۱۷می تا ۱۰می ۲۰۱۲

پرویز شهریاری، ریاضی‎دان، مترجم و روزنامه‌نگار درگذشت

بی بی سی: پرویز شهریاری، فعال سابق سیاسی، ریاضی‌دان، مترجم و روزنامه نگار ایرانی صبح روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در تهران در گذشت.

او که هنگام مرگ ۸۶ سال داشت بر اثر سکته قلبی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

پرویز شهریاری در خانواده ای زرتشتی در سال ۱۳۰۵ در کرمان به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا سال آخر دبیرستان در همین شهر گذارند و برای گرفتن دیپلم و ادامه تحصیل راهی تهران شد و در پایتخت در رشته ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

او هنگام تحصیل در دانشگاه، در دبیرستان های و آموزشگاه های مختلف ریاضی تدریس می کرد و هم‌زمان به روزنامه نگاری نیز می پرداخت.

نوشتن برای روزنامه قیام ایران، سردبیری هفته‌نامه وهومن و انتشار ماهنامه اندیشه ما از جمله فعالیت های مطبوعاتی او تا پیش از فارغ التحصیل شدن بود.

پرویز شهریاری از همان بدو ورود به تهران با توجه به تمایلات مارکسیستی خود با چهره های چپگرا در اتباط بود و نهایتا در سال ۱۳۲۴ به عضویت حزب توده درآمد.

او در سال ۱۳۲۸ برای نخستین بار دستگیر شد. دستگیری های مجدد در سالهای بعد باعث شد که تحصیلات عالی او بیش از اندازه معمول زمان ببرد.

پرویز شهریاری علاوه بر تدریس در دانشگاه های مختلف، ده ها جلد کتاب در زمینه ریاضی نوشت و ترجمه کرد.

شهریاری نهایتا در سال ۱۳۳۲ همزمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانش‌سرای تهران فارغ التحصیل شد.

او در سال های پیش از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ بارها دستگیر شد و پس از انقلاب نیز در سال ۱۳۶۲ دستگیر شد و یک سال را در زندان به سر برد.

شهریاری علاوه بر تدریس در دانشگاه های مختلف، ده ها جلد کتاب در زمینه ریاضی نوشت و ترجمه کرد.

بسیاری از کتاب های درسی ریاضی که سال ها در سطوح مختلف آموزشی تدریس می شد، با همکاری پرویز شهریاری تالیف شده است.

او برای همه رده های سنی در زمینه آموزشی و ریاضی کتاب تالیف کرده است؛ از جمله “سرگرمی های ریاضی” که از محبوب ترین کتاب های علمی در میان نوجوانان محسوب می شد.

کمک به پایه گذاری چند موسسه انتشاراتی مانند خوارزمی و توکا، تاسیس دو دبیرستان، سردبیری و راه اندازی چند نشریه علمی و فرهنگی و تاسیس بنیاد پرویز شهریاری در سال ۱۳۸۴ از دیگر فعالیت های علمی و فرهنگی این ریاضی‌دان ایرانی بود.

صدور حکم زندان برای پدر یکی از قربانیان اعتراضات انتخاباتی ایران

بی بی سی: دادگاه انقلاب ایران مهدی رمضانی، پدر رامین رمضانی، یکی از کشته شدگان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد.

وبسایت کلمه، با انتشار این خبر نوشت: “این اولین بار است که پدر یکی از داغدیدگان حوادث پس از انتخابات به زندان محکوم می شود و این در حالی است که سرنوشت پرونده قتل فرزند وی همچنان در تعلیق و نامشخص است.”

رامین رمضانی در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ و در جریان راهپیمایی معترضان به نتایج اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران هدف شلیک گلوله قرار گرفت و در سن ۲۲ سالگی کشته شد.

او یکی از کسانی بود که در جریان تیراندازی به سوی راهپیمایان از سوی پایگاه بسیج واقع در تقاطع خیابان های آزادی و محمدعلی جناح تهران، جان خود را از دست داد. مقام های حکومت ایران، دلیل تیراندازی را مقابله با راهپیمایانی دانستند که قصد تصرف این پایگاه را داشته اند.

شورای تأمین استان تهران، به کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن ۲۹ نفر در جریان درگیری های این روز اذعان کرده است. هرچند رسانه‌های منتقد حکومت، تعداد کشته شده های روز ۲۵ خرداد را بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دولت می دانند.

پدر رامین رمضانی حدود یک سال و نیم پیش، در مصاحبه ای با سایت کلمه تاکید کرد: “من قاتل فرزندم را نه آن بسیجی، که کسی می دانم که فرمان قتل این بچه ها را صادر کرد.”

وی با اشاره به ملاقاتی که بعد از مرگ رامین مضانی با ظفرعلی براتلو، معاونت وقت اجتماعی ـ امنیتی استانداری تهران داشته، از قول وی نقل کرد که “وقتی شهر شلوغ شده ابتدا به دستور مقامات بالاتر به نیروهای مستقر در میدان گفته است ۴۰ دقیقه با گلوله پلاستیکی و مشقی مردم را پراکنده کنند، اما وقتی دیده اند که فایده ای ندارد دستور رگبار را صادر کرده اند”.

مهدی رمضانی در آذرماه ۱۳۸۹، مدت کوتاهی بعد از بیان اظهارات فوق و هنگامی که به همراه تعدادی از بستگان کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات بر سر مزار این کشته شدگان در بهشت زهرا حضور یافته بود، بازداشت شد.

آقای رمضانی پس از حدود یک ماه و نیم بازداشت، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و در ۲۳ فروردین مورد محاکمه قرار گرفت.

با صدور حکم دادگاه مبنی بر محکومیت سه سال زندان برای مهدی رمضانی، این حکم برای تایید نهایی باید در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی قرار بگیرد.

 

اعتصاب غذای مسعود پدرام، زندانی سیاسی

 

جرس: دکتر مسعود پدرام، نویسنده و فعال ملی ـ مذهبی از بند ۳۵۰ اوین به یکی از سلول‌های انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران منتقل شده است. وی پس از این انتقال در اعتراض به رفتار غیرقانونی سپاه دست به اعتصاب غذا زده است. وی همچنین پس از انتقال به سلول انفرادی دو الف توسط بازجوهای سپاه مورد بازجویی و انواع فشارهای روانی قرار گرفته است.

دکتر پدرام، عضو شورای فعالان ملی مذهبی ایران، در جریان بازداشت فله‌ای نیروهای ملی مذهبی در اسفندماه ۷۹، بیش از سه ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه عشرت آباد سپاه پاسداران بود. وی بعد از ۵ ماه حبس، به قید وثیقه آزاد شد. پرونده وی همچون پرونده دیگر فعالان ملی مذهبی از آن هنگام تاکنون، در دادگاه تجدیدنظر مفتوح بوده است.

 

حقوق جدید در حصر:

کروبی اجازه دارد پنجره را باز کند

رادیو فردا: گزارش ها حاکی است که مهدی کروبی توانسته به تازگی از حقوقی چون «اجازه باز کردن پنجره برای دسترسی به هوای آزاد، قدم زدن در پارکینگ ساختمان و نیز امکان قفل در آپارتمان» برخوردار شده است.

به نوشته سحام نیوز، مقارن با روز مادر در ایران، کروبی اجازه پیدا کرده با خانواده خود دیدار کند. ماموران امنیتی برای چند ساعت مهدی کروبی را به منزل مسکونی اش در جماران برده تا با همسر و فرزندان خود ملاقات کند.

خانواده کروبی گفته اند به وی اجازه داده شده هفته ای دوبار با همسر خود ملاقات کند. خانواده مهدی کروبی، حصر خانگی وی را «غیرقانونی» خوانده و خواستار پایان دادن به آن شده اند.

 

نامه ۱۲۶ روزنامه نگار به روسای قوای قضائیه و مقننه:

ما خواستار اجرای قانون و حرمت قلم ایم

کلمه ـ ۱۲۶ روزنامه نگار کشورمان در نامه ای خطاب به روسای قوه های مقننه و قضاییه با بیان اینکه درست در روزهایی که متهم بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک ارتقا مقام می گیرد و قوای تحت ریاست شما چشم بر اتهامات او می بندد، خاطرنشان کرده اند: روزنامه نگاران ایرانی یکی بعد از دیگری راهی زندان ها می شوند، به آنان ناسزا می گویند و حتی تعرض فیزیکی می کنند.

این روزنامه نگاران در بخشی از نامه خود به برادران لاریجانی آورده اند: در آخرین موارد مهسا امر آبادی و رضا انصاری راد برای گذراندن حبس راهی زندان شده اند، در مجلس شورای اسلامی سعید شمس، خبرنگار هفته نامه آسمان از سوی یک نماینده مجلس مورد حمله و فحاشی قرار گرفته و محمود شکرایه کاریکاتوریست اراکی تنها به علت طراحی تصویر یکی از نمایندگان مجلس به ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

روزنامه‌نگاران در نامه ی خود خواهان اجرای قانون و حرمت قلم شدند. آن‌ها نوشتند: “ما خواستار آزادی روزنامه‌نگاران دربندیم. ما خواستار توقف حرکت شلاق‌ایم، ما خواستار پایان نهادن بر همه بی‌قانونی‌ها، بی‌عدالتی‌ها و بی‌حرمتی‌ها به اهل قلم هستیم، ما خواستار اجرای قانونیم.”

سعید مرتضوی: قول شرف ندادم که استعفا می دهم

بی بی سی ـ سعید مرتضوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت که بر خلاف اظهارات احمد توکلی نماینده تهران

در مجلس، هرگز نگفته است “قول شرف” می دهد که از ریاست این سازمان استعفا بدهد.

مرتضوی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت (۱۴ مه) با انتشار بیانیه ای اظهار داشت “تنها قولی” که داده‌، “اعلام آمادگی برای استعفا” بوده و از احمد توکلی به خاطر نسبت دادن مطالب “دروغ” به خود شکایت قضایی کرده است.

در پی انتصاب آقای مرتضوی به سمت مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی در اواخر سال گذشته شمسی، در فروردین ماه سال جاری، گروهی از نمایندگان معترض به این انتصاب طرحی را برای استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امضا کردند.