شهروند آرش عزیزی: مارتا هال فیندلی برای اکثر ایرانیان تورنتو نامی آشنا است. این نماینده‌ی لیبرال چند سالی نماینده‌ی حوزه‌ی ایرانی‌نشین ویلودیل در شمال تورنتو بود تا این‌که در انتخابات گذشته همراه با شکست سراسری لیبرال ها در تورنتو و سراسر کشور جای خود را به رقیب محافظه‌کار داد.

فیندلی اما می‌خواهد برگردد. نه فقط به عنوان نماینده‌ی مجلس که حتی شاید به عنوان رهبر حزب.  او اخیرا اعلام کرده می‌خواهد به سرعت بدهی باقیمانده از کاندیداتوری ناموفقش برای رهبری حزب در سال ۲۰۰۶ را پرداخت کند تا بتواند به فکر دوباره نامزد شدن باشد. او از آن نامزدی ناموفق، ۴۵ هزار دلار بدهی دارد که در ایمیلی که اخیرا به هواداران خود فرستاد، و نسخه‌ای از آن نیز به دست شهروند رسیده است، خواهان کمک فوری برای پاک کردنش شد.

او در ایمیل خود گفت برای اعلام قطعی تصمیم خود حداقل تا ماه سپتامبر صبر می‌کند و تا پیش از پاک شدن کامل بدهی‌اش چنین تصمیمی نمی‌گیرد.

این نماینده‌ی ۵۲ ساله گفت تصمیم ورودش به رقابت ربطی به سایر نامزدها نخواهد داشت و حتی اگر جاستین ترودوی شهیر، که سابقا رابطه‌ی خوبی با مارتا داشته است، نیز پا به گود بگذارد، تصمیم او عوض نمی‌شود.

فیندلی از زمان ناکامی در انتخابات ماه می سال گذشته سمتی اجرایی در دانشکده‌ی سیاست‌گذاری دولتیِ دانشگاه کالگری داشته است. اخیرا فراخوان او به پایان مدیریت عرضه (کنترل بازار در بعضی محصولات کشاورزی همچون لبنیات) خبرساز شد. فیندلی قوانین موجود در این زمینه را راه سدی برای گسترش تجارت آزاد کانادا با جهان خواند.

او در ضمن گفت حزب لیبرال باید مواضع خود بر سر مسائل متعدد را روشن کند، از جمله خاورمیانه و بازرگانی.

حزب لیبرال در ماه آوریل رهبر جدید خود را انتخاب می‌کند. رهبر جدید هر که باشد پس از عملکرد ناموفق مایکل ایگناتیف در انتخابات قبلی کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت.

باب ری،‌ نماینده‌ی تورنتو، رهبر موقت حزب است و پس از مدت‌ها شایعه و خبر بالاخره اعلام کرد نامزد رهبری دائم نخواهد بود.

تا به حال این تنها دبورا کوین، وکیل مقیم تورنتو، است که وارد رقابت شده است.

جاستین ترودو، پسر پی‌یر و نماینده‌ی مونترال، مشهورترین چهره‌ای است که بسیاری خواهان ورود او به رقابت شده‌اند. بعضی نظرسنجی‌های اولیه نشان از محبوبیت احتمالی او در صدر حزب می‌دهد. جاستین پیش از این بارها گفته بود آماده‌ی چنین مسئولیتی نیست اما اخیرا گفته احتمال چنین تصمیمی را هم رد نمی‌کند.

علاوه بر او باید دومینیک ده‌بلان، نماینده‌ی نیوبرانزویک و مایک گارنو، نماینده‌ی کبک و فضانورد سابق، را که هر دو از چهره‌های جوان حزب به حساب می‌آیند از جدی‌ترین رقبای احتمالی خواند. احتمال آمدن جرارد کندی،‌ نماینده‌ی سابق تورنتو، که او هم مثل مارتا در سال ۲۰۰۶ نامزد رهبری بود، نیز هست.