اولین نامزد بزرگ رهبری حزب لیبرال

 شهروند آرش عزیزی: شاید هنوز تا ورود جاستین ترودو، پسر پیر ترودو و نماینده‌ی کنونی مونترال، به رقابت برای کسب رهبری حزب زمان زیادی مانده باشد، اما معشوقه‌ی سابق و مادرِ تنها دختر نخست‌وزیر افسانه‌ای کانادا هفته‌ی پیش نامزدی خود برای این سمت را اعلام کرد.

دبورا کوین، مقیم تورنتو، البته به نوبه‌ی خود از شاخص‌ترین وکلا و کارشناسان قانون اساسی کانادا به حساب می‌آید. او مدرک حقوق خود را از آزگود هالِ دانشگاه یورک گرفته و دکترایش را،‌ در رشته‌ی روابط بین‌المللی، از دانشگاه آکسفوردِ انگلستان.

دبورا کوین یار سابق ترودو به رقابت برای رهبری لیبرال ها پیوست

کوین نامزدی خود را، چنان‌که از کسی در حرفه‌ی او انتظار می‌رود، از همین آغاز به عنوان جدالی وسیع بر سر نقش دولت فدرال در چارچوب حقوقی-سیاسی کشور تعریف کرده است.

کوین می‌گوید حزب لیبرال باید به عنوان «حزب اصول و حزب رهبری جسور ملی» بازسازی شود و جای «فدرالیسم غیابی» دولت هارپر را بگیرد.

کوین در گفتگوی تلفنی با تورنتو استار گفت دولت فدرال همه چیز را مرکزی کرده، اما دولت ملی به نظر مردم معنای چندانی در زندگی‌شان ندارد. او گفت: «مردم ما را به صورت مجموعه‌ی بی‌ارتباطی از استان‌ها می‌بینند که فقط نام ملت را بر خود دارد و بس.»

این دیدگاه او البته یادآور مخالفت سرسختانه‌اش به عنوان وکیل و حقوقدان با دو معاهده‌ی ناکام قانون اساسی میچ لیک و شارلوت‌تاون است که دولت محافظه‌کار مالرونی در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ قصد به تصویب آن‌ها را داشت. کوین در این زمینه کتاب‌هایی نیز نوشته است.

باب ری، رهبر موقت حزب لیبرال، اخیرا اعلام کرد وارد جدال برای کسب رهبری دائم حزب نمی‌شود و در نتیجه گود به روی بسیاری باز است. از بین نمایندگان حزب در مجلس، مایک گارنو، دیوید مک‌گینتی و دومینیک له‌بلان، نامزدهای اصلی به حساب می‌آیند. مارتا هال فیندلی، نماینده‌ی سابق ویلودیل که در انتخابات قبلی شکست خورد، دیگر نامزد احتمالی است. فیندلی به علت نمایندگی حوزه‌ی ایرانی‌نشین ویلودیل ارتباط بسیاری با جامعه‌ی ایرانی داشته است.

اما همچنان تمام نگاه‌ها به روی جاستین ترودویی است که به علت نام پدرش در تمام نظرسنجی‌ها از همه محبوب‌تر است. ترودو تا مدت‌ها می‌گفت قصد ورود به گود را ندارد، اما اخیرا اعتراف کرده که شاید نظرش را عوض کند. البته این تصمیم پس از پایان تابستان، که ترودو آن‌را با آرامش و در کنار خانواده‌ی جوانش می‌گذراند، انجام خواهد شد.

کوین گفت با جاستین در مورد این تصمیم صحبت نکرده و تاکید کرده که از همان آغاز رابطه‌اش با پیر ترودو دو خانواده تماس چندانی نداشته‌اند. پیر ترودو در سال ۱۹۷۷، شش سالگی جاستین، از مادر او جدا شد در حالی که رابطه‌ی خود را با کوین سال‌ها بعد آغاز کرد. دختر کوین و پیر ترودو، که سارا نام دارد، در سال ۱۹۹۱، هفت سال پس از پایان نخست‌وزیری ترودو، به دنیا آمد و اکنون در آمریکا درس می‌خواند.

دبورا کوین ضمن تحسین آمال و دستاوردهای جاستین تاکید کرد اگر پسرِ ترودو نیز وارد رقابت شود از مقابله با او ابایی نخواهد داشت.

از جمله برنامه‌های سیاسی کوین که در وب‌سایت تبلیغاتی‌اش به چشم خورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: حذف «خرده معافیت‌های مالیاتی» محافظه‌کاران و تغییر یارانه‌های مالیاتی برای «عادلانه و مترقی» ساختن نظام مالیاتی؛ تاسیس کمیسیون مشورتی مستقل برای اصلاح و نظارت بر شیوه‌ی پرداخت‌های برابرسازی به استان‌ها؛ ایجاد «اداره‌ی تامین مالی زیرساختی کانادا» برای گرد هم آوردن بودجه‌های خصوصی و دولتی در توسعه‌ی زیرساخت‌ها کشورها (و اقداماتی مثل اعمال عوارضی بر جاده ها)؛ ایجاد نهاد جدید بین‌دولتی برای هماهنگی بین دولت‌های فدرال و استانی بر سر استانداردهای ملی در مواردی مثل خدمات درمانی؛‌ اصلاح نظام انتخاباتی کانادا، با احتمال به رفراندوم گذاشتن تغییر سیستم به سوی «نمایندگی نسبی» به جای سیستم بریتانیایی کنونی.

تمام این موارد نشان می‌دهد که او فعلا برنامه هایی را در نظر دارد که خیلی سیاست‌گذارانه هستند و چندان به درد کمپین‌های انتخاباتی نمی‌خورند.

کوین در زمان نخست‌وزیری جان ترنرِ لیبرال در دفتر او کار می‌کرد و دو سال نیز در مدرسه‌ی حقوق دانشگاه تورنتو درس حقوق قانون اساسی داده است. از دیگر نهادهایی که او در استخدام‌شان بوده می‌توان به «شورای شرکت‌ها بر سر مسائل ملی» و «کمیسیون حقوق بشر انتاریو» اشاره کرد.

کوین در ضمن تا سال ۲۰۰۶ عضو «دادگاه مهاجرت و پناهندگی کانادا» بود. او در انتخابات آن‌سال در حوزه‌ی تورنتو-دنفورت به عنوان نامزد لیبرال‌ها مقابل رهبر وقت ان دی پی، جک لیتون، شرکت کرد، اما با کسب حدود ۳۵ درصد آرا، دوم شد و شکست خورد. زمزمه‌هایی در مورد احتمال نامزد شدنش در این حوزه، و سپس حوزه‌ی دان ولی-غرب، در انتخابات‌ بعدی به گوش می‌خورد، اما از هر دو مورد در آخرین لحظه پا پس کشید.

او به غیر از ارتباط مشهورش با ترودو،‌ ارتباط های خانوادگی دیگری با افراد مشهور نیز دارد. آندرو کوین، ستون‌نویس نشنال پست و سردبیر سابق مک‌لینز، و سوزان کوین، بازیگر تلویزیونی، از اقوام نزدیک او هستند. جیمز کوین، که در دهه‌ی ۵۰ دومین فرماندار بانک کانادا بود (و بخاطر درگیری‌ خود با نخست‌وزیر محافظه‌کار وقت، دیفن‌بیکر، معروف شد) عموی او است. مایکل والپی، از روزنامه‌نگاران شهیر کانادا، همسر سابق دبورا است که یک پسر هم از این ازدواج دارند.