شهروند- آرش عزیزی:ژیان قمشی، که می‌توان او را موفق‌ترین چهره‌ی هنری جامعه‌ی ایرانی ـ کانادایی و از بهترین‌های نوع خود در کانادا دانست، نیویورکی شد. برنامه‌ی موفق او در سی بی سی، «کیو» (Q) از این به بعد هر روز هفته، ساعت ۱۰، از شبکه‌ی WNYC در نیویورک پخش می‌شود. این برنامه ترکیبی از هنر و فرهنگ و سرگرمی است و مصاحبه با بعضی از مشهورترین چهره‌ها را در کارنامه دارد. «کیو» پیش از این نیز در حدود ۱۲۰ ایستگاه رادیویی در آمریکا و کانادا پخش می‌شد. قمشی پیش از این در جشنواره‌ی نیویورک، که از مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی رادیویی در سطح جهان است، جایزه‌ی بهترین مجری برنامه‌های «تاک شو» را دریافت کرده بود.

به همین مناسبت، قمشی موضوع مقاله‌ی مفصلی در روزنامه‌ی نیویورک تایمز، که می‌توان آن‌را مهمترین روزنامه‌ی آمریکا دانست، نیز بود.

ژیان قمشی

این مقاله‌ی نیویورک تایمز برنامه‌ی ژیان را «موفق‌ترین برنامه‌ی مربوط به مسائل فرهنگی در کانادا» می‌داند و از فهرست خیره‌کننده‌ی بزرگان و مشاهیری که در برنامه‌ی او ظاهر شده‌اند خبر داد: از وودی آلن تا پل مک‌کارتنی، از سلمان رشدی تا باربارا والترز، از ویلیام شاتنر تا جی زی، از جیمی ویلز تا لئونارد کوهن و از فیلیپ گلاس تا مارگارت آتوود.

در این مقاله در ضمن از رابطه‌ی طنزآمیز قمشی با پدرش، فرانک، که متولد ایران است و پس از چند سالی زندگی در انگلستان، در زمان کودکی ژیان به کانادا آمده است،‌ می‌خوانیم. پدری که همیشه او را تشویق به تلاش بیشتر می‌کند و به هر موفقیتی که می‌رسد، می‌گوید: «عالیه! حالا بیشتر تلاش کن.»

نیویورک تایمز در ضمن خبر از انتشار قریب‌الوقوع کتاب خاطرات ژیان داد که قرار است چند ماه دیگر با عنوان «۱۹۸۲» منتشر شود. در این کتاب خاطرات بزرگ شدن او در تورن هیل، در خانواده‌ای ایرانی ـ کانادایی، را می‌خوانیم.‌