به گزارش تورنتو استار اول آگوست، یک کارگر کارناوال در راه بازگشت به منزل  خود در وینیپگ به طرز فجیعی قطعه قطعه شد. دوستان تیم مک لین ۲۲ ساله، اظهار کردند که دوستشان توسط فردی با ضربات متعدد چاقو از پا درآمد. سپس ضارب سر او را قطع کرده و جسد بی جان او را در مقابل چشم مسافران وحشت زده تکه تکه کرده است.




شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸


 

قتل فجیع یک جوان در اتوبوس


 

به گزارش تورنتو استار اول آگوست، یک کارگر کارناوال در راه بازگشت به منزل  خود در وینیپگ به طرز فجیعی قطعه قطعه شد. دوستان تیم مک لین ۲۲ ساله، اظهار کردند که دوستشان توسط فردی با ضربات متعدد چاقو از پا درآمد. سپس ضارب سر او را قطع کرده و جسد بی جان او را در مقابل چشم مسافران وحشت زده تکه تکه کرده است.


 

ویلیام کارن ۲۳ ساله، دوست صمیمی مک لین در مصاحبه با کندین پرس گفت:« وقتی  به مک لین حمله شد او بیدار بود. ۱۰ دقیقه پیشتر ما داشتیم در مورد دوست دخترش صحبت می کردیم. او به من گفت که دوست دخترش از ادمنتون نزد او می آید. بعد از آن او مشغول گوش کردن موسیقی شد که آن اتفاق افتاد».


 

به گزارش پلیس منیتوبا، مسافران اتوبوس گری هاند در راه خود به سمت مقصد بودند که این قتل فجیع صورت گرفت. ناگهان یکی از مسافران با فریادهای گوش خراش به مسافری که بغل دست او نشسته بود حمله کرد و حدود ۴۰ تا ۵۰ ضربه چاقو به قربانی زد. همه جا را خون گرفته بود. در این هنگام اتوبوس متوقف شده و مسافران وحشت زده اتوبوس را ترک کردند. ضارب بدون توجه به مسافران حملات وحشیانه خود را ادامه می دهد. پس از آن راننده اتوبوس به کمک یکی از مسافران درهای اتوبوس را می بندند و منتظر رسیدن نیروهای پلیس می شوند. قاتل سر جسد را جدا کرده به جلوی اتوبوس می آورد و سپس برای مثله کردن بدن بی سر بازمی گردد. پس از آن با خونسردی و بدون توجه به مسافران شیشه اتوبوس را می شکند و خارج می شود.


 

پدر مقتول به گزارشگر سی بی سی می گوید:« پسرش برای او پیامی ارسال کرده بوده که می گفت شب به خانه می رسد». آن شب قرار بود آنها اوقات خوشی را با هم بگذرانند و ناگاه او ناباورانه خبر این جنایت وحشتناک را می شنود. تمامی دوستان مک لین او را فردی آرام و خونسرد میشناختند  دوستی خوب و ساده که هرگز با کسی دشمنی نمی کرد.


 

دادگاه رسیدگی به پرونده قتل مک لین  روز اول آگوست تشکیل شد. بسیاری از مسافران اتوبوس به عنوان شاهد در دادگاه حضور یافتند. وینس ویگوانگ لی، ۴۰ ساله از ادمونتون متهم به قتل در مقابل دادگاه حتی یک کلمه نیز سخن نگفت. لیکن رئیس دادگاه تصمیم گرفت از او یک تست روانشناسی گرفته شود و او شانس داشتن وکیل را نیز از دست ندهد. پلیس می گوید:«تحقیقات کامل نشان داده لی هیچگونه سابقه جنائی ندارد».


 

جلسه دوم دادگاه روز سه شنبه پنجم آگوست برگزار شد. او در دادگاه دوم نیز به زمین خیره شده بود و کلمه ای بر زبان نیاورد. ولی هنگامی که قاضی از او پرسید:« آیا تمایل دارد وکیل تسخیری داشته باشد»؟ او سرش را به علامت منفی تکان داد و تنها گفت:«لطفا مرا بکشید». این جمله توسط تمام حضار شنیده شد لیکن قاضی بر این اعتقاد است که شاید متهم از لحاظ روحی دچار اختلالاتی باشد. دادگاه بعدی لی روز هشتم سپتامبر برگزار خواهد شد.

لی یک مهاجر از کشور چین است. او به عنوان پخش کننده روزنامه در ادمونتون کار و زندگی می کرده و تحقیقات پلیس از صاحبکار و همکاران لی نشانگر این موضوع است که او فردی معقول و سخت کوش بوده و تا کنون با کسی درگیر نشده است.

یکی از همکاران او می گوید، روز دوشنبه گذشته او برای پخش روزنامه نیامد، و انگار آب شد و رفت توی زمین. او حتی حقوق آن هفته اش را هم نگرفت.

همسر لی نیز از این حادثه شوکه شده و شوهرش را مردی آرام توصیف کرده است.

 

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در انتاریو


 

بر اساس قانون جدید، رانندگان نباید از وسایل الکترونیکی که حواس آنها را از جاده منحرف  می کند و یا باعث می شود فرمان  رها شود، در حین رانندگی استفاده کنند.

جیم برادلی وزیر امور حمل و نقل استان انتاریو در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد:«با شروع پاییز رانندگانی که در حین رانندگی از وسایل الکترونیکی استفاده کنند جریمه خواهند شد». لیکن او اطلاعات بیشتری در باب این قانون به خبرنگاران نداد. هدف اصلی دولت انتاریو از تصویب چنین طرحی کاهش تخلفات رانندگی و حتی کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات شهری و جاده ای  به دلیل استفاده از تلفن همراه پشت فرمان است، زیرا کارشناسان معتقدند انجام کاری به غیر از رانندگی تمرکز راننده را کاهش می دهد.


 

برادلی در مصاحبه خود در برنامه تلویزیونی گلوبال تی وی فوکوس انتاریو اظهار داشت: «این قانون ضریب ایمنی حین رانندگی را افزایش خواهد داد. ما در آمریکای شمالی از لحاظ آمار تصادفات رتبه خوبی داریم. ولی می توانیم آن را بیش از گذشته کاهش دهیم».

پلیس تورنتو از این قانون استقبال زیادی کرده است. سخنگوی بخش کنترل ترافیک پلیس تورنتو به تورنتو استار گفت:«ما نیاز به طرحی داریم که توجه رانندگان را به جاده و وضعیت اتومبیل در هنگام حرکت بیشتر کند. انجام چند کار توام از جمله صحبت کردن با تلفن، ایمیل زدن و پیدا کردن موسیقی مورد نظر در آیپاد توجه راننده را نسبت به جاده کم می کند».


 

تحقیقات سازمان ترافیک ایالات متحده نشانگر این واقعیت است که در آمریکای شمالی ۸۰ درصد تصادفات اتومبیلی بر اثر حواس پرتی و یا غفلت راننده اتفاق می افتد. در سال ۲۰۰۲ با بروز یک تصادف و مرگ یک مرد و دختر دو ساله اش به دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، موجب پیشنهاد طرح ممنوعیت استفاده از این وسیله در هنگام رانندگی توسط دولت انتاریو شد. سپس در سال ۲۰۰۶ با مرگ یک زن و پسر چهار ساله اش در یک حادثه رانندگی دیگر حمایت از لایحه یاد شده  توسط اعضای دولت بیشتر شد و امروزه این طرح تصویب شده و با شروع پاییز لازم الاجرا خواهد شد.


 

هم اکنون در ۵۰ کشور دنیا از جمله استرالیا، انگلیس، آمریکا، فرانسه و ایران استفاده از تلفن همراه حین رانندگی جریمه دارد. در کانادا نیز استان های نیوفاندلند، نوااسکوشیا و کبک از این قانون پیروی کرده و جریمه مالی آنها از ۱۱۵ دلار در استان کبک تا ۴۰۰ دلار در نیوفاندلند متغیر است. هم اکنون در استان انتاریو پلیس راهنمایی و رانندگی تنها عدم استفاده از الکل و بستن کمربند ایمنی را کنترل می کند. لیکن از پاییز استفاده از تلفن همراه نیز در لیست موارد فوق الذکر قرار خواهد گرفت.


 


 

کارناوال کاریبانا؛ درآمدساز برای تورنتو


 

 چهل و یکمین کارناوال فرهنگی مردم کشورهای حاشیه دریای کارائیب به اهتمام  کامیونیتی کارائیبی ها از ۱۳ جون تا ۳ آگوست به مدت دو هفته در هاربرفرانت و بلوار لیک شور برگزار شد. کاریبانا یکی از بزرگترین جشن های منطقه آمریکای شمالی  به حساب می آید و سالانه در تورنتو قریب به یک میلیون نفر از این کارناوال بازدید می کنند که هزاران نفر آنان کانادایی هستند و دیگر بازدید کنندگان را توریست ها تشکیل می دهند.

 

 

ریشه اصلی این کارناوال مربوط به کشور ترینیداد و توباگو است، لیکن به مرور تبدیل به یک جشنواره بین المللی شده و بازدید کنندگان در طول برنامه با صحنه های زیبای رقص رِگه جامائیکایی، رقص سامبای برزیلی با ریتم های آفریقایی، ساز و آوازهای محلی هائیتی و رقص کالیپسو روبرو می شوند. در این دو هفته میزبانان با برنامه های متنوع دیگری نیز بازدیدکنندگان را سرگرم کرده و ضمن ایجاد فضایی مفرح، تا حدودی مردم را با آداب و سنن این منطقه آشنا می کنند. حضور خواننده هایی از این خطه در کنار غذاهای محلی، رقص ، آواز ، اجرای تئاتر و برنامه قصه خوانی جو صمیمی و شادی به برنامه می بخشد. رژه یک و نیم کیلومتری کارائیبی ها با لباس های زیبای محلی و ماشین های تزئین شده همراه با رقصنده های زیبا در تمام روزهای کاریبانا چشم بازدید کنندگان را می نوازد.

کارناوال کاریبانا از سال ۱۹۶۷ در زمره میراث فرهنگی مردم این منطقه در کانادا محسوب می شود. در این برنامه آداب و سنن کشورهای جامائیکا، گویان، باهاما، برزیل و بسیاری از کشورهای حاشیه دریای کارائیب در تورنتو، مهد فرهنگها، به نمایش گذاشته می شود.


 

به گزارش سی تی وی، فستیوال امسال حدود ۵۰۰ هزار دلار درآمد داشته و کامیونیتی کارائیبی ها بر این اعتقاد است که با توجه به سودآوری این کارناوال، حمایت های دولت انتاریو و تورنتو درآمد این کارناوال را به یک میلیون و بیست و پنج هزار دلار افزایش خواهد داد و این میزان قابل توجه سودآوری تاثیر بسزایی در اقتصاد استان انتاریو و بویژه تورنتو خواهد داشت.


 


 

۲۳ سال زندگی مشترک و ۱۸ فرزند


 

به گزارش تورنتو نیوز هجدهمین فرزند یک زوج در ایالت بریتیش کلمبیا به دنیا آمد. الکساندر اینوس ۵۱ ساله و همسرش ۴۴ ساله، طی ۲۳ سال زندگی مشترک هرگز درباره تعداد فرزندانشان تصمیمی نداشته اند. آنها معتقدند زندگی باید روال عادی خود را طی کند.

ابیگل که در هنگام تولد ۷ پوند وزن داشته سه شنبه گذشته به دنیا آمد و کانون یک خانواده پر جمعیت را گرم تر کرد.

این زوج رومانیایی الاصل  در سال ۱۹۹۰ به کانادا مهاجرت کرده اند و هم اکنون در ابتسفورد، در ۶۰ کیلومتری جنوب ونکوور ساکن هستند. بزرگترین فرزند خانواده۲۳ سال و کوچکترین قبل از ابیگل ۲۰ ماهه است.


 

 پدر خانواده در امور ساختمانی شاغل است. او خطاب به خبرنگار تورنتو استار می گوید:«من و همسرم معتقدیم که خداوند ما را هدایت می کند، پس این بهترین دلیل برای ادامه زندگیست. ما قبل از تولد ابیگل هشت پسر و نه دختر داشتیم و فکر می کردیم این فرزندمان پسر است. ولی حالا ده دختر و هشت پسر شاد و سالم داریم و خدا را برای سلامتی شان شکر می کنیم. ما خانواده خوشبختی هستیم. همگی عاشق ابیگل ایم  و او در محیطی گرم و سرشار از عشق بزرگ خواهد شد».


 


 

استفاده از خودروهای برقی در انتاریو


 

انتاریو موضوع استفاده از خودروهای برقی را بررسی می کند. دولت مک گینتی مشغول مطالعه در زمینه استفاده از وسایل حمل و نقل بی زیان در راستای محیط زیست است. این دولت هیاتی را مامور بررسی استانداردهای ایمنی خودروهایی با سرعت کم و امکان استفاده از آنها در جاده های انتاریو، کرده است.

این خودروها عمدتا برقی و دارای چهار چرخ اند و فاقد گازهای مضراند. حداکثر سرعت این خودروها در حال حاضر بین ۳۲ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت است. دولت آنها را در پارک ها و مناطق حفاظت شده آزمایش کرده، اما هنوز اجازه استفاده عمومی از آنها را نداده است، زیرا این خودروها از نظر قوانین فدرال فاقد استانداردهای ایمنی مطلوب برای حمل مسافراند. خودروهای برقی با رعایت تنها ۳ مورد از چهل مورد ایمنی لازم برای جاده ها، تنها مجاز به رفت و آمد در مناطق حفاظت شده جنگلی و پارک ها هستند.

جیم برادلی وزیر حمل و نقل انتاریو گفت: "هدف ما این است که با بررسی مسایل ایمنی از خودروهای کم سرعت در جاده ها نیز استفاده کنیم." وی گفت: "احتمالا لازم خواهد بود موارد ایمنی بیشتری را شامل حال این خودروها کنیم. این بررسی به ما کمک خواهد کرد گامهای بعدی را تعیین کنیم. من امکان استفاده از این وسایل را در جاده ها مشتاقانه تعقیب می کنم."

بد نیست بدانیم در سال ۲۰۰۶ دولت انتاریو یک پروژه آزمایشی ۵ ساله را برای استفاده از خودروهای برقی کم سرعت در مناطق حفاظت شده و پارک ها و جنگل ها تصویب کرد. اخیرا نیز پروژه تازه ای با نام  Next Generation Jobs Fund آغاز کرده و ۱۵/۱ میلیارد دلار را برای کمک به شرکت ها و سازمانهایی که در راستای تولید کار با دستمزد خوب و رعایت مسایل مربوط به انرژی و گازکربن، تخصیص داده است.

بجز این پروژه، دولت انتاریو یک میلیارد دلار را به ساخت خودروها و دیگر وسایل مفید به حال محیط زیست تخصیص داده است.

جاده های انتاریو از ایمن ترین جاده ها در آمریکای شمالی به شمار می روند. میزان تلفات برای هر هزار راننده مجاز زیر یک یعنی ۸۷/۰ است. انتاریو از نظر ایمنی جاده ها بالاتر از دیگر استانهای کانادا و ایالات های آمریکا است. در حال حاضر خودروهای برقی که همه ۴۰ مورد ایمنی را رعایت کنند مجاز به رفت و آمد در جاده ها هستند.

 

 

به ایران حمله نکنید

تظاهرات ضدجنگ در شهرهای آمریکای شمالی


 

شنبه دوم اگوست (١۲ مرداد) در بیش از  ۶۵ شهر امریکا تظاهراتی برپا شد که در مخالفت با حمله ی آمریکا به ایران بود. این تظاهرات زیر عنوان  Stop War on IRAN برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

همزمان با تظاهرات سراسری در شهرهای بزرگ آمریکای شما
لی، در تورنتو نیز گروه های صلح طلب و ضدجنگ در این تظاهرات شرکت کردند و با بالا بردن پلاکاردهایی حاوی شعارهای ضد جنگ علیه ایران پیام اعتراض خود را به گوش دولت های جنگ طلب از جمله آمریکا رساندند.


 


 

تظاهرات تورنتو از نگاه دوربین یلدا پاشائی فخری

 


 

برای آزادی یک ایرانی از زندان اداره مهاجرت به اینجانب کمک کنید


 

هوتن گل سرخی:  هموطنان نیکوکار! اکنون حدود "بیست ماه" است که یک جوان ایرانی در زندان اداره مهاجرت به دلیل نداشتن وثیقه و شخص ناظر گیر کرده است. نشریه شهروند حدود هشت بار به وضعیت این جوان پوشش رسانه ای داده است و در نتیجه کوشش و تداوم تماس شهروند هموطنان نیکوکار ما در چهار هفته اخیر مبلغ عمده ای از پنج هزار دلار وثیقه این جوان را به حساب بانکی واریز کرده اند.

صورتحساب تمامی مبالغی که به حساب اینجانب واریز شده است هر هفته به گونه دقیق در شهروند به اطلاع همگان رسانیده شده است. اکنون برای رهایی این جوان ما احتیاج به کمک داریم که با ما همکاری کنند. این ناظر بر آزادی در این مورد بخصوص شخصی خواهد بود که در راه انسانیت بخشی از وقت خود را صرف کمک به انسانی دیگر کند و با حوصله به همراه اینجانب به دفتر وکیل این زندانی بیاید و در جلسه آزادی وی در دادگاه نیز حضور بیابد.

همانگونه که نوشتم شخصی که بخواهد به اینجانب کمک کند باید "صبور" باشد و از وقت خودش در روزهای اول بی دریغ بگذرد. هفته قبل ما دو بار به زندان رفتیم و در آخرین دقایق تمام ملاقاتها لغو گردیدند.

چند سطری از آخرین نامه این زندانی را برای شما با انشای خودش بازنویسی می نمایم:

"با عرض سلام بر . . . دلم بر همه چیز و شماها تنگ می باشد. و باور بفرمایید که هیچ کس به راستی در زندگیم تا این حد که شما(ها) لطف و محبت کرده اید برایم نکرده است. من با تمام وجودم دست بوس شماها هستم و خواهم بود . . . به خاطر تمام زحمت ها و محبت هایی که بی حد و اندازه شما عزیزان به من ابراز داشته اید و شما را به خدای بزرگ و متعال واگذار می کنم و دعاهای خیر من همیشه به دنبال جان شریفتان خواهد بود. شماها به من نشناخته کمک می کنید. انشالله من هم بتوانم در آینده به مردم کمک کنم.

سلام گرم و گوارا و خسته نباشید به دوستان و کسان عزیز و هموطنانم که پا پیش گذاشته و قدمی مقدس و محترم برای من برداشته اید. اینجانب (ح . . .) این قول ها را  به شما آقای گل سرخی، خانم الماسی (شهروند)، خانم باغانی، آقای علیرضا و دیگر جامعه ایرانی و کانادایی می دهم که ۱ـ در رفتار با جامعه، مشورت جویی و اشتغال به کار بکنم و ارایه خدمات به جامعه ام از قبیل چمن زنی، برف پارو کردن، صافکاری و نقاشی اتومبیل، کمک به نظافت در منازل، کمک به نقاشی منازلتان، کار کردن داوطلبانه، سابقه در تعمیرات خانگی، بنایی، تدریس داوطلبانه پیانو و کیبورد، نواختن در مراسم کمک مخصوصا به سالمندان و تدریس بدنسازی و فوتبال . . . لب نزدن به الکل ، کنترل رفتار، آرامش داشتن، "ناامید نشدن" گزارش مرتب به ناظرانم .  . من از شما که اینطور Time گذارده اید و وقت گرانبهای خودتان را  … شماها به گردن من حق بسیاری دارید برایتان آرزوی برکتهای آسمانی می نمایم."

هموطنان گرامی آشنایی من با این شخص فقط به دلیل زندانی بودن وی می باشد. من حداقل سی بار با او در زندان تلفنی حرف زده ام. من متوجه شده ام او شخصی است کاملا پاک باخته با تولد جدید روحانی و بسیار آشنا با کتب الهی، من اعتقاد راسخ دارم که او لیاقت کمک و صرف وقت و مال شما را دارد.

مشخصات حساب  کمک به این زندانی  TD Canada Trust 153-6294553 و تلفن برای نظرات و کمک به اینجانب  ۳۸۳۳ـ۴۹۳ـ۴۱۶ است. آخرین موجودی حساب به شرح زیر است:

۲۸ جولای ۶۰ دلار ناشناس

۲۹ جولای ۲۰ دلار ناشناس، ۲۰ دلار خانم مونا

تاکنون مجموعا ۴۹۶۰ دلار داشته ایم. پس از پرداخت ۵ هزار دلار وثیقه ما هنوز حداقل ۱۵۰۰ دلار برای مخارج جنبی و کرایه اتاق لازم داریم.

زنده باد ایران، زنده باد کانادا، زنده باد آزادی