شهروند- دولت کانادا روز سه شنبه تأیید کرد که دیپلمات سابق کانادایی به نام مایکل کووریگ  در داخل خاک چین دستگیر شده است. جاستین تروردو، نخست وزیر کانادا، در پی این خبر اعلام کرد که کانادا با مقامات چین در حال مذاکره است و از هیچگونه تلاشی برای آزادی این دیپلمات و حصول اطمینان از سلامت او دریغ نمی کند.

این دستگیری در پی دستگیری مدیر مالی کمپانی در فرودگاه شهر ونکوور اتفاق افتاده است. منگ وانژو  متهم است که در معامله با ایران تحریم های آمریکا را دور زده است. مقامات کانادایی می گویند هنوز دقیقا معلوم نیست که آیا این دستگیری به دستگیری خانم منگ وانژو ارتباط داشته است یا خیر. اما چین قبلا همبه چنین اقدامات تلافی جویانه ای دست زده است.

بعد ازدستگیری خانم وانژو دولت چین اعلام کرد که این اقدام عواقب سنگینی برای دولت کانادا در پی خواهد داشت. مایکل کووریگ سالها به عنوان دیپلمات کانادا در چین فعالیت کرده است. او هم اکنون به عنوان مشاور گروه بحران بین المللی فعال است.همین سازمان اولین بار خبر دستگیری او را در خاک چین اعلام کرد. این درگیری ها ممکن است معاملات تجاری بین چین وکانادا را با مخاطره مواجه کند.