آرش عزیزی: تنها نتیجه‌ی قاطعی که می‌توان از آخرین نظرسنجی‌های منتشر شده راجع به انتخابات کبک گرفت این است که هنوز هیچ نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت.

استان فرانسوی‌زبان کانادا به انتخابات پرتلاطم معروف بوده و در چند دوره‌ی گذشته نیز چنین انتخاباتی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد نتیجه‌ی نهایی هر چه باشد،‌ این بار نیز بتوانیم از غافلگیر شدن صحبت کنیم.

هفته‌ی گذشته دو نظرسنجی منتشر شد که تفاوت‌های اندکی دارند. نظرسنجی «لگر» (Leger) (متعلق به روزنامه‌ی دووآ) و نظرسنجی «کراپ» (CROP) (متعلق به روزنامه‌ی لاپرس.)

احزاب مختلف کبک با هم مبارزه می کنند

 

هر دو نظرسنجی، جدایی‌طلبانِ «حزب کبک» (PQ) را با ۳۲ درصد پیش می‌داند. کراپ حمایت از لیبرال‌ها را ۲۹ درصد اعلام کرده و لگر، ۳۱ درصد. این یعنی کمتر از ضریب خطای این نظرسنجی‌ها.

اما در تخمین زدنِ میزان حمایت از حزب جدید «ائتلاف برای آینده‌ی کبک» (CAQ) است که شاهد تفاوت فاحشی هستیم. کراپ این حمایت را ۲۱ درصد می‌داند و لگر، ۲۷ درصد.

حمایت از حزب چپ‌گرای «همبستگی کبک» (Quebec Solidaire) به رهبری امیر خدیر، نماینده‌ی ایرانی‌تبار مونترال، در نظرسنجی کراپ ۸ و در نظرسنجی دووآ ۶ درصد تخمین زده شده. این افزایش چشمگیر نسبت به رای کمتر از ۴ درصد این حزب در انتخابات سال ۲۰۰۸ است.

در هر صورت شاهد نزدیکی بسیار احزاب هستیم که می‌تواند در پایان به نتایجی غافلگیرکننده منجر شود.

کراپ نظرسنجی خود را بین روزهای ۴ تا ۸ اوت انجام داده و لگر ۶ تا ۸ اوت.

ژان مارک لگر، سخنگوی شرکت لگر، به «رادیو نون» گفت علت تفاوت این است که نظرسنجی سازمان او شامل مصاحبه با افراد بیشتری پس از ورود ژاک داشنو به رقابت بوده. داشنو رئیس پلیس سابق مونترال و معروف به فعالیت‌های خود در مخالفت با فساد مالی و اداری در استان است که در این انتخابات با پرچم «ائتلاف برای آینده» در حوزه‌ی سنت جروم، ۴۰ کیلومتری شمال غرب مونترال، نامزد شده است. ورود او را می‌توان پرخبرترین حادثه‌ی انتخابات کبک تا به این روز دانست.

لگر در ضمن مقاله‌ای در روزنامه‌ی فرانسوی‌زبان دووآ نوشت تا توضیح دهد چرا به نظرش نظرسنجی اینترنتی اکنون دقیق‌تر از روش‌های سنتی (که فقط از تلفن استفاده می‌کنند)‌ است.

شرکت‌های نظرسنجی در کانادا اخیرا چند مورد ناکامی داشته‌اند که باعث شده قابلیت‌شان زیر سئوال برود. مثلا آن‌ها در انتخابات آلبرتا موفق به پیش‌بینی پیروزی حزب محافظه‌کار نشدند و در انتخابات انتاریو نیز نتوانستند پیروزی نسبتا قاطع مک‌گینتی و ناکامی وسیع محافظه‌کاران را پیش‌بینی کنند.

انتخابات کبک روز ۴ سپتامبر ۲۰۱۲ برگزار می شود.

امیر خدیر: تحصیلات دانشگاهی رایگان، مالیات بیشتر بر ثروتمندان

 

 

امیر خدیر، نماینده‌ی ایرانی‌تبار مونترال و رهبر حزب همبستگی کبک، وعده داد در صورت به قدرت رسیدن حزبش تمام شهریه‌های دانشگاهی را لغو و تحصیلات دانشگاهی رایگان را برقرار کند. خدیر در ضمن وعده داد مالیات بر ثروتمندان را افزایش دهد.

به گزارش سی بی سی، خدیر به همراه فرانسوا دیوید، دیگر رهبر حزب، جمعه‌ی هفته‌ی گذشته پلاتفرم مالی حزبش را اعلام کرد و گفت اقتصاد را «در خدمت شهروندان» خواهد گذاشت.

امیر خدیر (چپ) در کنار فرانسوا دیوید در کنفرانس مطبوعاتی

طبق برنامه‌ی حزب همبستگی،‌ دولت استان می‌تواند ظرف پنج سال کسری بودجه‌ی موجود را جبران کند و در عین حال خرج دولت در زمینه‌ی بهداشت، آموزش و پرورش و زیرساخت را نیز افزایش دهد. این کار با افزایش مالیات بر شرکت‌های ثروتمند و بزرگ انجام خواهد شد.

خدیر در کنفرانس مطبوعاتی حزبش گفت: «آن شرکت‌های بزرگی که ده‌ها سال است اقتصاد ما را در دست دارند حالا سیاستمداران بسیاری وسط کشیده‌اند تا از سیاست‌هایی دفاع کنند که به نفع شرکت‌ها و ثروتمندترین‌ها بین ما است.»

یکی از دو رهبر چپ‌گراترین حزب حاضر در مجلس گفت: «ما نشان‌ داده‌ایم که در این چارچوب مالی… بهتر می‌توانیم به تحول اقتصادمان بپردازیم و آن‌را در خدمت شهروندان‌مان قرار دهیم، در خدمتِ ثروتی با توزیع مناسب. رفاه فقط برای ثروتمندترین‌ها در میان ما نیست.»

پلاتفرم مالی حزب شامل مخارج این چنینی می‌شود:

۱- حداقل حقوق سالیانه‌ی تضمین‌شده‌ی ۱۲۰۰۰ دلار برای تمام بزرگسالان در سن کار.

۲- ۵۰ هزار واحد جدید مسکن عمومی.

۳- تحصیلات دانشگاهی رایگان.

۴- ۴۰ هزار مکان جدید در مهد کودک‌ها.

۵- لغو مالیات سرانه‌ی سالی ۲۰۰ دلار برای بهداشت.

و خرج این برنامه‌ها قرار است از طرق زیر تامین شود:

۱- ۲/۷ میلیارد صرفه‌جویی با خرید جمعی بیشتر دارو و ارزان‌‌تر ساختن داروهای جنریک.

۲- ۲ میلیارد دلار دریافت مالیات بیشتر از شرکت‌های بزرگ مشغول در معدن و آب.

۳- عدم پرداخت ۹۵۰ میلیون دلار به «صندوق نسل‌ها» که برای کاهش کسری بودجه‌ی دولت ساخته شده.

۴- ۳۰۰ میلیون جمع‌آوری بیشتر مالیات با مالیات گرفتن از کسانی که در حال حاضر از زیر آن در می‌روند.

۵- ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی با حذف فساد در قراردادهای عمومی (که دولت شاره وسیعا به آن متهم بوده است.)

از دیگر اقدامات این است که نرخ مالیات بردرآمد برای شرکت‌های بزرگ از ۱۱/۹ درصد کنونی به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و خرج در حمل و نقل عمومی در ۳۰ سال آینده، ۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به تخمین حزب، نرخ مالیات بر در آمد شخصی برای افرادی که بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال در آمد دارند با نرخ کنونیِ شاره تفاوتی نخواهد داشت. اما نرخ افرادی که کمتر از این درآمد دارند، کمتر خواهد بود و افرادی که بیشتر، بیشتر.

خدیر گفت با این برنامه ۸۰ درصد افراد طبقه‌ی متوسط و کم‌درآمد شاهد افزایش درآمد خود خواهند بود و ۱۰ درصد ثروتمندترین‌ها شاهد افزایشی «بسیار اندک» در میزان مالیات پرداختی خواهند بود. او افزود: «اما اقتصاد ما در خدمت شهروندان قرار می‌گیرد تا رفاه را به اشتراک بگذارند و نه در خدمت تضمین سود شرکت‌ها و بانک‌ها.»

اولین مناظره‌ی رهبران در این انتخابات در روز ۱۹ آگوست صورت گرفت اما در این انتخابات به جای خدیر، دیگر رهبرِ حزب، فرانسوا دیوید، ظاهر می‌شود.

 

حزب کبک:نشانه‌های مذهبی آشکار ممنوع

 

حزب کبک در می‌خواهد یک «منشور سکولار» را در این استان تصویب کند و تمام کارمندان دولت را از پوشیدن یا نشان دادن نمادهای مشخصا مذهبی منع کند.

این اولین بار نیست که این حزب، که خواهان جدایی کبک از کانادا است، گفته خواهان معرفی منشوری سکولار برای جدا کردن نمادهای مذهبی از دولت و نهادهای شبه‌دولتی است.

پائولین ماروآ

پائولین ماروآ، رهبر این حزب، که در نظرسنجی‌ها با اختلافی اندک پیشتاز است، دوشنبه‌ی این هفته در کنفرانسی خبری در ماسکینو، واقع در شمال شرقی مونترال، گفت آزادی مذهب نیز بخشی از این منشور خواهد بود.

طبق قانون پیشنهادی حزب کبک، کارمندان دولت احتمالا اجازه‌ی استفاده از نمادهای مذهبی و یا پوشش مذهبی را  نخواهند داشت. اما صلیب بزرگی که در مجلس ملی کبک است از جای خود تکان نخواهد خورد. در صورتی که کمیسیون پر سر و صدایی(کمیسیون تیلور- بوشار) که دولت شاره چند سال پیش در مورد مولتی‌کالچرالیسم تشکیل داده بود، پیشنهاد کرده بود، این صلیب از صحن مجلس به یکی از راهروهای کناری آن منتقل شود.

بعضی کارشناسان می‌گویند این پیشنهاد ماروآ می‌تواند مخالف «منشور حقوق و آزادی‌های کانادا» باشد چون این منشور هم حق آزادی مذهب را محفوظ می‌دارد و هم رسما مولتی‌کالچرالیسم را تشویق می‌کند. این منشور کانادایی هیچ‌وقت به تصویب استان کبک نرسیده، اما از نظر قانونی لازم‌الاجرا است.

ماروآ تاکید می‌کند منشور سکولاریسم او حقوق بنیادین مردم را پایمال نمی‌کند.

حزب کبک امسال تلاش بسیاری دارد تا خود را نزد مهاجران رو به رشد استان محبوب‌تر سازد. یکی از نامزدهای حزب در این انتخابات جمیله بن‌حبیب، فعال ۳۹ ساله‌ی الجزایری‌تبار است که تنها ۱۵ سال در کبک زندگی کرده. او در یکی از فرانسوی‌نشین‌ترین حوزه‌ها، در شهر تروآ ریویر، نامزد شده است.

شاره: لگوآ قابل اعتماد نیست

ژان شاره، نخست‌وزیر لیبرال کبک، در چند روز اخیر بیشتر حملات خود را متوجه لگوآ، رهبر «ائتلاف آینده برای کبک» کرد که در بعضی نظرسنجی‌ها نزدیک به جلو زدن از او و حزب دوم شدن است.

از‌ آن‌جا که لگوآ و نمایندگان حزبش بیشتر جداشدگان از حزبِ کبک هستند، شاره پیش از این امیدوار بود لگوآ از آرای آن حزب کم کند و به رشد او کمک کند. این حملات اخیر اما نشان می‌دهد او نگران رشد «ائتلاف برای آینده» است.

فرانسوا لگوا

نخست‌وزیر در کنفرانس خبری صبح سه‌شنبه‌ی خود بیشتر به انتقاد از لگوآ به عنوان فردی «غیر قابل اتکا» پرداخت.

او اول از همه به گفته‌های جنجالی لگوآ اشاره کرد که گفته بود جوانان کبک باید رویای «زندگی آسان» داشتن را کنار بگذارند تا بتوانند به پای دانشجویان آسیای شرقی‌تبار برسند چرا که والدین این دانشجویان «شب‌ها جلوی درس خواندن‌شان را می‌گیرند که نکند مریض شوند.»

شاره گفت لگوآ همیشه سیاست‌هایش را بر اساس «تعصباتش» پیش رانده و در ضمن حق ندارد به جوانان کبک تهمت تنبلی بزند.

جالب این‌جا است که رهبر حزب لیبرال که امیدوار است برای چهارمین بار پیاپی پیروز انتخابات شود در کنفرانس روز سه‌شنبه اشاره‌ی چندانی به رهبر حزب کبک،‌ پائولین ماروآ، که در نظرسنجی‌ها پیشتاز است نکرد.

شاره یکی از سخت‌ترین انتخابات زندگی‌اش را پیش رو می‌گذارد. او از همه سو زیر ضرب است و اگر به خاطر بحران‌های بسیاری که در دوره‌ی اخیر برای حزب کبک پیش آمده، نبود احتمال باختش حتمی می‌نمود. حتی احتمال بسیاری وجود دارد که او کرسی خودش را از دست بدهد.

 

ژان شاره

حوزه‌ی شاره، شربروک، یکی از دانشجونشین‌ترین حوزه‌های استان است و احتمال می‌رود به علت درگیری طولانی او با جنبش دانشجویی در این استان به شکستش منجر شود. رهبران جنبش دانشجویی از حزب خاصی حمایت نکرده‌اند، اما خواهان رای علیه شاره شده‌اند و گفته‌اند مشخصا در حوزه‌ی او دست به عمل خواهند زد. از سوی دیگر مارک بلامیر، وزیر دادگستری سابق او، اعلام کرده که شاید به عنوان نامزد مستقل در شربروک به مصاف شاره برود. تنها به این دلیل که او «باید شکست بخورد.»

بلامیر همان وزیری است که حدود دو سال پیش اعلام کرد قضات دادگاه‌های کبک را عملا ماموران جمع‌آوری کمک مالی برای حزب لیبرال انتخاب می‌کنند و به جنجال‌هایی عظیم انجامید. پس از این بود که شاره کمیسیون تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ تشکیل داد. تا زمان انتشار شهروند مشخص نبود که بلامیر بالاخره وارد رقابت خواهد شد یا نه. او به «ژورنال دو کبک» گفته بود همین هفته تصمیم می‌گیرد.

شاره اما حتی به انتقاد چندانی از بلامیر نیز نپرداخت و گفت مردم شربروک «که من با آن‌ها بزرگ شده‌ام» تصمیم خواهند گرفت چه کسی را انتخاب کنند.

نظرسنجی‌های محلی نشان می‌دهد که نامزد حزب کبک در شربروک، سرژ کاردین، که پیش از این نماینده‌ی همین حوزه در مجلس فدرال (با پرچم «بلوک کبک») بود بسیار پیشتر از شاره است.