شهروند- آرش عزیزی: طولانی‌ترین شب سال برای ما ایرانی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، اما کمتر توجهی به روز اول تابستان،‌ یعنی طولانی‌ترین روز سال، اول تیر داریم.

اول تیر امسال اما برای سیاستمداران انتاریو روزی تاریخی شد چون پس از شش روز دلهره و واهمه بالاخره بودجه‌ای که دولت اقلیت لیبرال به کوئینزپارک آورده بود تصویب شد تا در تابستان امسال خبری از انتخابات استانی نباشد.

 

نخست‌وزیر لیبرال، دالتون مک‌گینتی، ‌چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته گفت: «هر چه پایانش خوش است، خوش است.» و پایانی بر هفته‌ای مضطرب برای سیاست انتاریو گذاشت.

دالتون مک گینتی و دوایت دانکن وزیر دارایی

این شش روز اضطراب از آن‌جا شروع شد که نمایندگان ان دی پی شروع به دادن رای منفی به بعضی بخش‌های بودجه‌ی لیبرال‌ها در کمیته‌ها کردند. این در پی آن می‌آمد که ان دی پی در ۲۳ آوریل امسال اعلام کرده بود در ازای گرفتن چند امتیاز از دولت مک‌گینتی جلوی تصویب بودجه‌ی آن (و در نتیجه درگرفتن انتخابات جدید) را نخواهد گرفت. اما از آن‌جا که قول و قرارها همه شفاهی بود و نه کتبی و حقوقی، ان دی پی در پنجشنبه‌ی دو هفته‌ی گذشته به همراه محافظه‌کاران (که همیشه با تمام بودجه مخالف بودند) شروع به ایجاد سدهایی کرد که انتظارشان نمی‌رفت.

مک‌گینتی نیز بلافاصله تهدید کرد استان را عازم انتخابات می‌کند و این بود که آخرهفته‌ی «روز پدر» برای نخست‌وزیری که به «پدرانه» بودن معروف است بسیار مضطرب بود.

آندریا هروات، رهبر ان دی پی، اما گفت هیچ قولی را زیر پا نگذاشته و نخست‌وزیر را محکوم کرد که هر چه دلش می‌خواهد گوش می‌دهد و هر چه دلش نمی‌خواهد، نه. هروات با زبانی تند و تیز به گزارشگران گفت: «نخوت جواب نمی‌دهد. لقب دادن و اسم گذاشتن جواب نمی‌دهد… قلدری جواب نمی‌دهد.»

در پایان، لیبرال‌ها چندین پیشنهاد ان دی پی از جمله وضع مالیاتی جدید بر در آمدهای بیش از ۵۰۰ هزار دلار و افزایش بسیار اندکی در پرداخت به افرادی که کمک دولتی دریافت می‌کنند پذیرفتند تا ۱۷ نماینده‌ی نارنجی‌ با غیاب از رای، اجازه‌ی تصویب بودجه‌ی لیبرال‌ها را بدهند.

بودجه در نهایت با رای مثبت ۵۲ لیبرال و رای منفی ۳۵ محافظه کار تصویب شد.

رای در مورد نظام مالیاتی، یعنی منجمد کردن نرخ مالیات شرکت‌ها (و جلوگیری از کاهش آن) و برقرار کردن مالیات بر در آمد جدید، البته جداگانه برگزار شد و ان دی پی در آن با رای «آری» شرکت کرد.

مالیات جدید بر ثروتمندان که به همت ان دی پی تصویب شده در استان بسیار محبوب است. نظرسنجیِ «فوروم ریسرچ» در ماه آوریل نشان می‌دهد که ۷۸ مردم حامی آن هستند، ۱۷ درصد مخالف و ۵ درصد نامطمئن.

تیم هوداک، رهبر محافظه‌کاران، از تصمیم خود برای رای منفی به بودجه دفاع کرد و گفت این بودجه کاری برای حل مشکل جدی کسری بودجه‌ی دولت نمی‌کند.

مک‌گینتی در پاسخ گفت علاقه‌ای ندارد مدام با چپ سازش کند و اگر هوداک قدمی پیش گذاشته بود علاقمند به سازش با او نیز می‌بود.

پارلمان پس از این در روز ۱۰ سپتامبر دوباره افتتاح می‌شود. مهمترین مساله‌ی فصل بعدی که در آغاز آن مطرح می‌شود لایحه‌هایی خواهد بود که دوایت دانکن، وزیر دارایی، باید در مورد دستمزدها و قراردادهای کارگران بخش دولتی به مجلس بیاورد. لیبرال‌ها برنامه‌های خود در این مورد را در بودجه گنجانده بودند که با مخالفت ان دی پی کنار رفت.

طرح هوداک که قبلا با رای مخالف ان دی پی و لیبرال‌ها رد شده متوقف کردن هرگونه افزایش دستمزد کارگران بخش دولتی است. او مجددا از لیبرال‌ها خواست طرح حزبش را بپذیرند.

در چند ماه تابستان البته سیاست انتاریو آنقدرها هم بی‌سر و صدا نخواهد بود.

ناظران همه منتظرند ببینند مک‌گینتی کی انتخابات میان‌دوره‌ای در کیچنر- واترلو را اعلام می‌کند. نماینده‌ی محافظه‌کار این حوزه، الیزابت ویتمر، چند وقت پیش استعفا داد تا سمت بوروکراتیک مهمی در دستگاه‌های دولت انتاریو پیدا کند. مشخص بود که مک‌گینتی با اغوای سیاسی ویتمر و واداشتن او به استعفا قصد دارد با پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای این کرسی را تصاحب کند. لیبرال‌ها در صورت تصاحب این کرسی عملا به دولت اکثریتی می‌رسند و مجبور به سازش‌هایی مثل سازش اخیر با ان دی پی نخواهند بود.