر مریدی نماینده ایرانی تبار پارلمان انتاریو کار خود را شروع کرد از استقبال خوبی برخوردار شد. طبق قراری که هنرمندان ایرانی گذاشته بودند درصدی از فروش کارهایشان را به بنیاد خیریه یونایتد وی به منظور حمایت از اهداف این بنیاد واگذار کردند.

تشکیل چنین نمایشگاهی با چنین هدفی در جامعه نوپای ما بی مانند بوده است و این کار نشان از پختگی و انسجام جامعه ماست که کم کم می رود تا گام های بلند خود را برای از پوسته خود بیرون آمدن بردارد.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون میترا قوامیان، کیهان مرتضوی، رضا بصیری، محمد رضا بیگناه، شفق آژنده و استاد علیجان پور به نمایش گذاشته شد.

بزرگترین دستاورد این نمایشگاه، جمع شدن گروهی از هنرمندان در کنار یکدیگر بود که تداوم این حرکت جمعی را نوید می دهد.


 

گرامیداشت ۱۸ تیر در تورنتو


 

شهروند: برپیشانی اطلاعیه گرامیداشت هیجده تیر نوشته شده بود:"در نهمین سالگرد جنبش دانشجویی  هیجده تیر گردهم می آییم و به خاطره ی ایستادگی و عدالت خواهی یارانمان سلام می کنیم،  و سلام می کنیم به یاد یار غایب اکبر محمدی و همه سرفرازانی که گرچه امروز با ما نیستند اما تا ابد از مایند و درمایند"

این برنامه به دعوت اتحاد دانشجویان و فعالان حقوق بشر در تبعید و با حمایت کانون دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو روز شنبه ۱۲ جولای درBahen Centre  (دانشگاه تورنتو) برگزار شد.

در ابتدا نیاز سلیمی هنرمند تئاتر و سینما و از کوشاگران حقوق بشر ضمن خوشامدگویی  به جمع گفت: در تاریخ معاصر ایران دانشگاه همیشه سنگر مقاومت و تریبون آزادیخواهی بوده و دانشجویان ایران چه از زمان ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که منجر به شهادت قندچی، شریعت رضوی و بزرگ نیا شد و چه در جنبش تیرماه ۱۳۷۸ و شهادت عزت ابراهیم نژاد و دستگیری محمدی ها و باطبی و لهراسبی و … و چه پس از آن در سالروز چنین روزهایی عابد توانچه، امین قضایی، بهروز کریم زاده، پیمان پیران و … دانشجویان صدای حق طلبانه ی ملت بودند. و ما باید در نظر داشته باشیم که دانشجو گروه خاص، ایدئولوژی خاص، سازمان خاص و یا طبقه خاصی نیست. دانشجو فرزند من و برادر شما و دختر دیگری است و ما امروز جمع شدیم که نه تنها ادای احترام به این حرکت ها کنیم، بلکه اعلام کنیم که فراموش نمی کنیم و در کنار آنها هستیم و می خواهیم این بخش مهم تاریخ ما به جای اینکه محو شود با یادآوری های مکرر ثبت شود.

سلیمی افزود: چون این روز را برای ادای احترام به اکبر محمدی انتخاب کرده ایم و در این نشست ها رسم است که به یاد یار غایب یک دقیقه سکوت اعلام شود چون زندگی اکبر محمدی ها سکوت نیست و فریاد است پس سکوت ما در اینجا همراهی با عمل و نیت او نیست. از همه شما درخواست میکنم برپا بایستید و با سرود یار دبستانی به هر شکل همراهی کنید.

از دیگر سخنرانان این برنامه دکتر عباس آزادیان بود که هم اکنون در حرکت اعتراض به افزایش شهریه ها که از سوی دانشجویان دانشگاه تورنتو به راه افتاده، در کنار دانشجویان فعالیت می کند. دکتر عباس آزادیان در آغاز با اشاره به سابقه  جنبش دانشجویی گفت: فعالیت دانشجویان از سال ۱۳۲۰ شروع شده و در مقاطع مهم تاریخی نقش مهمی در حرکت مردمی ایران داشته است. چند ماه از کودتای سال ۳۲ نگذشته بود که دانشجویان در دانشگاه تهران دست به اعتراض زدند و اعتراض آنها با گلوله نیروهای گارد شاه و سایر نیروهای سرکوبگر رژیم شاه سرکوب شد.

آزادیان در ادامه افزود: جمهوری اسلامی هم همانند رژیم شاه نمیتوانست حرکت گسترده دانشجویان را تحمل کند و تحت عنوان انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ به سرکوب جنبش دانشجویی پرداخت. در این مقطع جنبش دانشجویی آنچنان رشدی داشت که رژیم اسلامی برای مقابله با آن چاره ای جز تعطیلی دانشگاهها در مقابل خود ندید. بازگشایی دانشگاهها بعد از سرکوب تمامی گروههای سیاسی فعال در ایران صورت گرفت.

آزادیان با اشاره به فضای خفقان سال های پایانی دهه ۶۰ افزود: در سال ۱۳۶۷ این فضای خفقان با کشتار زندانیان به فجیع ترین و غیر انسانی ترین شیوه ها به اوج خود رسید. به نظر می آید که جنبش دانشجویی هم توان حرکت چندانی در این مقطع نداشت. دانشگاه در تصرف سازمانهای دانشجویی وابسته به رژیم بود. بعضی از مسئولان این سازمانهای دانشجویی در ارکان های دیگر نظام هم حضور فعال داشتند.

وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ به بعضی توهم هایی که در آن موقع در دانشگاهها وجود داشت و به وسیله بعضی از به اصطلاح اصلاح طلبان هم دامن زده میشد پایان داد. حرکتهای دانشجویی به این نتیجه رسیدند که میتوانند به راحتی بازیچه دست سیاستمداران بشوند. آنها درک کردند که وظیفه حرکت دانشجویی نه شرکت در دولت و کاندید شدن و کاندید معرفی کردن بلکه نقد قدرت است. وظیفه جنبش دانشجویی نشان دادن حساسیت اجتماعی است. وظیفه جنبش دانشجویی مطرح کردن عقیده های تازه و منتقد بودن است.

دکتر آزادیان وظایف جنبش دانشجویی را نقد قدرت و به آینده نگاه کردن دانست و گردهم آمدن و همکاری عده ای از فعالان دانشجویی با افکار مختلف را نکته ای امیدوار کننده  خواند و در پایان گفت: برای ساختن جامعه نو به انسان نو نیازمندیم. پس در کنار نگاه به بیرون و نقد بیرون باید بر نقد خود هم توجه کرد و خود را صیقل داد و الا خود ما عامل توقف حرکتی میشویم که به آن دل بسته ایم.


 

از دیگر ویژگی های برنامه حضور اینترنتی کورش صحتی و احمد باطبی بود. این دو از دانشجویان مبارزی بودند که در اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ شرکت داشته و اکنون در امریکا به سر می برند. هر دو طی پیام کوتاهی مراتب سپاس خود را از این حرکت دانشجویی که توسط دانشجویان و هواخواهان دانشجویان برگزار شد اعلام داشتند.

همچنین کیانوش سنجری که او نیز در خارج از ایران به سر میبرد طی پیامی اینترنتی با بیانی منسجم و کوتاه به تاریخچه جنبش ۱۸ تیر اشاره کرد و گفت:

هجده تیر بزرگترین چالش دانشجویان پس از انقلاب اسلامی بود که هویت و نگرش دانشجویان را تغییر داد.  

دانشجویان اصلی ترین اهرم پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد سال ۷۶ بودند. احزاب نزدیک به دولت در بین دانشجویان نفوذ داشتند و مشخصا سعید حجاریان، ایدئولوگ شاخص حزب مشارکت مهندسی فکری آن را ترسیم می کرد. آموزه های روشنفکران مذهبی همچون عبدالکریم سروش در بین دانشجویان رواج داشت. دفتر تحکیم وحدت به عنوان یکی از بزرگترین تشکیلات دانشجویان در جریان انتخابات دوره ششم مجلس عملا وارد صحنه شد و در قد و قواره یک حزب سیاسی لیست انتخاباتی ارائه کرد.

پس از هجده تیر ماه، عدم پشتیبانی اصلاح طلبان و شخص رییس جمهور خاتمی از دانشجویانی که در جریان یورش پلیس و نیروهای شبه نظامی ضرب و شتم شده و خوابگاه شان تخریب شده بود، از سوی دانشجویان به خیانت تعبیر شد و رفته رفته شکاف میان دانشجویان و اصلاح طلبان به بی اعتمادی آن ها از اصلاح طلبان انجامید و شعار عبور از خاتمی مطرح شد. خاتمی به دانشجویان گفته بود اصلاح ساختارهای غیردمکراتیک قانون اساسی خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی است.  دانشجویانی که تا پیش از آن برای اصلاح ساختارهای استبدادی حکومت به عناصر درون حکومت تکیه داشتند، راه هرگونه اصلاح ساختار سیاسی را مسدود شده یافتند و به تجهیز جامعه مدنی روی آوردند. دگردیسی در سیاست های دانشجویان پس از ۱۸ تیرماه باعث برچیدن هژمونی اصلاح طلبان از روی فعالیت های دانشجویان شد.

نحوه مواجهه با اصلاح طلبان، صف کشی های تازه ای درون جنبش دانشجویی به بار آورد. مدرن هایی که مبارزه پارلمانتاریستی را ناکام دانسته و مبارزه مدنی را تجویز می کردند، در برابر سنتی هایی که همچنان معتقد به توسعه سیاسی با روش های اصلاح طلبانه بودند، قرار گرفتند. مدرن ها برنامه ی تازه ای برای جنبش دانشجویی طرح ریزی کردند: فاصله گرفتن از کنش های معطوف به شرکت در انتخابات، حتا تحریم انتخابات و تاکید بر حقوق بشر و دمکراسی سکولار و دیده بانی جامعه مدنی.

سنجری در پایان به موانع بر سر راه جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات ساختاری و فضای سرکوب و زندان، امکاناتی برای گسترش و پرورش جنبش دانشجویی نبوده. دانشجویان در سال های گذشته از ضرورت بازنگری در ساختار تشکیلاتی و برنامه های شان سخن گفته اند و حتا پایه ریزی تشکیلات تازه ای را مورد توجه قرار داده اند تا طیف های گسترده تر و متنوع تری از دانشجویان جذب فعالیت های سیاسی شوند.

از سوی دیگر حکومت جنبش دانشجویی را تهدیدی در برابر خود محسوب کرده و فعالیت های دانشجویان را به بهانه ی پروژه براندازی نرم سرکوب می کند.


 

از دیگر سخنرانان برنامه فرشاد آزادیان دانشجوی دانشگاه تورنتو بود که به دلیل  اعتراض به بالا رفتن شهریه دانشگاه همراه با دانشجویان دیگری به کمیته انضباطی احضار شدند. فرشاد طی سخنان کوتاهی از سازمان Fightfees و فعالیت هایشان گفت.

در این برنامه ساسان قهرمان شاعر و نویسنده چند شعر خواند. پایان بخش برنامه پرسش و پاسخ بود که بهزاد پیله ور و مهدی حویزی به پرسش های حاضران پاسخ گفتند.

 

انتخاب دکتر کاوه راد به عنوان پزشک برجسته ی سال ۲۰۰۸


 

شهروند: در شهروند هفته ی پیش (۱۰ جولای ۲۰۰۸) از موفقیت یک پژوهشگر ایرانی در کانادا مطلع شدیم. این هفته متن نامه ی کالج پزشکان انتاریو در خصوص اختصاص Award of Excellence  به دکتر کوین(کاوه) راد به دستمان رسید.

در این نامه که به امضای ریاست کالج پزشکان انتاریو رسیده، آمده است:

از طرف اعضای هیئت مدیره کالج پزشکان انتاریو، خوشوقتم به شما تبریک بگویم که به عنوان "پزشک برجسته ی سال ۲۰۰۸" برگزیده شده اید.

به عنوان یکی از ۱۷ نفری که از سوی همکارانتان برای این جایزه ی ملی نامزد و برگزیده شده اید، شما در انتاریو و سراسر کانادا به عنوان نمونه ای موفق از مشارکت در بهبود بیماران، کامیونیتی و حرفه پزشکی که توسط پزشکان متعهد کانادا بنا شده، شناخته خواهید شد. تمامی ما در کالج پزشکان عمومی انتاریو به تعهد دیرپای شما به حرفه ی پزشک خانواده افتخار می کنیم.

در پایان این نامه ضمن تبریک صمیمانه دوباره آمده است که مراسم اهدای جایزه در روز جمعه ۲۸ نوامبر ۲۰۰۸ خواهد بود.

لازم به یادآوری ست که "دکتر راد در زمینه نوین پزشکی به نامPain Management Clinic  فعالیت می کند و راههای کنترل دردهای مزمن که تاکنون غیرقابل مداوا بوده مورد تحقیق و بررسی ایشان و همکارانشان قرار گرفته است و نتیجه تحقیقاتشان منتج به درمان بسیاری از بیمارانی که تاکنون در این رده  قرار می گرفتند شده است.

شهروند این موفقیت را به دکتر راد و ایرانیان سراسر دنیا تبریک می گوید.