شهروند- دولت لیبرال جاستین ترودو از عمر خدر، سرباز خردسالی که حدود ۱۳ سال را در زندان گذراند، معذرت خواهی می کند و مبلغی معادل ۱۰ میلیون و پانصدهزار دلار به عنوان غرامت به وی پرداخت خواهد کرد. دادگاه عالی کانادا در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که عملکرد بازپرسی های ماموران ایالات متحده آمریکا در رابطه با عمر خدر اساسی ترین استانداردهای کانادایی مرتبط با رفتار با زندانیان جوان را نقض کرده است.

عمر خدر (چپ) تحت سرپرستی وکیلش زندگی می کند

عمر خدر در سال ۲۰۰۲ و در سن ۱۵ سالگی طی یک عملیات نظامی که به شدت وی را زخمی و مجروح کرد بازداشت شد و به زندان گوانتانامو منتقل شد. او در افغانستان در جریان درگیری ها با ارتش آمریکا، نارنجکی را پرتاب کرد که منجر به کشته شدن یک سرباز آمریکایی شد. خدر پس از دستگیری و انتقال به گوانتانامو به مدت ۱۰ سال بدترین نوع بازجویی ها را در آنجا تحمل کرد. وکیل او می گوید که عمر خدر انسان خوبی است و آنچه بر سرش آمده حق وی نبوده است.

او در سال ۲۰۱۵ تحت سرپرستی وکیلش از زندان آزاد شد. هم اکنون دولت جاستین ترودو تصمیم دارد که به صورت رسمی از وی معذرت خواهی کرده و به وی غرامت پرداخت کند.

از طرفی تعدادی از کانادایی ها تمایلی به پرداخت غرامت ندارند و می گویند نمی خواهند از پول مالیات دهندگان این غرامت پرداخت شود. آنها در حال تهیه ی طوماری در این خصوص هستند.