با زیان‌های بسیار به کارگران، افراد کم درآمد و دانشجویان

آرش عزیزی: شرکت «آکادین کوچ لاینز» (Acadian Coach Lines) تنها خط اتوبوس بین‌شهری در منطقه‌ی شرقی کانادا در روز ۳۰ نوامبر امسال تعطیل می‌شود. با این حساب ۱۲۰ نفر کارگران این کشور از کار بی‌کار می‌شوند و افراد سالمند، کم‌درآمد و دانشجویان و هر کسی که اتومبیل شخصی نداشته باشد زیان‌هایی جبران ناپذیر می‌بیند.

مثلا اگر فردی بدون اتومبیل بخواهد از شهر سیدنی در جزیره‌ی کیپ برتونِ نوا اسکوشیا به فردریکتونِ نیوبرانزویک برود راهی به جز راه هوایی در دسترس نخواهد داشت. اما بلیت یک‌طرفه‌ی «ایر کانادا» برای این راه ۶۵۰ کیلومتری،‌ ۴۵۰ دلار است.

با توجه به کاهش خطوط قطارهای «ویا» (VIA) در این منطقه (قطارهای دوطرفه بین هالیفکس و مونترال تا پایان ماه اکتبر از شش به سه کاهش می‌یابند) بسیاری از مردم می‌گویند، فقیرترین و آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه‌ ضربات بسیاری خواهند خورد.

بسیاری از سالمندان کم‌درآمد با استفاده از اتوبوس از روستاهای نوااسکوشیا خود را به پایتخت این استان، هالیفکس، می‌رسانند تا به مراکز بزرگ‌تر بهداشتی برسند. همین در مورد روستاهای نیوبرانزویک، یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور، نیز صدق می‌کند. دونا لینتون، هماهنگ‌کننده‌ی «مرکز داوطلبان شارلوت کانتی» واقع در سنت استفنِ نیوبرانزویک گفت بسیاری از سالمندان نیاز دارند مرتبا به شهر سنت جانِ این استان بروند و اکنون راهی برای این کار نخواهند داشت.

دانشجویان منطقه، که در حال حاضر یکی از گران‌ترین شهریه های کل کشور را می‌پردازند، نیز ضربات بسیاری خواهند خورد. پاتریک جویس، رئیس اتحادیه دانشجویی در دانشگاه مانت الیسون، واقع در شهر نسبتا بزرگِ‌ ساکویلِ نیوبرانزویک گفت دانشجویان معمولا با اتوبوس به دیدار خانواده‌هایشان در شهرهایی همچون مانکتون و هالیفکس می‌روند، اما در حال حاضر حتی رفتن به فرودگاه مانکتون حداقل ۶۰ دلار (تاکسی) خرج برخواهد داشت، در حالی که نرخ این سفر با اتوبوس کمتر از ۲۰ دلار بود.

شرکت «گروپ اورلئان» واقع در کبک از زمانی که «آکادین کوچ لاینز» را در سال ۲۰۰۴ خرید، ۱۲ میلیون دلار ضرر کرده است.

این شرکت می‌گوید دولت‌های دو استان نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا انحصار خطوط اتوبوس را با این شرط به آن داده‌اند که در مناطق روستایی نیز سرویس بدهد. سخنگویان این شرکت می‌گویند همین باعث شده شرکت مجبور شود کل خطوط خود را لغو کند چرا که خطوط روستایی باعث اصلی ضرر بوده‌اند.

دولت محافظه‌کار نیوبرانزویک گفته حاضر است با تغییر بعضی قوانین به شرکت‌ها کمک کند بازگردند. که در این صورت مردم مناطق روستایی همچنان بدون خطوط اتوبوس خواهد ماند.

منطقه‌ی شرقی «ماریتایمز» را می‌توان محروم‌ترین منطقه‌ی کل کشور دانست. برای مثال، در بعضی مناطق روستایی «ماریتایمز»، نرخ بیسوادی به بیش از پنجاه درصد می‌رسد.