شهروند ۱۲۲۷ ـ ۳۰ اپریل ۲۰۰۹
یکشنبه ۱۹ اپریل ۲۰۰۹، آرتاگالری میزبان مراسم رونمایی کتاب “شهر باریک” نوشته ی آیدا احدیانی با حضور نویسنده و توکا نیستانی طراح این کتاب بود.
ده ها نفر از ایرانیان تورنتو از این مراسم استقبال کردند و از نویسنده ی جوان این کتاب که تولد اولین کتابش را در تورنتو جشن می گرفت، حمایت کردند.
مهسا قاسمی، چلیست هنرمند، با ساز خود آغازگر مراسم بود.
ساسان قهرمان، هم به نمایندگی از سوی نشر افرا و هم به عنوان ویراستار کتاب، به حاضران خوشامد گفت.
او گفت، نشر افرا از سال ۹۵ شروع به کار کرد و چاپ این کتاب چهل و چندمین کار این نشر است ولی میشود گفت منحصربه فردترین کتابی ست که تاکنون نشر افرا منتشر کرده است.
او به داستان های آیدا اشاره کرد و گفت، کتاب آیدا سرشار از تصادف هایی ست که لحظه به لحظه می گذرند و کار آیدا ثبت این لحظه ها بوده است. او سپس به میهمان این جمع، توکا نیستانی که از ایران آمده بود اشاره کرد و گفت، توکا از معدود طراحان و کاریکاتوریست های ایران است که کارش ابعاد مختلف دارد. او کارهای برجسته ای دارد که امیدوار بودیم نمایشگاهی از کارهای او اینجا ترتیب داده شود که متاسفانه کارهای اوریجینال او در فرودگاه پاریس گم میشود (آه از نهاد جمع بلند می شود)

او سپس به حسن کریم زاده که طراحی صفحات این کتاب را برعهده داشته اشاره کرد و او را از گرافیست و کاریکاتوریست های با ذوق ایران خواند که کار این سه تن باعث شده که این کتاب، کتابی منحصربه فرد شود.

ساسان قهرمان سپس متنی را که درباره ی داستان های آیدا نوشته بود خواند و از جمله گفت، قصه های آیدا عکسی ست نامرئی از آدمها، آدمهایی که پشت پوستشان گم شده اند، آدم هایی بی نهایت تکراری … تکراری … تکراری.
او سپس توکا نیستانی را معرفی کرد. توکا نیستانی از آشنایی اش با آیدا احدیانی گفت و به طنز افزود: دو سال پیش روی چشم و همچشمی با نیک آهنگ کوثر شروع کردم به وبلاگ نویسی و همین باعث شد که کسانی را پیدا کنم که یکی از آنها آیدا احدیانی بود که کم کم دیدم مختصات ذهنی اش با من هماهنگی هایی دارد. به عبارت دیگر من و آیدا ساکنان همان شهر باریک هستیم.
او به دیدارش با آیدا اشاره کرد و گفت: آیدا سفری به تهران کرد و همدیگر را دیدیم و فهمیدم کتابی دارد که دنبال طراح می گردد. من به او پیشنهاد دادم که روی داستان هایش طراحی کنم. مطمئناً داستان های او قابلیت هایی داشت که طرح های بهتری داشته باشد.
توکا نیستانی همچنین به کار کریم زاده اشاره کرد و گفت، حسن کریم زاده طراح و گرافیست و کاریکاتوریست فوق العاده عالی ست و کار اوست که نتیجه ی کار من و آیدا را بهتر جلوه داده است.
در ادامه مراسم، محمود خوشچهره منتقد سینما متنی را که درباره ی داستان های آیدا نوشته بود، خواند. از جمله گفت، سبک او بدون عمق در سطح حرکت می کند و این نکته قوت آیداست. او سپس بخش هایی از داستان “فشار بده و حرف بزن” را خواند و تحلیل کرد و افزود، دلمشغولی آیدا خلق نماد و استعاره نیست. او گفت این فشرده ی متنی ست که بعدها به صورت مفصل تر چاپ خواهد شد.

در پایان آیدا احدیانی نویسنده ی کتاب، ضمن تشکر از حاضران و همچنین از توکا نیستانی، ساسان قهرمان و حسن کریم زاده، از فیروزه آغداشلو و نشریه شهروند برای حمایت هایشان سپاسگزاری کرد و داستان “فراتر از باور، یا: مردی پر از میلگرد” را از کتاب تازه انتشارش “شهر باریک” خواند.
پس از آن توکا نیستانی و آیدا احدیانی کتاب را برای علاقمندان امضا کردند.
برای آیدا احدیانی موفقیت های بیشتری آرزو می کنیم.