شهروند آرش عزیزی: نایب رئیس «انجمن مسلمانان جوانان لبنانی» در کبک که به خاطر  فعالیت‌های اجتماعی خود علیه اسلام‌هراسی در کانادا شناخته می‌شد، به جرم رابطه با حزب‌الله، حزب وسیع سیاسی- نظامی در لبنان که کانادا آن‌را سازمانی تروریستی می‌داند، دستگیر شد.

مونا دیابِ ۲۶ ساله اولین زن در تاریخ کانادا است که با چنین جرمی دستگیر و با چنین اتهامی روبرو می‌شود.

به گزارش نشنال پست، پلیس فدرال در بیانیه‌ای گفت اتهام او مرتکب شدن جنایت «به نفع، در جهت یا در همکاری با گروهی تروریستی» است. دیاب در صورت مقصر شناخته شدن توسط قاضی به حبس ابد محکوم می‌شود.

مونا دیاب

این فعال ساکن لاوال سال قبل نیز در فرودگاه ترودوی مونترال به جرم احتمال وارد کردن سلاح به لبنان، در تخطی از تحریمی بین‌المللی، دستگیر شده بود، اما پلیس می‌گوید اتهاماتی که جمعه‌ی هفته‌ی گذشته بر او وارد آمده بسیار سنگین‌تر است.

اتهام علیه دیاب و دستگیری او پس از تحقیقات ماموران امنیتی مستقر در کبک می‌آید. پلیس می‌گوید او از مونترال قطعات تسلیحاتی خریده و می‌خواسته آن‌ها را به همراه خانواده‌های لبنانی به این کشور بفرستد. به گفته‌ی پلیس با این قطعات می‌توان دو مسلسل نوع AR-15 ساخت.

قطعاتی از این دست در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۱۱ در چمدان خود او در فرودگاه مونترال نیز پیدا شدند، اما اکنون ربط آن‌ها با دیگر فعالیت‌های مشابه و با حزب‌الله مطرح شده است.

حزب‌الله از اصلی‌ترین گروه‌های سیاسی شیعیان لبنان است که در انتخابات‌ این کشور آرای زیادی کسب و گاه بخشی از دولت بوده است. حزب اله گروهی نظامی است که از دولت بشار اسد در سوریه و جمهوری اسلامی در ایران کمک مالی قابل توجهی دریافت می‌کند و توسط بعضی کشورها، مثل کانادا و آمریکا، سازمانی تروریستی تلقی می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل قبلا از حزب‌الله خواهان خلع سلاح شده اما این سازمان به این تقاضا پاسخ مثبتی نداده است. حزب‌الله از جمله مظنونان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ است.

حضور حزب‌الله در کانادا به حداقل دو دهه پیش باز می‌گردد. در سال ۱۹۹۳ بود که یکی از اعضای این سازمان، محمد حسین الحسینی، پس از دستگیری و بازجویی اش گفت، سازمان متبوعش «در تمام کانادا» حضور دارد. کارشناسان امنیتی احتمال می‌دهند بعضی از مهمترین رهبران حزب‌الله کانادایی باشند، از جمله فوزی ایوب، ساکن سابق تورنتو که در یک فقره هواپیماربایی نقش داشته و در ماه ژوئیه‌ی گذشته به فهرست مهمترین افراد تحت تعقیب اف.بی.آی، پلیس فدرال آمریکا، اضافه شد.

پرچم‌های حزب‌الله در تظاهرات‌ مختلفی در تورنتو و مونترال نیز ظاهر شده‌اند. در سال ۲۰۰۷ بعضی از لبنانی‌های ویندزر تابلویی تبلیغاتی منقش به حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، به پا کردند که پس از شکایات وارده پایین کشیده شد.

دیاب پیش از این به عنوان فعالی اجتماعی در کبک شناخته می‌شد. او در سال ۲۰۰۷ به همراه هیئتی از فعالان به شهر هروکویلِ کبک سفر کرد تا به اسلام‌هراسی اعتراض کند. این پس از آن بود که شورای این شهر، که مهاجران جدید قابل توجهی دارد، لایحه‌ای در ممنوعیت حجاب تصویب کرد.