فرماندار ری روز جمعه از «کشف ۵۰۰ ماینر» بیت‌کوین در این شهرستان خبر داد. در روزهای گذشته آمارهای مشابهی در مورد جمع‌آوری این ماینرها از سایر شهرهای ایران منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، حسین توکلی کجانی روز جمعه، ۲۶ دی‌ماه، گفت که از مجموع ماینرهای [کامپیوترها] کشف‌شده، ۱۵۰ دستگاه در کارگاهی در فشافویه شناسایی شده که دارای مجوز مرغداری بود.

در روزهای گذشته اخباری در خصوص جمع‌آوری تعداد قابل توجهی ماینِر استخراج بیت‌کوین در استان‌های قم، فارس، سیستان و بلوچستان و چند شهر دیگر هم منتشر شده بود.

در پی قطع گسترده برق در چند کلان‌شهر ایران در هفته گذشته، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی تهران روز سه‌شنبه استخراج رمزارز و به‌ویژه بیت‌کوین را دلیل قطع برق عنوان کرد.

به دنبال آن معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران روز پنج‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه، اعلام کرد که در قالب «سومین دور رزمایش فراگیر و سراسری تعدیل روشنایی معابر»، مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها جمع‌آوری خواهند شد.

در همین حال چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان با مجوز به این فعالیت که به مصرف بالای برق نیاز دارد مشغول هستند.

«انجمن بلاک‌چِین ایران» پیشتر در گزارشی از همکاری گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین طی یک سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در ارتباط با استخراج رمزارز خبر داده بود.

محمدرضا شرفی، رئیس این انجمن، با بیان این که واحدهای استخراج‌کننده رمزارزها در مناطق آزاد و ویژه کشور عوایدی هم برای کشور ندارند،‌ گفته بود که این واحدها از معافیت‌های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد و عوارض واردات دستگاه هم برخوردارند.

بیت‌کوین پرطرفدارترین پول دیجیتال است و استخراج (ماینینگ) آن توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است.

رادیو فردا