شهروند آرش عزیزی: لوک روکو مگنوتا، ساکن مونترال که متهم به تکه تکه کردن و قتل شهروندی کانادایی است، دوشنبه شب گذشته در حالی به کانادا بازگردانده شد که کارشناسان حقوق بین‌المللی شیوه‌ی بازگشت او را غیر قابل باور می‌خوانند.

معمولا تحویل گرفتن مجرمین از کشورهای دیگر، که در صورت تقاضای تجدید نظر آن‌ها می‌تواند چند ماه و حتی سال طول بکشد، در پروازهای تجاری و با حضور یکی دو افسر پلیس انجام می‌شود.

مگنوتا، که شیوه‌ی شرکت احتمالی‌اش در این جنایت و اخبار منتشرشده حول زندگی‌اش بسیار پر آب و تاب بوده‌اند، با جت نظامی و در حالی به مونترال آمد که علاوه بر پلیس مونترال، مقامات پلیس آلمان و کانادا و همچنین آژانس خدمات مرزی کانادا او را همراهی می‌کردند. از هواپیما که پیاده شد دور و برش را ده‌ها نگهبان محافظ و ماشین‌های پلیس گرفته بودند.

مگنوتا را با جت نظامی به کانادا بازگرداندند

گری بوتینگ، وکیل شاغل در ونکوور، که کتاب جامعی در مورد تحویل مجرمین از کشورهای دیگر به کانادا نوشته است در گفتگو با تورنتو استار گفت تا به حال چنین چیزی نشنیده و آن ‌را “بسیار استثنایی” نامید. او گفت در بالاترین موارد نیز مجرم معمولا سوار هواپیمای مسافربری معمولی می‌شود و یک یا حداکثر دو مامور پلیس فدرال او را همراهی می‌کنند. بوتینگ گفت واضح است که “پارانویا” حول این ماجرا زیاد است.

گفته شده دلیل این شیوه ی تحویل مگنوتا، جلوگیری از تجمع احتمالی مخالفان او و همچنین طرفدارانش! و خبرسازی حول آن بوده است.

راب نیکولسون، وزیر دادگستری، و ویک توز، وزیر امنیت عمومی، گفتند دیگر در مورد این پرونده نظری نمی‌دهند چون الان دیگر قضیه به دادگاه مربوط است.

انتظار می‌رود دادگاه مگنوتا از خبرسازترین پرونده‌های تاریخ اخیر کانادا باشد.