آرش عزیزی: «خوبم.»

این پاسخی بود که آناله کارِ ۱۴ ساله وقتی با جانی خسته از آب بیرون آمد به پرسش‌گران نگران داد.

این خستگی البته حاصل کم دستاوردی نبود.

نوجوان کانادایی با طی طول دریاچه‌ی انتاریو با شنا، در سفری ۲۷ ساعته، به رکوردی تاریخی رسید: جوان‌ترین کسی که تا به حال به این امر مهم دست یافته است. غروبِ زیبای روز یکشنبه در پارک مارلین بل، واقع در لیک‌شور درایوِ تورنتو، به همراه ده ها نفر از حامیان آناله شاهد رسیدن او بود. دخترک قهرمان که به ساحل رسید همه نامش را فریاد زدند و هورا کشیدند.

آناله کار ۲۷ ساعت شنا کرد

چند دقیقه مانده به ساعت ۹ شب بود که او بالاخره به دیوار پایان رسید. اولین حرکتِ آناله در آغوش کشیدن لیزا اندرسون، مربی شنایش، بود که در قایقی همراه او می‌آمد.

آناله در میان تشویق‌ها قدم به ساحل گذاشت. زود در حوله پیچیدندش و خانواده تنِ خیسش را در حالی در آغوش کشید که هنوز کلاه و عینک شنا را در نیاورده بود.

«خوبم» گفتن البته کافی نبود و او را به بیمارستان بردند تا مطمئن شوند روبه‌راه است. معلوم شد نوجوان انتاریویی ۲۷ ساعت شنا، موج‌های بلند دریاچه، جریان سرد آب و خواب رفتن مدام ماهیچه‌های پا را به سلامت از سر گذرانده.

آناله از سن چهار سالگی شنا می‌کرده است، اما سفر او وقتی شروع شد که در شنایی برای جمع‌آوری کمک مالی برای اردوی تابستانیِ مخصوص کودکان سرطانی شرکت کرد. شنای او ۱۰ هزار دلار پول برای «اردوی تریلیوم» (به نام گل استان انتاریو) جمع‌آوری ‌کرد. آناله اما می‌خواست بیشتر کمک کند و در آن‌جا کار داوطلبانه کند، اما به او گفتند سنش‌ (در آن هنگام، ۱۳) برای انجام این کار کافی نیست.

این بود که این دختر سمج اهل نورفولک کانتی تصمیم گرفت ثابت کند  که «فلفل نبین چه‌ ریزه…» و در عین حال به سهم خودش به «اردوی تریلیوم» کمک کند. او می‌خواست جوان‌ترین فردی که دریاچه را طی کرده، شود.

پدر و مادرش، جف و دبی کار، در گفتگو با گلوب اند میل به یاد می‌آورند که در اول کار مخالف این پروژه بوده‌اند، اما اکنون با غرور لبخند می‌زنند و از نیکوکاری و صمیمیت دخترشان می‌گویند.

تلاش‌های آناله، که سال آینده تازه عازم کلاس ۹ام می‌شود، بیش از ۹۰ هزار دلار دیگر برای «اردوی تریلیوم» جمع‌آوری کرده است.

دریاچه‌ی انتاریو و دختران نوجوان ظاهرا رابطه‌ای دیرین با یکدیگر دارند.

اولین فردی که توانست طول دریاچه را شنا کند مارلین بل تنها دو سال بزرگ‌تر از آناله بود. مارلین، در سال ۱۹۵۶، در سن ۱۶ سالگی دست به این عزم بزرگ زد.

امروز نه تنها پارکی که آناله در آن به ساحل نشست، که مسیر ۵۲/۵ کیلومتری که او طی کرد نیز نام «مارلین بل» را به خود دارند. آناله نیز مثل او از دهانه‌ی رودخانه‌ی نیاگارا تا اسکله‌ای که امروز نام مارلین را بر خود دارد شنا کرد. حالا باید ببینیم کجای این ساحل پرماجرای تورنتو را به نام این تازه ترین قهرمان شهر ما نام‌گذاری می‌کنند.