شهروند آرش عزیزی: دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، از معلم‌های استان می‌خواهد قرارداد پیشنهادی دولتش را بپذیرند و می‌گوید دوست دارد کار را با مذاکره حل کند.

اما چه مذاکره‌ی جالبی که نخست‌وزیر می‌گوید اگر به بن‌بست بخورد بلافاصله مجلس را فرا می‌خواند و به ضرب مصوبه‌ی آن و اعمال زور توسط دولت، معلمان را سر کلاس‌ها می‌فرستد.

مک‌گینتی سه‌شنبه‌ی این هفته از مدرسه‌ای در شهر شمالی «سو سن مری» دیدار کرد و گفت مطمئن است «اکثریت عظیم معلم‌ها» متوجه «شرایط مالی» دولت هستند و پیشنهاد دولت او را می‌پذیرند. طبق این پیشنهاد، حقوق معلم‌ها تا دو سال افزایش نخواهد یافت. نخست‌وزیر لیبرال اما فورا اضافه کرد هیچگونه عمل اعتصابی از سوی معلمان را نمی‌پذیرد و اگر معلم‌ها به توافق محلی با هیئت های امنای شهری نرسند، با زور قانون وارد می‌شود.

مذاکرات وزیر آموزش و پرورش لیبرال‌ها با معلم‌های استان اصلا خوب پیش نرفته است. بعضی معلم‌ها از همین الان برای ماه آینده برنامه‌ی رای برای اعتصاب ریخته‌اند.

دولت لیبرال از هیئت امناهای مدارس می‌خواهد قراردادی مشابه قرارداد موجود با معلم‌های مدارس کاتولیک انگلیسی‌زبان ببندند. اما از طرف دیگر، اپوزیسیون رسمی استان، محافظه‌کاران، می‌گویند آن‌ قرارداد، که به ۴۰ درصد معلم‌ها افزایش حقوق داده است، زیادی سخاوتمندانه بوده. تیم هوداک، رهبر محافظه‌کاران می‌گوید مک‌گینتی باید ماه‌ها پیش حقوق نه فقط معلم‌ها که کل کارگران دولت را متوقف می‌کرد و هر گونه افزایش آن‌ها را، ممنوع.

قرارداد استان با «انجمن معلمان کاتولیک انگلیسی‌زبان انتاریو» (که شامل ۴۳ هزار معلم در ۲۹ منطقه می‌شود) به ۳۵ تا ۴۰ درصد از معلمان به علت تجربه و بهبود مهارت‌ها افزایش حقوق داده است.

اما چهار اتحادیه‌ی دیگر که نماینده‌ی اکثریت عظیم معلم‌ها و کارگران آموزشی در مدارس ابتدایی، متوسطه و فرانسوی‌زبان هستند گفته‌اند به هیچ وجه چنین قراری را قبول نمی‌کنند. بسیاری در این اتحادیه‌ها احساس می‌کنند رفتن به اعتصاب قطعی است. هیئت‌های امنای مدارس می‌گویند تهدید مک‌گینتی به استفاده از زورِ دولت برای حل مساله مضر است و باید پای میز مذاکره بازگشت. آن‌ها به این اشاره می‌کنند که مک‌گینتی پس از پنج ماه مذاکره نتوانسته به بیش از یک قرارداد عمده‌ی موفق دست یابد.