شهروند آرش عزیزی: شاید تقدیر قرار بود این‌گونه باشد.

تیم ملی بسکتبال زنان کانادا دو روز پیش از «روز کانادا» (اول ژوئیه) از کرواسی شکست خورد تا در یک قدمی حذف از بازی های المپیک لندن ۲۰۱۲ قرار بگیرد.

اما طعم پیروزی و صعود به المپیک وقتی بیشتر شد که همین تیم درست در روز یکشنبه، روز جشن تولد کانادا، ژاپن را ۷۱ به ۶۳ شکست داد تا پنجمین تیمی باشد که از مسابقاتِ مقدماتی ترکیه به المپیک صعود می‌کند.

به گزارش ونکوور سان، الیسون مک‌نیل، مربی تیم ملی، که در بیش از ۱۰ سال حضور خود در این سمت، کانادا را دو بار قهرمان مسابقات جهانی کرده این پیروزی را «غیرقابل‌باور» خواند.

در حالی که مک‌نیل اهل سالمون آرمِ بریتیش کلمبیا است، بسیاری از ستاره‌های تیم انتاریویی هستند. از جمله کورتنی پیلیپایتیسِ اتاوایی که ۲۱ بار تور را لرزاند و شش پاسِ گل داد تا ستاره‌ی اصلی میدان باشد.

کانادا پیش از این در روز شنبه با شکست آرژانتین به این مرحله راه یافته بود.

این اولین بار پس از ۱۲ سال (المپیک سیدنی ۲۰۰۰) است که بسکتبال زنان کانادا المپیکی می‌شود. ترزا گابریلِ ۳۲ ساله، اهل میشنِ بی سی، تنها بازیکن تیم کنونی است که در سیدنی نیز حاضر بود. او، که در زمان المپیک سیدنی دانشجویی ۲۰ ساله در دانشگاه سیمون فریزر بود، در بازی روز یکشنبه ۱۱ بار تور را لرزاند و پنج پاس گل داد.

کانادا در مرحله‌ی مقدماتی المپیک در گروهی بسیار دشوار در کنار استرالیا، برزیل، روسیه، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته. از این گروه چهار تیم به مرحله‌ی حذفی یک چهارم‌ نهایی راه پیدا می‌کنند.

مسابقات المپیک از ۲۷ ژوئیه تا ۱۲ اوت در لندنِ انگلستان برگزار می‌شوند.